2020-03-21, 11:17
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
den biten köper jag, men jag anser inte att vi ska springa runt och massatesta folk nu och sätta press och resurser som behövs om det skiter sig på folk som nojjar över en snuva.
Vi kunde outsourcea till McDonalds att göra tester vi drive in. Dom har väl övertryck i sina butiker? Inga sjukvårdsresurser drabbas. Labresurser måste ändå skalas upp, nu eller sen. Ju tidigare folk kommer tillbaks ur isolering desto bättre för samhället. Stor vinst liten kostnad.
Citera
2020-03-21, 11:17
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Du har säkert en poäng. Och kanske år 2020 blir året då vi lärde oss att vi måste ändra på det.

Det är lätt att ropa "stäng gränsen!"
Men egentligen vi vet ju alla att vi måste arbeta med de virus och den misstro som redan kommit in i vårt land!

Att få bort misstron är inte möjligt. Sverige är inget homogent land längre. Det finns en hel del studier som pekar på att tilliten sjunker ju högre diversiteten är. Efter koronaepidemin är nog inte Sverige sig likt, då tilliten är borta och förtroendet för våra institutioner raserats.
Citera
2020-03-21, 11:18
Medlem
estetiks avatar
Svensk sjukvård i siffror grafiskt:

https://i.redd.it/yrlecfafszn41.jpg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det är givetvis bättre än ingen kapten alls.

Att agera kraftfullt i god tid för att skydda sitt folk och land mot en farlig pandemi är dock inte att vara "panikslagen", det är att vara rationell.
Men om det är Björn Olsen som avses så får man väl snarast fråga sig om det är bättre med en mediekåt kapten.
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Shalomaleikum, brigantini!

Vad nytt från fronten sedan igår när Italien uppdaterade sina siffror?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
tyvärr är det så att ett litet antal förstör för massan. självklart har jag förstått att med taktiken som är lagd att siffran kommer stiga, men ser man på hur våran situation är hur vi lever och hur vi som svenskar funkar i det sociala så kommer vi inte ligga på italien nivåer eller liknande vilket folk måste förstå som menar på att tio tusentals kommer dö här , det kommer det inte göra. jag hoppas och jag vet att man gör allt man kan och det räcker för mig

Sverige har misslyckats totalt, följ utländsk a medier istället.
Svenska medier är tilsagda av staten att ingen"skapa panik". Allt går åt helvete just nu..
Citera
2020-03-21, 11:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det borde vara relativt lätt att producera.

Har ingen aning om vi har den möjligheten och kapaciteten i Sverige, efterfrågan kan bli stor, och måste vi importera så kan det bli svårt med tillgången.
Citera
2020-03-21, 11:19
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Jag håller med. Jag uppskattar vanligtvis FT, samhällsnytt och liknande men nu sticker dom verkligen ut som världens skvallerblaskor. Naturligtvis gör det att man undrar över kvalitén i övrigt då.
Samhällsnytt har inte varit lika alarmistiska tycker jag.
Citera
2020-03-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Du tänker fel. Man börjar inte behandla med målet att ALLA ska behandlas i slutänden.

Behandlingen resulterar i mindre svår sjukdom och exponentiellt färre smittade. Så ju fler du behandlar desto färre doser behövs.

Din fråga om det numerära antalet doser som finns är således inte relevant.
Klart antalet doser har betydelse men ditt resonemang faller först och främst på att man inte kan behandla utan diagnos och jag antar att vi är eniga om att de flesta fall är odiagnosticerade (samt att vi har begränsad testkapacitet varför man sparar den till de allra svåraste fallen nu) och så var det säkert redan i januari givet den stora (och växande) kinesiska diasporan i vårt land.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat från svar av Björn Olsen professor på infektionssjukdomar vid Uppsala Universitet, från svt helgstudio;

” – Nej. Vi har missat tåget ett par gånger. Vi var för sent ute och gör för lite, och vi har inte en tillräckligt bra beredskap i vården, svarar Björn Olsen på frågan om huruvida Sverige tagit tillräckliga åtgärder för att minska smittspridning ”
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Sverige har misslyckats totalt, följ utländsk a medier istället.
Svenska medier är tilsagda av staten att ingen"skapa panik". Allt går åt helvete just nu..

Precis.
Tyvärr kommer ingen att få stå till svars för det heller.
Citera
2020-03-21, 11:21
Medlem
TSDs avatar
Jag sitter fast utomlands och kommer inte hem pga. inställda flyg.
Min semester är slut och tanken är att jag ska börja jobba på Måndag men det ser inte ut som att det kommer vara möjligt.

Min arbetsgivare tycker att jag ska förlänga min semester till det att jag kommer hem.
Jag själv tycker inte att det känns så roligt att bränna alla semesterdagar pga. COVID-19 som hindrar mig från att komma hem och till jobbet.
Vad har jag för andra alternativ än semester kommande vecka?

Jag är frisk och vill hem och jobba men jag kan som sagt inte pga. inställda flyg.

Man tar väl tex. inte ut semester om man inte tar sig till jobbet pga. en snöstorm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in