2020-03-21, 02:22
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Jävlar vilken fart det blev när ett virus drabbar rika vita människor, 11000 har dött på 3 månader.

Tuberkulos dödar 1,6 miljoner om året och 9 miljoner om året svälter ihjäl, vi har botemedel till både tuberkulos och svält men inte fan försöker vi stoppa det, varför? jo för det är bara fattiga som drabbas av det.
Så då är det lika bra vi skiter i att försöka stoppa det här med då?
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Om du följt med vad som händer i världen så skulle du inse att de höga dödstalen bara precis börjat med Italien. Att det kommer bli katastrofartat i länder som Spanien och USA väldigt snart. Och med våra mått mätt även här. Redan i helgen eller i början på nästa vecka kommer sjukvården i Stockholm och Göteborg vara belamrad och de får börja med triage.
Vakna!

Är någorlunda vaken! Var är talen för att detta är värre än en vanlig säsongsinfluensa, någonstans i världen - inte ens i Italien är de värre än vanligt...
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Svenskt storhetsvansinne, eller möjligen en paranoid psykos. Kina skiter i Sverige, det är en alldeles för lättviktig spelare.

Kineserna gillar Sverige.

Inovations höjden.
Ansvarstagande o leveranssäkerheten.
Naiviteten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Jävlar vilken fart det blev när ett virus drabbar rika vita människor, 11000 har dött på 3 månader.

Tuberkulos dödar 1,6 miljoner om året och 9 miljoner om året svälter ihjäl, vi har botemedel till både tuberkulos och svält men inte fan försöker vi stoppa det, varför? jo för det är bara fattiga som drabbas av det.
Det du skrev er veldig viktig. Flere burde gjøre noe for å hjelpe de fattige som rammes av sult og sykdom.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ska du säga det till en Viking? Är det smart? Som sagt, mitt erbjudande står, name time and location please!

Tagga ner Zebulon, vi behöver dig sen. Här pratar vi corona, inte personliga vendettor. Det kan ni lösa över mailfunktionen.
Citera
2020-03-21, 02:23
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Nja, flockimmunitet får du inte.
Jo, tröskelvärdet för flockimmunitet beror på R0, vilket i sin tur beror på sådant som befolkningstäthet och beteende och vanor hos folket. Vi kan därmed sänka andelen av befolkningen som måste smittas för att uppnå flockimmunitet, genom enkla åtgärder såsom att tvätta händerna och alltid använda ansiktsmask när vi vistas bland folk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_immunity

Citat:
When a critical proportion of the population becomes immune, called the herd immunity threshold (HIT) or herd immunity level (HIL), the disease may no longer persist in the population, ceasing to be endemic.[5][30] This threshold can be calculated by taking R0, the basic reproduction number, or the average number of new infections caused by each case in an entirely susceptible population that is homogeneous, or well-mixed, meaning each individual can come into contact with every other susceptible individual in the population,[9][30][43] and multiplying it by S, the proportion of the population who are susceptible to infection:

Givetvis så kan vi inte återgå till våra gamla vanor igen innan viruset är utrotat, för då skulle tröskelvärdet höjas och vi skulle förlora vår immunitet.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Därför att vi hade möjligheten att göra det med italienresenärerna.
Ungefär som man gör när man köper djur.
Men himmel, det var ju fiint folk som kom hem från sina Italiensemestrar. Inte kan man sätta såna i karantän, de är väl inga asylsökande heller!

Och vill de sen åka till fjällen och afterskia så låter man dem göra det. Hur skulle det se ut om man gav dem order som vore de nåt slags lägre klassens folk?

Och vill de ut och dricka öl i Stockholm så måste de ju få göra det. Ska de sitta med en ölburk på en parkbänk, tänkte du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Jag följde denna tråd från start. Jag följde länkarna och insåg på magkänsla att det skulle gå åt skogen. Jag bytte från aktiefonder till räntefonder på PPM medan börserna fortsatt visade ałl Times high. Jag skrev inlägg här men det blev borttaget. Jag skrev att det var konstigt och fick en varning. Jag kände ändå mig rätt nöjd att hoppat av aktier i tid och kanske räddat pensionen? Nu säger magkänslan återigen att det kommer att gå åt skogen. Det finns ingen pension att se fram emot. Vi är rätt många som kommer att stryka med. Helvete vilken Ågren jag har!

Ja tyvärr indikerar ju allt på det. Och medans jag logiskt förstår det har jag och vill jag nog inte riktigt se det heller.
Ekonomin är dock det som oroar mig minst just nu.
Citera
Medlem
Covids avatar
En bra sak med detta virus är att det effektivt har dödat migrantindustrin. Det kommer också få oss att tänka i andra banor när dammet väl har lagt sig. Vi kommer att bygga beredskapslager och bättre skydda vårt territorium, och eftersom vi kommer att vara belånade upp över öronen måste vi spara. Refugees and viruses not welcome.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror aldrig att Sverige kommer att neka folk till att komma til Sverige. Tydligen är det att söka asyl en väldigt viktig sak i Sverige. Dock tror jag att de flesta länder skiter i FN:s asyl rättighet!
Citera
2020-03-21, 02:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det är bra, det är det som är huvudsaken om planen ska fungera. Hur ser råden ut, är det i skarpa ordalag man adresserar gamlingarna? Och sjuklingarna såklart..

Det verkar som att många gamlingar inte har något att göra med vår ekonomi med jag tror tvärtemot. Många äldre hjälper sina barn och underhåller deras ekonomi..
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Haha, vem som har varit på vem kan ju diskuteras. Det perspektivet får man nog om man läser svenska medier, men om man lyfter blicken något finns inget att se.

Jo, det gör det. Du påstod att de inte brydde sig. Det gör de visst. Därför de passade på att ge just oss en känga för nåt som inte många andra länder gjorde bättre just då. Och det finns visst något att se när det gäller hur Kina beter sig mot sitt och andras folk.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
¨
Feta, diabetes, en jävla massa snabbmat. Det är en förklaring.

Det kommer att slå mycket hårt i de socioekonomiskt lägre skikten i USA.

Vilket kan göra det till en rasfråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in