2020-03-21, 11:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
det är en variant som skulle funka men vi har inga resurser att göra det.
Vi har alltså inga resurser till att spara resurser ...
Snacka om ironi.
Citera
2020-03-21, 11:25
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSD
Jag sitter fast utomlands och kommer inte hem pga. inställda flyg.
Min semester är slut och tanken är att jag ska börja jobba på Måndag men det ser inte ut som att det kommer vara möjligt.

Min arbetsgivare tycker att jag ska förlänga min semester till det att jag kommer hem.
Jag själv tycker inte att det känns så roligt att bränna alla semesterdagar pga. COVID-19 som hindrar mig från att komma hem och till jobbet.
Vad har jag för andra alternativ än semester kommande vecka?

Jag är frisk och vill hem och jobba men jag kan som sagt inte pga. inställda flyg.

Man tar väl tex. inte ut semester om man inte tar sig till jobbet pga. en snöstorm?

Att resa bort är ju ett eget val. Man är naturligtvis skyldig att ta sig hem om man har ett arbete att sköta. Kan man inte det så ska inte arbetsgivaren behöva lida för det. Ogiltig frånvaro är ett skäl för avsked. Ta ut semester är kanske bättre än att förlora arbetet.
Citera
2020-03-21, 11:25
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-ove
Det är bättre fart i Danmark, sjukhus testar med Chloroquine + antibiotika.

Förbjudet med folksamlingar större än 10 pers, polisen varnar om personer ej håller föreskrivet skyddsavstånd på 2 meter så kommer de att få en bot på 1500 danska kronor.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/dansk-hospital-tester-corona-kur/8058968

Med Chloroqine + masstestning kommer vi att lyckas bekämpa denna farsot.

De som är sjuka skall stanna hemma övriga kan gå tillbaka till arbetet.
Det där låter väldigt bra! Ett föredömligt agerande. FHM kommer av prestiegskäl spjärna emot ännu mer förstås när dom ser omvärlden agera resolut.
Citera
2020-03-21, 11:26
Medlem
Detta har säkert avklarats här men hur många kan man beräkna kommer att stryka med i Sverige i Corona? I den första vågen dvs.

Använder man Sydkorea som utgångspunkt kan man ju anta att dödligheten ligger på strax under 1%. Är man lite pessimistisk ser man att ca 0.5% är i kritiskt tillstånd. Sydkorea är det land som har kört flest tester per invånare av samtliga länder vilket gör att man kan anta att mörkertalet är lägst här.

Det skulle grovt ge att om ca 60% blir smittade (i år) ser vi i runda slängar 60k som kommer gå bort.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rendul
Exakt detta är precis vad jag misstänker pågår i hela världen just nu. Det är först i efterhand som vi kommer få en riktig bild av antalet dödsoffer, när statistik jämförs med föregående år.

Eller så kommer vi aldrig få se hela sanningen. Jag har full förståelse för detta. Om man berättar hela sanningen så kommer det var typ 4 gånger värre än det är nu. Om det är kaos och panik idag när det är 600 döda per dag i Italien, vad skulle det hända om man kom ut med att det är 2500 döda per dag?

Statens uppgift är att skydda medborgarna. Detta kallar jag inte för vit lögn (man vågar inte använda denna term när det handlar om människorsliv). Det kallar jag för en nödvändig lögn.

Skulle man inte ljugit lite blir det inte omöjligt med revolt och anarki. Ja, det är ingen scifi det här. Det skulle verkligen kunna hända på riktigt. Folk blir totalt galna.

Så staten gör inte helt fel att hantera det så här. Man kunde prata om mördarstat ifall man inte gjorde något åt saken. Och ingen kan klaga på Italien som har ju stängt ner hela landet.
Man kan prata om mördare när man istället referera till svenska staten. Och Tegnell. Hoppas se dem hängda upp och ner mitt i hötorget Mussolins style.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Vi kunde outsourcea till McDonalds att göra tester vi drive in. Dom har väl övertryck i sina butiker? Inga sjukvårdsresurser drabbas. Labresurser måste ändå skalas upp, nu eller sen. Ju tidigare folk kommer tillbaks ur isolering desto bättre för samhället. Stor vinst liten kostnad.

