Citat:
Ursprungligen postat av
-DaRude-
Så som jag ser det, och som alla myndigheter kommer att följa inom kort, är att vi helt enkelt får "gilla läget". Världsledarna är inte dumma. De begriper att det viktigaste är ekonomin och samhället i sin helhet ur ett långsiktigt perspektiv, eftersom om ekonomin faller så faller allt annat utöver corona också. Alla förlorar.
De kan inte tänka endast på riskgrupperna, på varje individ, varje multisjuk person eller gamling. Det går inte. De vet att nedstängningen av samhället måste upphöra, och det väldigt snart och oavsett hur man tacklar problemet med corona. Annars förstör man framtiden även för alla andra och det finns inget land som kommer att vilja gå under som ett kollektiv av ren sympati för de allra mest utsatta.
Jag tror att man snart bara "accepterar" att corona finns mitt ibland oss, precis som med allt annat vi accepterar. Miljoner dör av cancer, influensa, rökning, lungsjukdomar, diabetes, olyckor, det är krig, våld - det är en tråkig verklighet men förr eller senare måste även corona ingå i den verkligheten utan att hela världen ska gå under för den sakens skull. Livet och samhället måste gå vidare.
Världens främsta ekonomer har varnat för att effekten av nedstängningen kommer att bli betydligt värre på sikt och detta förstår såklart även alla världsledare. Nu lever vi inte i Mad Max och bara kan slopa hela marknadsekonomin, döda industrierna och skita i alla jobb för att vinna över ett förkylningsvirus - utan nu är det så att ekonomin måste få rulla vidare, annars går samhället i princip under helt och hållet.
Just nu försöker man bara visa sig handlingskraftiga för att inte tappa ansiktet inför medborgarna men det är sannolikt på lånad tid vilket de är väl medvetna om.
Du kallar detta för ett kinesiskt förkylningsvirus. Intressant.
Vi ställs nu inför pest, corona eller kolera;
10% arbetslöshet - Priset: 100 000 döda svenskar
20% arbetslöshet - Priset: 50 000 döda svenskar
30% arbetslöshet - Priset: 30 000 döda svenskar
40% arbetslöshet - Priset: 18 000 döda svenskar
En kraschad ekonomi kan även kräva människoliv, bland annat kommer självmorden att rusa i höjden.