2020-03-21, 14:28
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Efter att man flera veckor för sent äntligen förra fredagen kom fram till vem som skulle vara ansvarig över att köpa in bristvaror till vården så var det enda resultatet efter en vecka att det visst var svårt att få tag på ansiktsmasker från EU.
Vi tillverkar ansiktsmasker i Sverige, men det är oklart om man ens pratat med företaget.
Vi tillverkar även respiratorer i Sverige, men vi pratade inte med dem heller så 500 maskiner ska till Italien istället.
Vi tillverkar också handsprit i Sverige, och det kommer vi nu få!
Man skulle önska att de ansvariga för att köpa in detta, dag och natt låg på telefonen till alla tillverkare och potentiella tillverkare, men nej, det var inte så det gick till i Sverige.
Istället har läkare på privat initiativ ringt till tillverkaren, och tillverkaren har sedan själv behövt söka tillstånd för att få tillverka, vilket tog 4 jävla dygn.

"– Vi har blivit nerringda av desperata läkare och personer som söker handsprit. Och vi känner att vården behöver hjälpen och vi vill hjälpa till, säger Sofie Indevall som är marknadschef på Sekab.

Rekordsnabbt tillstånd

Det var i måndags som Sekab sökte tillstånd om att få tillverka handsprit. Ett tillstånd som i vanliga fall tar mer än ett halvår att handlägga. Men fyra dagar senare var allt klart och nu ska fabriken inom kort leverera 25-literdunkar med handsprit till framför allt sjukvården."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/storproduktion-av-handsprit-i-ornskoldsvik

Så veckor eller månader för sent så bestämmer man vem som ska ha ansvar över att fixa mer material. En vecka senare så är resultatet att man kommit fram till att det inte gick att fixa ansiktsmasker frän EU. Under tiden förlorade man 500 respiratorer och har med allra största sannolikhet inte lagt beslag på kommande produktion. Man har inte garanterat inte ens pratat med den inhemska tillverkaren av ansiktsmasker och ännu mindre kollat upp om någon annan kan lägga om sin produktion. Man har inte ens fixat inhemsk handsprit, utan företaget fick själv fixa detta på förfrågan från läkare. Då tog det 4 dygn att ens få tillstånd att tillverka.

Vi kan nog lägga ner den här isoleringen. Vi rustar ingenting ändå så smällen på ekonomin är inte värd tiden vi isolerar oss halvdant då vi ändå kastar bort tiden.

Det här jävla landet är så jävla dåligt.

Och på 1990-talet fanns stora lager av beredskapsmaterial t. ex fanns ett par tusen respiratorer i förråd. Allt detta försvann på uppdrag av ett antal promoverade blöjekonomer som "kunde se in i framtiden".
Citera
2020-03-21, 14:28
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Spanien rapporterade in 260 döda igår och 233 idag. Positivt eller bara ett hack i kurvan innan det går upp igen?
Jag upplever att Spaniens siffror kommer flera gånger per dag, särskilt dödsfallen. Jag är rätt säker att siffran var lägre i förmiddags...
Citera
2020-03-21, 14:30
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Och på 1990-talet fanns stora lager av beredskapsmaterial t. ex fanns ett par tusen respiratorer i förråd. Allt detta försvann på uppdrag av ett antal promoverade blöjekonomer som "kunde se in i framtiden".

Jupp. Vi eldade upp 7 miljoner m90 ansiktsmasker i början på 2000 också.
Citera
2020-03-21, 14:30
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Link?

"Probabile picco dei contagi tra due settimane"

Trolig topp av smitta om 2 veckor

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/03/20/news/coronavirus_notizie_italia_20_marzo-251752063/

Skrev fel faktiskt. Eller rättare sagt - jag tyckte 2 veckor lät överdrivet så jag skrev en vecka.
Citera
2020-03-21, 14:31
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg tror ikke at dødsfall i Sverige, Norge og mange andre land kommer til å bli like mange som i Italia.
I Italia var det ingen over 60 år som fikk intensiv-behandling og som derfor døde (pga kapasitetmangel, om jeg har forstått riktig) og det må jo ha påvirket dødstallene enormt mye.

