2020-03-21, 14:20
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Tack. Men ingen mer information om dagens dödsfall?

Men att Sverige ska samarbeta med Sydkorea är en god nyhet.

Stefan Löfven och Sydkoreas president Moon Jae-in kommer att samarbeta kring bekämpningen av coronaviruset, rapporterar SvD.

I ett telefonsamtal under fredagskvällen ska ledarna ha kommit överens om att utbyta "klinisk data relaterad till covid-19-pandemin” samt att samarbeta kring frågan om coronavaccin.

– Sydkorea befinner sig lite länge fram i skeendet när det gäller corona. Det var därför värdefullt att Moon kunde redogöra för de åtgärder som landet vidtagit, säger Löfvens pressekreterare.
Det är otroligt positivt om Löfven kör över FHM och tar emot expertråd från Sydkorea. Nyvunnen respekt för någon jag sett som en makthungrig idiot mer eller mindre.
Citera
2020-03-21, 14:21
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag föratår inte hur de menar att folk skall tänka.
Var hemma vid symtom. Full förståeligt.
Du kan vara smittad utan symtom. Fortsätt jobba.
Det betyder väl att folk går omkring och smittar varandra tills de flesta hamnar i lägret. Håll dig hemma.
Hur man än tänker med Sveriges lösningar blir ju allt fel ändå.
Som det ser ut nu är det ju endast att vänta på att flerhundra tusen hamnar i lägret. Håll dig hemma.
Tänker jag åt helvetet fel eller.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Detta visar att sk Flockimmunitet fungerar.

Dvs att ingen karantän krävs eftersom alla tillfrisknar immuna och glada ändå.

Utom dom äldre 50+, kedjerökare, drinkare med lever på väg mot organsvikt etc. Men det är naturens grymma men nödvändiga urval.

Har ingenting med immunitet att göra. Immunitet är fortfarande inte fastställd!!
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
I Italien kan man gå in på officiella sajter och få total koll på läget i landet. Man kan ladda hem kartor med exakta antalet fall på bynivå. Man kan se statistisk över sjuka och döda nedbrutet på ålder, kön, riskfaktorer och annat. Allt för att invånarna ska kunna göra en riskbedömning utifrån sina ålder, sin bostadsort, sitt kön, sin hälsa osv. Allt detta uppdateras dagligen.

I Sverige slumpas det ut nån siffra på döda med ojämna mellanrum. Nån gång står det ålder, nån gång står det ort. I övrigt får man inte reda på någonting.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag har såklart lagt upp ett litet beredskapslager i lägenheten. Frysen är fylld, plus ett antal kartonger med torrvaror som håller i månader. Visar det sig att vi klarar oss ifrån utegångsförbud så är ju ingen skada skedd - vi äter ju upp allt ändå, och då slipper man gå och handla så ofta.

Jag är mer orolig för Sverige, pga den slappa hållningen från FHM, långsamheten hos svenska politiker, och brist på handlingskraft. Mitt egenintresse är ju att det skall gå bra för Ryssland och Sverige.

Det låter ju bra att du har läget under kontroll. Jag tycker att man inte ska utesluta utegångsförbud, men det varierar ju från land till land.

När det gäller Sverige (och andra för den delen) så vet jag inte vad jag ska tycka. Min inställning varierar från timme till timme… Och gilla läget...
Citera
2020-03-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Du är troligen inte i riskgruppen nu. Nästa epidemi är du kanske ligger illa till. Kolla nedan iv platser i olika länder

Hård coronavirus drabbade Lombardia
har 10 miljoner invånare och har 9 intensiv vård platser för 100 000 invånare.

Följande länders Iv platser för 100 000 invånare
England 8
Tyskland 35
Turkiet 40
Sverige 5

Vilka länder drabbar mest?

Nej och vore jag i riskgruppen skulle jag vädja om att stänga av respiratorn om jag vore 80-90 och multisjuk eftersom chanserna till överlevnad är minimala.

Tror inte man jämföra länder så som du gör. Dels ser åldersfördelning olja ut och sen handlar det om hur effektivt man utnyttjar kapaciteten samt kvantitet och kvalitet i sjukvårdsutrustning samt kompetens.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Det finns inget stopp på smittspridningen, regeringen vidtar inte någon form av behövda åtgärder.
Sjukvården är redan mättad och nu är det definitivt att vidta personliga åtgärder.

Se till att inte bli smittad eller smitta andra!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Spanien rapporterade in 260 döda igår och 233 idag. Positivt eller bara ett hack i kurvan innan det går upp igen?
En dag kan man inte dra någon slutsats av.
Bäst är nog att följa Italien för att se när kurvan börjar plana ut.
Det skulle kunna indikera att antalet smittade i samhället har nått peak för optimal spridning och att man kan få en indikation på totalt procent som kommer kräva IV.
Citera
2020-03-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja, men hur kom du fram till att börja räkna just i din ekvation? Datum bakåt, varför börja då?

jaså, kollade först bara de smittade men när de slutade testa folk i samma utsträckning så blev det dödstalen, först på andra länder och sedan sveriges, och ser man på bara sveriges så är ju underlaget för lite men det går ju bra att kolla på andras länder och anta att vi kommer ha samma utveckling
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Du är troligen inte i riskgruppen nu. Nästa epidemi är du kanske ligger illa till. Kolla nedan iv platser i olika länder

Hård coronavirus drabbade Lombardia
har 10 miljoner invånare och har 9 intensiv vård platser för 100 000 invånare.

Följande länders Iv platser för 100 000 invånare
England 8
Tyskland 35
Turkiet 40
Sverige 5

Vilka länder drabbar mest?
Det är väl ändå rätt osäkert om IVA platserna verkligen räddar liv i det här fallet, folk dör ju som flugor ändå. En dödlighet på övdr 40% i Italien
Citera
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Detta visar att sk Flockimmunitet fungerar.

Dvs att ingen karantän krävs eftersom alla tillfrisknar immuna och glada ändå.

Utom dom äldre 50+, kedjerökare, drinkare med lever på väg mot organsvikt etc. Men det är naturens grymma men nödvändiga urval.

Korkad eller troll? Du kanske blir en av de lyckliga som hamnar i kö till ECMO.

https://www.karolinska.se/resizedimages/66hdoi80xeo93n8tl24l/ECMO_team.jpg?preset=425-ratio-16x9
Citera
2020-03-21, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Högerextrema sprider falsk info på forum....... mm. Långt rabblande....

Går ej gå tillbaka..... i sändningen....

Så det är enbart högerextrema som anser att man kan bli immun, samt att det är överdrivet?
Elaborera gärna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in