2020-03-21, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om hon jobbade med strokepatienter så torde det vara på en neuromedicinsk vårdavdelning.
Avd 92, där hon jobbade, är visst en neurologisk akutvårdsavdelning.
Citera
2020-03-21, 12:49
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det inlägget har jag också läst att det var någon som var lik HD och troligen hennes mamma... nu är det ännu troligare eftersom det visat sig att mamman tydligen klarar sig från att vittna, hon kan sitta på åhörarbänken och stötta svärsonen i stället.
I och med att hon (HD:s mamma) sitter där försvinner nog möjligheten att HD kommit till någon annan slutsats än att SD är oskyldig.

Jag är övertygad om HD VET att han är skyldig. Men att hon kommer stötta honom in i det sista. Och det säger väl det mesta om det paret, om det är så?

Jag HOPPAS naturligtvis att hon kommer att säga sanningen, för barnens skull, men jag har väldigt svårt att tro det. Hon verkar inte sätta dem före honom. Tror hon vill ha sin, sina barns (nära nog i alla fall) och LW´s bödel fri.

Nu när man dessutom ser att det med att hon i sin lägenhet fick "ha matta under bordet", inte handlade om att SD kuvat henne till att vara utan matta. Utan att det var faktiskt och logiskt för att det är golvvärme i huset....

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-03-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ingen källa. Det är som jag tolkat det jag läst i andra sammanhang, därför ”såvitt jag förstår”. Vad var det som ändrades i Möllerfallet? Samtidigt känns det ju konstigt om domstolen skulle komma fram till att han slagit ihjäl henne men ändå fria på någon ”formell grund”.
Nej alltså motiv är inget nödvändigt. Däremot måste man ju åtala för rätt brott och rubriceringen/åtalspunkten kan komma att ändras under utredningen.
Citera
2020-03-21, 13:11
Medlem
Liouvilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Håller helt med dig. T kan svara för sig själv, och det tål inte SD. Han kör med sin härskarteknik för att få henne att backa. Det gör hon inte. Och hon uttrycker det som att han beter sig som ett litet barn. Vilken underbar unge! Hon ser rakt igenom honom - vad månne bliva av denna tjej.

Jag är 70+, när jag har haft disskussioner med mina barn så har jag alltid försökt spegla mina känslor inför den uppkomna situationen typ; jag blir ledsen när du..., andra ord kopplade till känslor kan vara "orolig", "arg", "bekymmrad", "frustrerad" etc. Det gör att det blir lättare att komma till ett avslut på diskussionen för att komma vidare. Känslor är viktiga och vad som är viktigast är att man som förälder aldrig får förneka sitt barns känslor.

Om vi nu tittar på SD:s inspelning av dissussionen med T, hur många gånger använder SD dessa "ord"?
JO ledsen 0, arg 0, orolig 0, bekymmrad 0, frustrerad 0!

Men ord med "argument" i, används 10 ggr. Det påminner mer om en domstolsförhandling än en disskussion om ett barns möjlighet att stärka sitt eget jag.
Citera
2020-03-21, 13:17
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
Jag har förstått att det finns som ett regionalt uttryck som jag inte var bekant med. Din tolkning ligger närmare sanningen än min!

Det är som en förkortning av nähäpp
Citera
2020-03-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, läs inlägget igen. Jag menade alltså bara att Springare antagligen var helt ute och cyklade vid förhören med SD. Inte att han bokstavligen skulle ha cyklat omkring vid brottsplatsen under natten.
Vara ute och cykla
(idiomatiskt) ha gravt missuppfattat något, ofta till den grad att situationen kan uppfattas som humoristisk