Om en vecka är det ingen över 60 som kommer få det här heller.
Hamnar du på intensiven med Corona, så tror du alltså att du blir frisk igen?
Där ser man.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Korkad eller troll? Du kanske blir en av de lyckliga som hamnar i kö till ECMO.

https://www.karolinska.se/resizedimages/66hdoi80xeo93n8tl24l/ECMO_team.jpg?preset=425-ratio-16x9
Knappast

Jag har blodgrupp 0 som naturen bestämt är den ras som har starkast motstånd mot Corona
Citat:
En ny studie visar att din blodgrupp kan göra dig mer – eller mindre – motståndskraftig mot coronaviruset...

https://www.mabra.com/nya-ron-din-blodgrupp-kan-gora-dig-kansligare-for-coronaviruset/
Citera
Medlem
Allt prat om död business etc är det ett fenomen bara inne i centrum i storstäder? Jag besökte precis en köplada ca en mil utanför city för att handla mat samt ett annat ärende och det var nästan fullt på parkeringen? Detta i Stockholm
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
5 av dödsfallen vet vi inte var de inträffat.

Men det verkar som Corona smittan är jämlikare i Sverige. Jag såg i en annan artikel att 53% av de smittade i Sverige är män.

Däremot var 8 av 50 som igår eftermiddag vårdades på intensiv kvinnor. Så männen blir sjukare i Sverige. Så då är det sannolikt att fler män dör också. Jag förstår inte varför det är så nödvändigt att mörka kön, ålder och län på dödsfallen.

För att inte skapa panik. Vilket är just det man gör genom att inte tala om ålder etc på de döda.
Citera
2020-03-21, 14:32
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Hyr bostad och har inga lån så befinner mig redan i en säker sits.

Sparar pengarna och lägger dem i aktiedepån redo att investera när krisen tagit slut och bostadsmarknaden kollapsat, så att man äntligen kan få köpa sig något eget efter att marknaden återhämtat sig.

Har även köpt in massa mat eftersom matpriserna kommer att öka kraftigt efterhand som valutan försvagas i och med att krisen fortgår.

Tänker även studera vidare till hösten och skaffa mig en god karriär eftersom det inte är någon ide att leta efter ett jobb i dessa tider.

Man behöver inte vara en raketforskare för att se hur detta kommer bli.
Hur kommer det bli tror du?
När det gäller hyresrätt, det finns ju ingen garanti vid kraftig lågkonjunktur att inte hyresvärd chockhöjer närmsta åren...
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skulle inte förvåna mig, om det är vänster-troll som sprider det hela. För att dra in nazze-kortet i det hela.

Känner du igen den de intervjuar?
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12533836
Citera
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det här kom inte som en överaskning så varför var dom inte mer aktiv i slutet på januari om nu ekonomin betyder allt? Var dom dumma eller ignoranta som inte förstod vad som höll på att hända? istället åkte en del till Italien för att njuta av sina pengar.

Vad jag vet finns det ingen cancerepidemi som snabbt slår ut vården och även drabbar andra som behöver hjälp.

Inga fabriker eller bostäder är bombade, marknader består och även arbetskraften. Lägg till att Europa och USA sitter i samma båt. Men lilla Sverige ska släppa detta lös och döda en hel del sjuka och gamla (och som det verkar även yngre) för att rädda ekonomin, få ett överläge gentemot andra? Vill omvärlden sedan handla med en sådan "nazistat"?

Vi visar nu vad vi vill vara för folk men svenskar har blivit kuvade och överkörda länge nu och har ingen kraft längre att sätta emot.

Vi har en chans att åtminstone bromsa detta så vården hänger med men det ser ut som om vi kommer att offra vården med. Kommer personalen att klara av pressen? kommer många att bli utbrända eller lämna vården helt efter detta? Hur lång tid kommer det ta att bygga upp igen och till vilken kostnad?
Ja det finns ju förhoppningsvis ett "efter" och då lär det inte vara Sverige som får vaccinet eller får ta del av stöd om vi inte ställer upp nu. För övrigt tänker nog Kina hjälpa dem som tar strid (spekulation av mig) de har ju redan börjat hjälpa Italien.
Farligt att hamna sist, farligare än att mamma tvingas stanna hemma bara för att pappas jobb är viktigare, farligare än att det blir lite mer kaotiskt i början med att ställa om samhället.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Hur fick du det i höstas?
På gym
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto