2020-03-21, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hålla mig till vårdsnacket? Du visar med tydlighet hur begränsad din tankeverksamhet är. Vården består inte bara av vård och vårdpersonal... Tänk till nu även om det gör lite ont så förstår du säkert vad jag menar.

I övrigt förstår jag inte riktigt kopplingen mellan min kommentar och ditt svar. Men vad gäller de beslut som har tagits. Även om man har sagt en tidsram, du tror inte att den går att ändra? (Frågan är sarkastisk ställd)

// CC

Snarare så att du visar hur begränsad din är då du fortfarande inte inser varför folk inte går ut..
Du vet väl att vi fortfarande får gå ut? Men gör det ändå inte. Hur ska du lyckas tvinga ut svensken?

Allt går att ändra? Hur är den argumentationen intressant?
Du verkar tro att din åsikt, likt Tegnell, står över hela världen och hela världen gör fel.

Det är ingen som tvingade NIKE, AMAZON och andra storföretag att stänga ner så fort en anställd blev smittad men de gjorde det ändå. För att de inser allvaret med smittan. Din uppmaning är "fan kör på, smitta ner hela personalen och se vad som händer, åtminstone jobbar de lite då och bidrar till ekonomin"... Puckon som du alltså.
Citera
2020-03-21, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Ja, vi får verkligen hoppas på ett vaccin snart.

.

1 - 1 1/2 år är det officiella svaret från världens ledare, experter och forskare.
Citera
2020-03-21, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
När polletten trillar ner bland beslutsfattarna, vilket kommer att ske ganska snart,
kommer man släppa på restriktionerna för att få hjulen att snurra igen.
Kommer inte spela någon roll hur många som är smittade, eller om vården havererar.

Vilka restriktioner pratar du om?
Citera
2020-03-21, 08:09
Medlem
Hur ska hjulet börja snurra igen när ingen vill köpa industri produkter? Ni tror att Volvo och Scania stänger ner på grund av material brist enbart.

Lagret är fullt. Ingen vill köpa nu.
Citera
2020-03-21, 08:17
Medlem
Valde att hoppa av en dyr husaffär i en mellanstor stad förra veckan pga hur det här börjat utveckla sig. Känns tryggare att bo kvar i min obelånade villa på landet än att dra på sig miljoner i lån under dessa tider.
Citera
2020-03-21, 08:18
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
23000 nyanmälda arbetslösa i januari, 25000 i februari och 476000 i mars. I Israel, ett land knappt mindre än Sverige.

vilka sektorer ar det framst som drabbas
Citera
2020-03-21, 08:21
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Ja, vi får verkligen hoppas på ett vaccin snart.

Den moderna människans värld är uppbygd kring omfattande, produktion, leveranser och handel.

Dessutom vill vi gärna ha kul och var och en se oss omkring så mycket vi bara kan innan vi dör. När vi blir jättegamla för allt annat är onaturligt.

Jag tänker att hjulen borde få snurra, så att kommande generationer får ha en framtid också.

Acceptera att vi är av kött och blod och kommer dö en dag. Kanske i en sjukdom och tidigare än vi själva tänkt oss ?
Även unga kan råka drabbas av det ondsinta viruset.

Men det stora problemet är att om extremt många blir sjuka samtidigt - riskerar sjukvårdpersonalen antagligen att klappa ihop själva i sjukdomen eller av utmattning.

Apparater och sängar finns samt lokaler går att hitta - men sjukvården behöver en frisk personalstyrka som kan vårda.

Det är antagligen också väldigt påfrestande och skrämmande att se andra människor lida, ha ont och kvävas till döds och samtidigt behöva prioritera bland flertalet patienter. Det slipper folk se som inte jobbar inom vården, såvida de inte själva blir patienter eller har anhöriga/vänner som blir det.

Det är så påtagligt nu att vi är sammanflätade med varandra i olika kretslopp och system. Beroende av varandra.

Synd att sjukvården varit för kraftigt nedbantad under en lång tid. De resurser som sjukvården kommer att behöva - går ju inte att vaska fram efter det här.

om hjulen ska fa snurra med mer kredit sa kommer inte framtida genrationer att ha nan framtid
Citera
2020-03-21, 08:31
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Snarare så att du visar hur begränsad din är då du fortfarande inte inser varför folk inte går ut..
Du vet väl att vi fortfarande får gå ut? Men gör det ändå inte. Hur ska du lyckas tvinga ut svensken?

