2020-03-21, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det stora problemet är att det rika Sverige har kapat kostnader o rundat hörn när det gäller: Lagerhantering av sjukvårdsmaterial så som skyddsutrustning, testkitt o medicin. Utan valt att hantera detta på ett modernt sätt med just-in-time management. Teknisk utrustning som respiratorer har hållits nere av kostnadsskäl. Militära förråd av skyddsutrustning o fältsjukhus mer eller mindre avvecklats.

Så vi gick in i det hela med 5000 kit. Vilket kan vara det som behövs inledningsvis om man får en lokal epidemi i Hultsfred i fredstid. Då kan man på något dygns varsel flyga in materialet som behövs.

Nu får de ansvariga stå o svamla. Tysklands siffror beror helt klart på att deras sjukvård har varit rustat för denna typ av situation.
Sedan så ska man minnas att Simens, Bauer o andra ledande bolag i medicin är Tyska industri bolag.

Sänkt smittspridning minskar antalet vårdbehövande. Detta görs med tester som verifierar vilka som är sjuka.

Tillgång till vårdplatser sänker dödligheten.

Likaså så är testning även viktigt för ekonomin. Om en person testats med Covid-19 o sedan tillfrisknat så kan denne tryggt återgå till att arbeta o konsumera.

Enligt tidigare länk till grafer ligger ju Tyskland sämre till med corona än Sverige?
Citera
Medlem
Stockholmare ÄR erkänt av FHM största smittkällan i landet. Pga att sthlmare hämtade hem smittan från Alperna. Det är fakta. Utpekade eller ej. FHM säger att folk i Sthlm Gbg och Malmö inte ska resa runt pga att de sprider smittan. Stanna hemma, ung som gammal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det är du som smittar dem. De äldre är inte de som sprider smitta, de ombeds hålla sig hemma för att ni unga ska kunna fortsätta att sprida smittan i landet. Utan att ta något som helst ansvar

Precis, de ombeds hålla sig hemma. Så varför gör de inte det?
Citera
2020-03-21, 09:55
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag har följt avslutade fall på den sajten. Är det bara jag som oroas över att antalet döda, i % av totala avslutade fall, har gått upp?

När jag började titta var det ca 7% av alla avslutade fall som hade resulterade i död. Nu är det 11%.

Det känns väldigt oroväckande.

Samtidigt har ju % critical gått från typ 14 % till 6 %. Det har väl att göra med vårdens kapacitet och att när det väl blir fullt så är det liksom fullt och en flaskhals uppstår. Således kan inte alla få vård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det finns i stort sett inte någon krass datas på något över huvud taget. Har du inte fattat det? Vi har inte haft något av detta i modern tid...

Klart det redan finns data på % spridning innan och efter skolstägning i berörda regioner frågan är om den är officell och man dragit slutsats av den. Liknade data finns garanterat från tex USA under spanska sjukan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Läste nyss att den kinesiska expertgruppen som är/var i Italien häpnade när de insåg att folk fortfarande festar på hotellen. Det görs för lite!

Är Sverige det enda landet i Europa nu som inte tar social distansering på allvar? Gamla som unga går till ICA samtidigt, sitter på bussar, går i köpcentrum och fikar. Viruset sprids som en löpeld.

Detta kommer visa sig i de olika smittspridningskurvorna mellan Sverige och Norge, Danmark samt de som har uppmanat folk att hålla sig hemma!
Jag har ett bättre förslag. Alla som ska vistas på offentliga platser så som affärer, bussar, tunnelbanan måste täcka för munnen. Antingen med mask eller halsduk. Då kan folk är sjuka eller smittbärare inte smitta ner andra genom att hosta på dom. På kafeer, gym och restauranger ska bara ett visst antal personer vara inne åt gången. På ett gym exempelvis 20 personer. Då behöver dom inte stänga ner något.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Uteserveringar sägs vara ett bättre alternativ än inomhus. Hur tänker dessa sk experter? Vad med blåsten (vinden) 6-8 m/s så måste restaurangbesökarna ha 6-8 meters avstånd MINST och det är bara en måttlig vind/bris! Eller hur experter? Överlever viruset längre tid än en sekund så måste avståndet ökas ytterligen för att vara på den säkra sidan!!!

Överlevnad andra SARS virus utanför kropp vid +4 grader, 28dagar,
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2863430/

Hur långt kan det då flyga om det blåser....
Citera
2020-03-21, 09:56
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
haha men kom med i matchen - smittor sprids mycket bättre inomhus än utomhus, alltid
Har jag förnekat det? Vad jag säger är att smittan sprids så mycket vidare utomhus än inomhus. Varför tror du bandyfinalen går av stapeln idag utan publik. Lite vind i ett utomhuspublikhav vore förödande. Därför var man också snabb att stoppa skidpublik.

Kan du ge en länk till hur mycket värre (bättre ordval) smittan sprids inomhus än utomhus?
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tja, vi får se. Oavsett så låg det ett värde i att bromsa starten av det. Man får chans att lära sig av andras erfarenheter, vi kommer närmare sommaren (oavsett om temperaturen spelar roll eller inte, så är det lättare att genomföra karantänåtgärder på sommaren), man hinner jobba vidare på behandlingsmetoder och test av mediciner, man hinner bygga ut vårdkapaciteten (nu snabb-byggs två nya sjukhus utanför Moskva), och man kommer närmare den dag då det finns ett vaccin.

Ja, jag håller med. Som sagt förbered dig. Förbered dig på en länge isolering. När det gäller att korsa gränser är vi redan isolerade.
Citera
Medlem
Ratis avatar
Vad jag har läst så ger det här viruset en plågsam död. Man kvävs sakta till döds i svår vånda?
Så om man blir riktigt allvarligt sjuk, kanske det är bättre att göra processen kort hellre än att uppsöka sjukhus?
Citera
2020-03-21, 09:57
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Var på mitt lokala Ica Maxi strax efter åtta i morse; hur kommer det sig att pensionärer och boomers mellan 70 och döden inte begriper att de inte ska vara och rumla runt och bokstavligen förpesta tillvaron för kunder/personal i mataffärerna? Borde inte personalen kunna neka dem? Har de inga anhöriga, hemtjänst eller grannar som kan handla åt dem, får de väl för helvete nyttja hemkörning. De borde polisanmälas. Jävla zombies.

Det är handla utan att träffa någon jag tror kommer att behövs, ringa in sin beställning eller beställa över Internet mat/medicin/annat -få levererat till dörren. Antingen det eller att alla har masker som i de framgångsrika asiatiska länderna.

Hur det ska genomföras, beställas, betalas, levereras utan att någon luras/stöld/bedrägerier: ett nationellt telefonnummer, alla har ett skattekonto... det kunde någon ta tag i är det inte folkhälsa/samhällsberedskap? 70+ kanske inte fixar Internet allihop men telefon fixar de.
Citera
2020-03-21, 09:57
Medlem
Då är dagens "officiella" karta klar för världskarta med regioner för relativt antal insjuknade. Provar att ha den uppdaterad vid ungefär samma tidpunkt på dygnet så man senare kan titta på varje dag i ett slags bildspel. Jag kommer dock presentera en handfull uppdateringar utöver dagen antagligen. Från förra preiliminära kartan i går kväll har jag snyggat till de Karibiska öarna samt delat in Nya Zealand i regioner. Sen naturligtvis uppdaterat färgerna.
Se hur det har utvecklat sig:

Dagens:
21 Mars
Tidigare dagar:
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är även "dödskartor":
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Dagens dödskarta kommer om en timme eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in