Citat:
Ursprungligen postat av
AOF87
Det återstår att se. FHM har ett nära samarbete med sjukvården och andra instanser och dom är experter inom detta område.
Jag väljer att lita på dom. Jag skulle själv inte vilja byta plats med dom.
Hur Sverige agerar framöver kommer avgöra om Sverige kommer hamna i en ekonomisk depression eller inte. Hamnar vi i en ekonomisk depression så kommer antalet självmord, olyckor, kriminalitet etc. Att öka och det kommer få stora och allvarliga konsekvenser för samhället på sikt.
Detnär en svår balansgång. Hur hårt fram ska man gå emot denna epidemi.
Jag förstår att FMH är en myndighet vilken är sammansatt av experter men hur är det möjligt att könna förtroende för dessa människor när nästan alla deras antaganden visat sig felaktiga? De uttalanden som de gjort bör ju rimligtvis ha invaggat människor i en form av falsk trygghet vilket har gjort att smittspridningen i sammhället har eskalerat i en snabbare takt än vad som kunde varit fallet hade de kommit med korrekta påståenden.
Hade de sagt att viruset troligen kommer till Europa och Sverige samt avrått folk från att åka skidor i Italien på sportlovet, borde utfallet blivit annorlunda.
Att de uppmanade hemkommna skidresenärer att arbeta på som vanligt osv har ju fått katastrofala följder! De skulle naturligtvis ha satts i karantän-självisolering i minst 14 dagar efter hemkomst. Då vi inte begrep faran reste flertalet med buss, tåg och flyg kors och tvärs genom landet och lyckades därmed få fart på samhällsspridningen. Människor gick och jobbade med symptom och spred viruset vidare.
Naturligtvis är det ett svårt arbete FMH men viruset fanns ju redan i Kina och Italien vecka 8 då sportlovet i Sverige började. Varför i hela fridens namn valde man att ta sådana risker när man hade facit framför näsan på hur det kan gå?
Jag begriper det inte.