2020-03-21, 11:30
Medlem
Här är lista över regioner och länder (åtminstone där jag granskat på regionnivå) där det finns över 250 bekräftade fall per miljon invånare. I Schweiz anges det både på region och kanton-nivå, vilket kanske kan vara lite förvirrande, men ni fattar

Uppdaterad idag.

LÄNK
Citera
2020-03-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Detta har säkert avklarats här men hur många kan man beräkna kommer att stryka med i Sverige i Corona? I den första vågen dvs.

Använder man Sydkorea som utgångspunkt kan man ju anta att dödligheten ligger på strax under 1%. Är man lite pessimistisk ser man att ca 0.5% är i kritiskt tillstånd. Sydkorea är det land som har kört flest tester per invånare av samtliga länder vilket gör att man kan anta att mörkertalet är lägst här.

Det skulle grovt ge att om ca 60% blir smittade (i år) ser vi i runda slängar 60k som kommer gå bort.
Tyvärr tror jag att ett stort o snabbt utbrott ger betydligt högre dödlighet på grund av kollapsad sjukvård, räkna med upp till 8% av alla som insjuknar i worst case.
Med andra ord:
80% av befolkningen sjuka - > 640 000 döda
Men finns absolut ingen garanti för att det blir så illa, men det är möjligt..
Citera
2020-03-21, 11:32
Medlem
-DaRude-s avatar
Så som jag ser det, och som alla myndigheter kommer att följa inom kort, är att vi helt enkelt får "gilla läget". Världsledarna är inte dumma. De begriper att det viktigaste är ekonomin och samhället i sin helhet ur ett långsiktigt perspektiv, eftersom om ekonomin faller så faller allt annat utöver corona också. Alla förlorar.

De kan inte tänka endast på riskgrupperna, på varje individ, varje multisjuk person eller gamling. Det går inte. De vet att nedstängningen av samhället måste upphöra, och det väldigt snart och oavsett hur man tacklar problemet med corona. Annars förstör man framtiden även för alla andra och det finns inget land som kommer att vilja gå under som ett kollektiv av ren sympati för de allra mest utsatta.

Jag tror att man snart bara "accepterar" att corona finns mitt ibland oss, precis som med allt annat vi accepterar. Miljoner dör av cancer, influensa, rökning, lungsjukdomar, diabetes, olyckor, det är krig, våld - det är en tråkig verklighet men förr eller senare måste även corona ingå i den verkligheten utan att hela världen ska gå under för den sakens skull. Livet och samhället måste gå vidare.

Världens främsta ekonomer har varnat för att effekten av nedstängningen kommer att bli betydligt värre på sikt och detta förstår såklart även alla världsledare. Nu lever vi inte i Mad Max och bara kan slopa hela marknadsekonomin, döda industrierna och skita i alla jobb för att vinna över ett förkylningsvirus - utan nu är det så att ekonomin måste få rulla vidare, annars går samhället i princip under helt och hållet.

Just nu försöker man bara visa sig handlingskraftiga för att inte tappa ansiktet inför medborgarna men det är sannolikt på lånad tid vilket de är väl medvetna om.
Citera
2020-03-21, 11:34
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag har redan en gång kommenterat detta, men tråden är oöverskådlig, så låt mig göra det igen:

Beslutet på måndag var att bara de i åk1-3 vars föräldrar har samhällskritiska jobb OCH inte kan ordna med distansundervisning skulle få närundervisning. Detta visade sig vara knöligt, så den nya linjen (sedan torsdag) är att alla som inte har möjlighet att ordna med distansundervisning för sina barn i åk1-3 kan skicka barnen till skolan.

Rekommendationen är fortfarande att hålla alla skolbarn hemma.

Snabbläste ngn artikel igår om en större skola i östra Hfors med normal ca 800 elever (åk 1-6, möjligen åk 1-9). På fredag var det 24 barn i den skolan.

Så det är nog inte fråga om att "Finland öppnar skolorna igen!".