Allt går att ändra? Hur är den argumentationen intressant?
Du verkar tro att din åsikt, likt Tegnell, står över hela världen och hela världen gör fel.

Det är ingen som tvingade NIKE, AMAZON och andra storföretag att stänga ner så fort en anställd blev smittad men de gjorde det ändå. För att de inser allvaret med smittan. Din uppmaning är "fan kör på, smitta ner hela personalen och se vad som händer, åtminstone jobbar de lite då och bidrar till ekonomin"... Puckon som du alltså.

Lite väl mycket halmgubbar från dig. Varför? Vad förväntar du dig att uppnå med det?

ALLA tagna beslut går att ändra. Menar du att så inte är fallet? Det är ingen argumentation. Det är ett "faktum".

Nej. Min åsikt står inte över hela världen. Var har fått det ifrån? - halmgubbe där.

Det är inte tal om att Corona inte är allvarligt men de åtgärder som har vidtagits är också mycket allvarliga. Ser just i detta nu på TV4 och en diskussion om konsekvenserna att dagens åtgärder. 3e AP fondens ordförande gör ett strongt case, enligt mig. Hon är på väg att bli en hjälte.

// CC
Senast redigerad av CC75 2020-03-21 kl. 08:34.
Citera
2020-03-21, 08:43
Medlem
Citat:
Lite väl mycket halmgubbar från dig. Varför? Vad förväntar du dig att uppnå med det?

ALLA tagna beslut går att ändra. Menar du att så inte är fallet? Det är ingen argumentation. Det är ett "faktum".

Nej. Min åsikt står inte över hela världen. Var har fått det ifrån? - halmgubbe där.

Det är inte tal om att Corona inte är allvarligt men de åtgärder som har vidtagits är också mycket allvarliga. Ser just i detta nu på TV4 och en diskussion om konsekvenserna att dagens åtgärder. 3e AP fondens ordförande gör ett strongt case, enligt mig. Hon är på väg att bli en hjälte.

// CC

Vilka åtgärder har Sverige vidtagit som är så allvarliga? Restriktion på 500 pers?? Oj så allvarligt. oj oj.

3e AP? Hon som vill att svenska skattepengar ska betala alla företagshyror och anställdas löner? Ja jävlar vilket strongt case. Hon är sågad av nationalekonomer. Med all förståelse.
Överklassen är panikrädd nu. Deras tillgångar nästan halverade i aktiemarknaden samtidigt som deras företag riskerar att stänga igen vilket kommer leda till nya möjligheter för annat folk.
Senast redigerad av BlackRockInc 2020-03-21 kl. 08:47.
Citera
2020-03-21, 08:55
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Vilka restriktioner pratar du om?
Har du missat att politiker världen över stänger gränser och har infört
allehanda restriktioner?
En tvär och framförallt långvarig inbromsning av ekonomin kommer att
medföra fler döda människor än vad pandemin någonsin skulle kunna orsaka.
Man behöver inte titta långt in i framtiden, med nuvarande kurs, för att inse
att det är en öken som väntar.
Visst, nya möjligheter kommer också att öppna upp sig, men ingenting
kommer att vara som förr.
Jag tror ingen vill det om man kan undvika.
Citera
2020-03-21, 08:55
Medlem
Citat:

// CC
Nu har jag hållit mig länge ifrån dig. Lever du i en låtsas värld?
Ser du vad som händer med alla andra länder som ligger 1v framåt?

Det finns ingen efter frågan på svensk export industri. Svenska exportföretag förespråkar lean. De kalkylera alla sina leveranser på att vara just in time.
Citera
2020-03-21, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
om hjulen ska fa snurra med mer kredit sa kommer inte framtida genrationer att ha nan framtid

Ja, precis. Man kan inte "shoppa" för mer än vad som finns - varken på individnivå eller på macronivå. Hur ska investeringar göras om det inte finns något ?

Men människan har ju mestadels levt under hårda tider i knapra förhållanden. Sen har saker och ting vuxit fram. Vi får utgå ifrån det och ta det därifrån. Avvakta vaccinet, ta lärdom, och skapa våra liv utifrån det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in