2020-03-21, 09:57
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Man behöver inte gå till personangrepp även när man tycker olika!

Jag rekommenderar att du tittar på något klipp från sjukhusen från norra Italien. Det är fullständigt kaos där enligt läkarna och kaoset spelas nog inte inne i läkarnas huvud.
Dom visade klipp därifrån på nyheterna igår kväll.
Jag menade inte det som ett personangrepp, men om du är uppjagad och orolig och hävdar att det blir totalt kaos när många blir smittade, så menar jag att du styrs av din rädsla. Du får panik, och det sker i ditt huvud.

Klipp från Italien är inte relevanta för hur det ser ut i Sverige. Vi hanterar det här annorlunda och har en helt annan samhällsstruktur.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
?

"Dom dom har bunkrat med livsmedel och andra förnödenheter behöver inte gå ut och handla när det riktiga kaoset bryter ut och det är fullt med smittade ute i samhället."

När bryter helvetet loss?
Vi ligger ca 3-4 veckor efter italien....man kan väl säga att deras helvete började runt 8 mars då man stängde landet. så 29 mars - 5 april kanske?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Förklara då för mig vad som är begränsningen...
Hur mycket klorokinfosfat förfogar vi över...?

Det finns i princip obegränsat antal doser.

Begränsningen är trögheten i systemet, dvs Läkemedelsverket och läkare väntar på flera studier som påvisar Klorokinfosfats positiva effekt på viruset.

Jag menar att tillräckliga bevis/studier finns för att behandla med riskfritt och välkänt Klorokinfosfat.
Citera
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Jag har ett bättre förslag. Alla som ska vistas på offentliga platser så som affärer, bussar, tunnelbanan måste täcka för munnen. Antingen med mask eller halsduk. Då kan folk är sjuka eller smittbärare inte smitta ner andra genom att hosta på dom. På kafeer, gym och restauranger ska bara ett visst antal personer vara inne åt gången. På ett gym exempelvis 20 personer. Då behöver dom inte stänga ner något.

Det kommer reducera smittrisken, men vi har inte tillräcklig vårdkapacitet i Sverige! Vi behöver få ner den sociala kontakten så mycket som möjligt. Om 2-3 veckor när sjukhusen är överfulla och det råder kaos så kommer vi önska att detta gjordes tidigare. Det är vad jag tror, men jag hoppas verkligen att det inte blir så
Citera
2020-03-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Man ska inte överskatta våra myndigheters och folkvaldas kompetens men de väger olika saker mot varandra. Givetvis inser de att om en tid framåt kan det braka samman ordentligt och ordningsmakten kan då få allvarliga problem att stävja en brottsvåg. Genom att inte stänga mångkulturskolorna köper man sig lite tid. Tror det är så de resonerar.

Så är min slutsats också och därmed är ja oroad över att man inte just nu handlar på det sett som är effektivast hur folkhälso synpunkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Överlevnad andra SARS virus utanför kropp vid +4 grader, 28dagar,
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2863430/

Hur långt kan det då flyga om det blåser....
Ja det sprids med vindens fart.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag har följt avslutade fall på den sajten. Är det bara jag som oroas över att antalet döda, i % av totala avslutade fall, har gått upp?

När jag började titta var det ca 7% av alla avslutade fall som hade resulterade i död. Nu är det 11%.

Det känns väldigt oroväckande.
Det var lägre än så när jag började kolla. Jag undrar om vi kommer kunna räkna med en 20% i ett värsta scenario. Förhoppningsvis inte högre än så.

Sedan handlar allt om hur siffrorna tas fram. Kan ju vara enbart dem med svårare symptom som testats och därmed resulterar i högre siffror. Samtidigt kan fattiga länder kanske inte ha råd och möjligheter att göra tester och konstatera dödsorsaker. Insatser behövs för att stoppa spridningen i lågutbildade länder. Människor med familjer och anhöriga borde ge information om hygien om det är möjligt, över nätet. Dvs dem som flyttat ifrån andra länder med sämre förutsättningar.
Citera
2020-03-21, 09:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largeone
Klart det redan finns data på % spridning innan och efter skolstägning i berörda regioner frågan är om den är officell och man dragit slutsats av den. Liknade data finns garanterat från tex USA under spanska sjukan.

Ja och Nej. Data hur det såg ut vissa dagar, ja. Orsakerna? Nej. Det finns så många datorer som spelar in.

Mycket från spanska sjukan kan vi lägga på hyllan eftersom så mycket skiljer våra två epoker.

Forskning kommer att komma förstås som kan peka på vilka vägar som kan var de bästa, men vi är inte där idag.
Citera
2020-03-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag har följt avslutade fall på den sajten. Är det bara jag som oroas över att antalet döda, i % av totala avslutade fall, har gått upp?

När jag började titta var det ca 7% av alla avslutade fall som hade resulterade i död. Nu är det 11%.

Det känns väldigt oroväckande.

Handlar om att främst Italien har haft helt okontrollerad smittspridning. Enbart en liten del av deras fall är diagnostiserade, vilket innebär att de allra flesta fall som inte resulterar i döden hamnar utanför statistiken.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Om man tänker logiskt är det nog så att de som inte har autoimmuna/kroniska sjukdomar får mildare symptom i högre utsträckning jämfört med de som har autoimmuna/kroniska sjukdomar.
Här tvingas jag dessvärre sätta en stor bock i kanten.

All seriös forskning visar att autoimmuna sjukdomar är guds gåva till den Coronautsatte. Dock tar man mediciner för att minska autoimmuniteten så blir man riskgrupp eftersom ens immunitet minskar.
Citat:
Women are prone to autoimmune diseases, which causes parts of their immune system to become stronger to compensate, resulting in a possible stronger response to the coronavirus.

https://www.thesun.co.uk/news/10955219/coronavirus-men-more-likely-weaker-immune/
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag befinner mig på säkert avstånd från det kaos som väntar i Sverige. Hur är det själv, då?
Det är bra. Har, eller har haft corona. Jag överlevde. Oroar mig mer för ekonomin, både Sveriges och min egen. Är därför emot allt för desperata åtgärder, som skolstängningar mm mm.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Börjar det lugna sig?
Börjar myndigheter i olika länder få kontroll? För en vecka sen var alla rubriker om domedagen. Nu är det en arg lapp i Åre sen vanliga rubriker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in