2020-03-21, 11:12
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
säkert 60% av det jag sett är invandrare som kritiserar på dålig svenska. bemöter man folk med argument och källor så viftar de bort det som nonsens,
Du har säkert en poäng. Och kanske år 2020 blir året då vi lärde oss att vi måste ändra på det.

Det är lätt att ropa "stäng gränsen!"
Men egentligen vi vet ju alla att vi måste arbeta med de virus och den misstro som redan kommit in i vårt land!
Citera
2020-03-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Vi måste ha tester för att de som haft corona och blir friska ska veta att de kan röra sig fritt i samhället igen.

den biten köper jag, men jag anser inte att vi ska springa runt och massatesta folk nu och sätta press och resurser som behövs om det skiter sig på folk som nojjar över en snuva.
Citera
Medlem
Det brukar sägas att Sverige ligger 2-3 veckor efter Italien, såväl i media som härinne.

Frågan är om det verkligen kan stämma?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Dina kartor är guld!

Har du tittat på om det vore möjligt att jämföra hur mycket det totala antalet döda (alla dödsorsaker) skiljer sig från vad det brukar vara, region för region?

I drabbade regioner (i norra Italien, exempelvis) blir ju effekten antagligen att folk dör extra mycket också av andra skäl.

Det har jag inte kollat, men håller med att det är en mycket intressant fråga. De som redan är svårt sjuka andra andra orsaker som cancer, emboli, trafikskador osv. Det kanske någon annan kunde gräva i?
Citera
2020-03-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Antalet tillfrisknade är nog betydligt fler än redovisat, i alla fall enligt experten på "Helgstudion" Soo hette hon i förnamn...stor eftersläpning...om Kinas siffror så har nästan 90% tillfrisknat, deras siffror var väl dominerade i början också.
Mvh
om Kinas siffror STÄMMER så har nästan 90% tillfrisknat, deras siffror var väl dominerade i början också.
Citera
2020-03-21, 11:14
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Min pappa bor med mig i min bunker, han är safe! Min mamma kommer hit "when the shit hits the fan". Hon är sjuksköterska och vet hur man skyddar sig. Min pappa är väl medveten och följer debaklet, han var med 1945 så han vet precis. Lock and load!

Edit:
Du är en bra människa som tar hand om dina föräldrar!

Du med och må väl.
Citera
2020-03-21, 11:15
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det brukar sägas att Sverige ligger 2-3 veckor efter Italien, såväl i media som härinne.

Frågan är om det verkligen kan stämma?

Det tar väl ett par veckor innan symptomen märks mer så det låter troligt.
Citera
2020-03-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Återstår att se. Vi bör inte redan nu slänga Tegnell med flera under bussen. De kanske har detta under kontroll. Eller så bra kontroll som det kan vara. Inte som Sverige är allena om detta.

Om strategin som är valt, är Sverige allena.

Huruvida mannen är ett geni eller en dåre återstår att se?
Citera
2020-03-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Självklart är det lungnt nu eftersom de flesta, tvärtemot vad du verkar tro, stannar hemma för att låta sjukvården arbeta i fred. Men du verkar inte förstå vad slutligen tom Folkhälsomyndigheten insett att insjuknande i antal fördubblats 2 ggr per vecka. Det betyder att 50 iv patienter idag blir 800 iv patienter om 2 veckor.
Nu har människors rörelsemönster ändrats så troligen minskar hastigheten om 2 veckor ungefär. Men den kan dubblas en gång per vecka och det är katastrofalt. 3200 iv patienter om en månad. Vårt hopp är att läkemedel, klorokin tex, fungerar annars är nog katastrofen oundviklig. Och fortsätter det i samma takt som nu har vi 12000 iv patienter om en månad.

Jag tror man i tysthet behandlar med klorokin och antivirala medel så det finns hopp om att dödlighet och antal svårt sjuka hålls nere som i Norge.

tyvärr är det så att ett litet antal förstör för massan. självklart har jag förstått att med taktiken som är lagd att siffran kommer stiga, men ser man på hur våran situation är hur vi lever och hur vi som svenskar funkar i det sociala så kommer vi inte ligga på italien nivåer eller liknande vilket folk måste förstå som menar på att tio tusentals kommer dö här , det kommer det inte göra. jag hoppas och jag vet att man gör allt man kan och det räcker för mig
Citera
2020-03-21, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Finns det studier om att rökare är överrepresenterade, jag har inte sett några förutom en väldigt ovetenskaplig artikel i aftonbladet som inte bygde på en intervjuv där en läkare spekulerade.

Vet att det tidigt spekulerades om att rökare drabbades hårdare då ca 50% av mannen i kina röker och bara 10%av kvinnorna gör det och att detta skulle förklara varför det var högre dödlighet bland män än kvinnor. Dock så kan man inte se denna procentuella fördelningen bland de svårt sjuka och döda i kina vilket snarare talar emot att rökare skulle vara överepresenterade.
Liknande spekulationer har skett med astmatiker men åter igen finns mig veterligen ingen statistik som stödjer detta.

Personligen tror jag att denna typen av spekulationer och rykten bygger på att man vill kunna peka ut riskgrupper så man själv känner sig tryggare om man inte tillhör riskgruppen.
Som exempel för någon månad sedan vär väldigt många övertygade om att kineser drabbades mycket hårdare av detta virus än västerlänningar pga att dödstalen i kina då var högre trots att smittan ännu inte hade kommit till europa, detta påstående är ju nu tydligt falskt med tanke på dödstalen i italien.

Skillnaden är att rökningen är en av de starka teorierna fortfarande bland forskare, medan rasen var en spekulation från en del individer från detta forum. Jag har inte sett enda forskare nämna ett ord om ras. Har du?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Antar att du inte känner dig säreget begåvad som förstår en så simpel och självklar sak. Eller är du speciell?

Frågan jag ställer mig är dock: Vad exakt får dig att tro att Anders Tegnell och FHM inte tycker samma sak? De har 500 pers till förfogande på FHM, som sitter och jobbar med detta dagligen just nu. Vad tror du de gör på jobbet? Spelar luffarschack?

En annan simpel fråga: Varför förstår inte du, och alla som dig, att FHM ställt alla frågor och gjort alla överväganden du gör - långt innan du gör det? Vad får dig att tro att du förstår allt så bra, men inte FHM?

Vet du vad det rätta svaret är? Det är för att DU har panik. Inte FHM.

DU är inte rationell. Oavsett vad du tror eller inte.

Va, bara 500?

Italien har 12000 forskare och doktorer som forskar i detta nu.
Frankrike har 15000
Spanien 15000
Belgien 1000

Och alla dessa m länder inklusive argentina, staten kalifornien har stängt ner totalt.

Sverige bråkar med varandra om vilken väg att gå eller sitter och spelar luffarschack..
För allt dom gör är försent eller fel val!

TEGNELL AVGÅ!
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Det finns flera strategier. Det finns dem som gömmer sig och kryper fram först när ett bot finns på plats, någon gång nästa år. Dessa personer kan möjligt undgå coronapesten men riskerar istället att få dras med livslånga psykiatriska komplikationer. Sen finns det dem som fortsätter med livet som vanligt. De flesta verkar hamna mellan dessa två typer. Det finns en uppsjö av olika coronastrategier där ute och jag känner folk som har på sig sin ansiktsmask även när de sover.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in