https://sv.wiktionary.org/wiki/vara_ute_och_cykla

Nej, det var SD som var ute och cyklade tre gånger under mord natten i ett av sina versioner. Du vet inte vi som hittar på olika stories.... Fast det har du inte märkt att SD ljuger, däremot två poliser och nu Springare som är oduglig.
Citera
2020-03-21, 13:31
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Fast man kan nog fungera olika bra i olika miljöer. T.ex. kan säkert Peter Springare vara en bra politiker även om det kanske inte alltid gick så jättebra för honom när han var polis. I just det här aktuella fallet bidrog nog Springare mer till förvirring än till något uppklarande där i början, och läser man förhören kan man lätt få intrycket att det är han, snarare än SD, som är konstruktören bakom både blodet i SD:s hem och SD:s cykelturer kring brottsplatsen under mordkvällen. Den som var mest ute och cyklade var nog Springare själv, och han var helt klart en av de som 2018 troligen var alldeles för snabba med att låsa sig vid SD som misstänkt.
SD delges att utredning så här långt visat att en mängd personer som SD känner och är bekant med i olika grad, beskrivit honom som manipulativ, märklig, farlig och till och med psykopatisk och mycket farlig. Många har också tagit del av vad L W delat med sig om förhållandet mellan henne och SD.
Aktbil.167, s.4

Nja, nu var det väl inte Springare som lurade SD att hitta på att LW blödde som en stucken gris när hon hade sex. Kan heller inte se på vilket sätt SD tvingas minnas att han mekade med cykeln och var ute och provkörde. Har du förresten någon teori om hur det kan komma sig att någon med så extremt dåligt minne som SD plötsligt nu, nästan två år senare, kommer på att cykelmekandet skedde veckan innan?

Det där med att "låsa sig" är dock roligt att höra från någon som från dag 1 bestämt sig för att allt bara är en feministisk konspiration.
Citera
2020-03-21, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Avd 92, där hon jobbade, är visst en neurologisk akutvårdsavdelning.

Ja, det heter det om det är på ett s.k A-sjukhus (= akutsjukhus.) Örebro lasarett?

Sen B-sjukhus är sjukhem, långvård eller eftervård efter att ha legat på ett akutsjukhus :-)

HD var omvittnat duktig i sin yrkesroll.
Citera
2020-03-21, 13:38
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Får man verkligen jobba på akuten om man har en psykisk sjukdom ?

Det finns ingen regel att du inte får jobba inom vården om du har diagnos. Och ärligt talat känns det ganska diskriminerande om det skulle vara så. Bara för att du drabbats av psykisk ohälsa betyder det inte att du är sämre som person för det.
Citera
2020-03-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, det heter det om det är på ett s.k A-sjukhus (= akutsjukhus.) Örebro lasarett?

Sen B-sjukhus är sjukhem, långvård eller eftervård efter att ha legat på ett akutsjukhus :-)

HD var omvittnat duktig i sin yrkesroll.
Jo, så är det ju.
Att HD var duktig tvivlar jag inte alls på, men varför sabba livet genom att skydda sitt ex? Hon vet saker som hon inte berättar. Hon har 20 år kvar att jobba och med ett eftermäle, om än inte dömd, som en kvinna som skyddar en mördare, lär örebroarna inte vilja att deras anhöriga skall vårdas av henne. Eller - det VET jag ju inte, men själv hade jag reagerat.
Citera
2020-03-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanda.Schulman
Nej alltså motiv är inget nödvändigt. Däremot måste man ju åtala för rätt brott och rubriceringen/åtalspunkten kan komma att ändras under utredningen.

Ja, och sen behöver motivet inte vara helt glasklart förrän gärningspersonen erkänner varför. OM han/hon erkänner.
Citera
2020-03-21, 13:46
Medlem
Citat:
Nej, läs inlägget igen. Jag menade alltså bara att Springare antagligen var helt ute och cyklade vid förhören med SD. Inte att han bokstavligen skulle ha cyklat omkring vid brottsplatsen under natten.
Vara ute och cykla
(idiomatiskt) ha gravt missuppfattat något, ofta till den grad att situationen kan uppfattas som humoristisk

https://sv.wiktionary.org/wiki/vara_ute_och_cykla

MEN du skriver ju...

"och läser man förhören kan man lätt få intrycket att det är han (Springare), snarare än SD, som är konstruktören bakom både blodet i SD:s hem och SD:s cykelturer kring brottsplatsen under mordkvällen.

2:a på den
Senast redigerad av Remark 2020-03-21 kl. 13:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in