Finland öppnar årskurs 1-3 för alla som behöver ha barnen i skolan. Hur kan du mena att det inte betyder att dom öppnar skolorna? Jag har bott i Finland halva mitt liv och läser is.fi flera gånger per dag. Även dom själva skriver att skolorna årskurs 1-3 öppnar för föräldrar som behöver ha barnen i skola, oavsett jobb.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Problemet är ju att ingen säkert vet om, eller hur länge, man blir immun.
Just nu är det faktiskt inte ett problem. Inte om vi ser till att registrera så många smittade som möjligt så vi kan upptäcka återfall i framtiden.

Viruset kommer kanske mutera och återvända om några år men då blir det nog ett mildare förlopp.
Citera
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSD
Jag sitter fast utomlands och kommer inte hem pga. inställda flyg.
Min semester är slut och tanken är att jag ska börja jobba på Måndag men det ser inte ut som att det kommer vara möjligt.

Min arbetsgivare tycker att jag ska förlänga min semester till det att jag kommer hem.
Jag själv tycker inte att det känns så roligt att bränna alla semesterdagar pga. COVID-19 som hindrar mig från att komma hem och till jobbet.
Vad har jag för andra alternativ än semester kommande vecka?

Jag är frisk och vill hem och jobba men jag kan som sagt inte pga. inställda flyg.

Man tar väl tex. inte ut semester om man inte tar sig till jobbet pga. en snöstorm?

Ta obetald tjänsteledighet och begär sedan ersättning från flygbolaget eller ditt försäkringsbolaget för bortfallen inkomst.
Citera
2020-03-21, 11:35
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arr-pirate
https://www.svt.se/nyheter/rubrik-79
Det som kan läsas längst ner är skrämmande..

När sjukvården väl kollapsar så lär vi få siffror likt Italien om inte värre, detta är något som vare sig experter eller folk i allmänhet inte verkar kunna ta in... Det händer om max några veckor i värsta fall.

Detta är fortfarande bara början, förvänta minst en fördubbling av fall under mindre än var 4:de dag,
det gäller både smittade och döda.
Citera
2020-03-21, 11:35
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
https://www.svt.se/nyheter/rubrik-79

https://www.dutchnews.nl/news/2020/03/coronavirus-half-of-dutch-intensive-care-patients-are-under-50/

Du är antingen ett troll, eller fullständigt korkad!
Blev det lite syrebrist när du föddes?

Det är välkända fakta för alla som läst lite nyheter den senaste tiden.
Jag tänker att det kan finnas ett mönster när det gäller unga på intensiven precis i början av utbrottet. Patient 0 i Italien var 38 år gammal. Många i Frankrike på intensiven är relativt unga. Kan det vara så att det är en indikation på att det har spridits i samhället längre än vad vi har trott. Att man inte ens har testat många äldre som dött innan detta blev ett globalt fenomen. Då blir det ju så att det är de unga på intensiven som först syns så att säga. Och sen när bomben briserar på allvar så svämmar sjukhusen över alla äldre.
Citera
2020-03-21, 11:36
Medlem
Citat:
Tyvärr tror jag att ett stort o snabbt utbrott ger betydligt högre dödlighet på grund av kollapsad sjukvård, räkna med upp till 8% av alla som insjuknar i worst case.
Med andra ord:

Vad baserar du det på? Kanske att case fatality rate hamnar på det men i det läget har du garanterat ett stort mörkertal. Dvs att i det läget är det inte så att det är 8% chans att stryka med utan att 8% av de som blir så dåliga att de behöver sjukvård stryker med
Citera
Medlem
defenseurs avatar
För den som är intresserad är detta en genomgång, från Irlands motsvarighet till SR, av hur och varför olika europeiska länder agerat okoordinerat:

https://www.rte.ie/news/europe/2020/0321/1124482-europe/
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Med andra ord:
Du tror på fullaste allvar att ett scenario är är 100 000 döda i månaden i Sverige? Då ligger ju ju ganska många pinnhål över vad Italien ligger på ..
Citera
Medlem
freeriderXIIs avatar
Borde inte MatHem.se och liknande matbutiker på nätet som är överhopade av beställningar från framförallt friska speciellt anpassas till de som har corona så att de inte behöver gå ut och handla?

Coronadrabbade borde få någon sorts förtur så kan resten av de möjliga beställningarna komma från andra kunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in