Du tycks tro att alla besöker McDonalds, eller?
Själv besöker jag McDonalds bara i nödfall, majoriteten utav gångerna jag har varit inne där har varit för toalettbesök och utan att beställa något.. äter hellre hemma om möjligt, eller på alternativa ställen!
Citera
2020-03-21, 11:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Att det är bra att bromsa förloppet är nog dom flesta eniga om.

Hur, hur mycket och när råder det inte lika stor enighet om.

Vissa strategier, som att bromsa spridningen och skydda äldre, förefaller relativt enkelt att förankra.

Här är ett exempel på en strategi som kanske är svårare att förankra.

Antag att nästan ingen under 20 blir allvarligt sjuk. Om vi låter dessa vara kvar i skolan och smitta varandra, så kan man se två resultat som är svåra att väga mot varandra.

1. När dom tillfrisknat så ingår dom inte längre i gruppen som kan sprida smitta. Dom kan, till skillnad från resten av befolkningen, övergå till att leva ungefär som vanligt. Dom kan då också hjälpa till att ta hand om t.ex. sjuka föräldrar och far-, mor-föräldrar. Utan risk att själva smittas.

2. När dom är sjuka och troligen under inkubationstiden, kan dom smitta andra, i andra åldersgrupper.

Är det en bra strategi att försöka få ungdomar immuna?

Problemet är ju att ingen säkert vet om, eller hur länge, man blir immun.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jag har sett rörande gamla SARS, som ju är ungefär samma virusskal, att ACE2 receptorer som är någon slags hjälp för viruset att injicera rna i cellen, att den strukturen är fler i antal i lungorna hos asiater än hos europeer, och fler i antal hos män än kvinnor.

Och om det är sant så gör det gällande att man har lättare för att smittas. Men det avgör troligtvis inte utgången av smittan. Men det är också rena spekulationer än så länge då forskning fortfarande pågår.

https://www.nature.com/articles/s41368-020-0074-x
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vi har alltså inga resurser till att spara resurser ...
Snacka om ironi.

resurserna finns väl när man kan hosta fram 10 miljoner + test inte sant?
Citera
2020-03-21, 11:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-50
Det är intressant med lite historia, varför drabbades Italien så hårt och så snabbt?

Lite nyheter från förra året:
https://www.bbc.com/news/amp/world-europe-47679760

https://amp.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3002305/italy-may-be-ready-open-four-ports-chinese-investment-under

Idag:
https://thefederalist.com/2020/03/17/iran-and-italy-are-paying-a-hefty-price-for-close-ties-with-communist-china/

Du tänker dig att många kineser har fört med sig smittan på bred front till Iran och Italien, samtidigt som man har mörkat viruset i Kina?

Viruset kan ha spridits inom sjukvården i Iran och Italien innan viruset blev känt för omvärlden?

Låter som en mycket rimlig förklaring.

EDIT; Det kinesiska nyåret, åker utlandskineser hem till Kina och firar, eller är resandet ut från Kina omfattande?
Senast redigerad av OY 2020-03-21 kl. 11:31.
Citera
2020-03-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TSD
Jag sitter fast utomlands och kommer inte hem pga. inställda flyg.
Min semester är slut och tanken är att jag ska börja jobba på Måndag men det ser inte ut som att det kommer vara möjligt.

Min arbetsgivare tycker att jag ska förlänga min semester till det att jag kommer hem.
Jag själv tycker inte att det känns så roligt att bränna alla semesterdagar pga. COVID-19 som hindrar mig från att komma hem och till jobbet.
Vad har jag för andra alternativ än semester kommande vecka?

Jag är frisk och vill hem och jobba men jag kan som sagt inte pga. inställda flyg.

Man tar väl tex. inte ut semester om man inte tar sig till jobbet pga. en snöstorm?

om du åkte iväg efter att corona började sprida sig så får du nog skylla dig själv

du kan använda resten av "semestern" till att begrunda hur du ska agera nästa gång
Citera
2020-03-21, 11:30
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
resurserna finns väl när man kan hosta fram 10 miljoner + test inte sant?
Det fanns ju 75 miljoner till reklam för att tvätta händerna? Jag tror de flesta betalar ett par hundra för ett test om det skulle hjälpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in