2020-03-21, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ranpii
I dessa Coronatider så är det tur att man arbetar på, som regeringen säger, en så kallad ”betydelsefull” arbetsplats, jobbar på ett stort och globalt transportföretag. Inte som chaufför utan som truckförare på terminalen, i stora drag handlar det om att lossa och lasta inkommande bilar som rullar in, och att sköta bokningar för specialtransporter för partigods till exempelvis LKAB i Kiruna. (Som beställer förvånansvärt mycket prylar varenda dag, året om.)

Har faktiskt inte ens reflekterat över att vår bransch är riktigt viktig just nu, inte förrän kollegorna började snacka om att vi verkligen inte kan stänga igen eller dra ner på folk i dessa tider.

Det är riktigt stränga regler på terminalen just nu, ett par exempel:

-Man får inte öppna dörrar utan handskar
-Kontoret avvisar varenda kund som visar tecken på sjukdom, det kan räcka med att någon hostar och snörvlar för att bli avvisad.
- Åkerierna vi samarbetar med, som hyr in sig i våra lokaler har en slags kontroll på varenda chaufför varje morgon, innan de släpps in i Terminalen.
-Möten på över 7 personer tas numera via Skype, oavsett om alla som ska ha mötet jobbar i samma terminal så sker det ändå via Skype där alla sitter i olika kontorsrum.

Sjuk säkerhet just nu men samtidigt har vi inte råd att stänga igen eller tappa för många i personalen, vet fan inte ens vad som händer då..butiker/industrier m.m skulle stå utan viktiga komponenter, vilket i sin tur gör att de inte heller kan arbeta.

Vi är inte det enda transportföretaget som levererar gods i stan, men vi hanterar ändå cirka 10 000 kollin i veckan, som ska ut till företag och privatpersoner i hela stan.

Så vi i transportbranschen kommer inte förlora våra jobb iallafall, tvärtom så blir det mer övertid än vanligt.

Oklart varför jag skriver av mig här om mitt arbete men jag ville bara beskriva hur en dag på jobbet ser ut just nu!

Bra att du ser ditt jobb som viktigt! Det ska alla göra, i alla tider, då når man framgång och mår som person oftast mycket bättre.
Alla företag är viktiga, på sitt sätt.
Reglerna ni har hos er ser likadana ut överallt sedan ett par veckor, och det är väl bra. Ingen vill stänga ner pga sjukdom.
Men om så skullle bli fallet hos er och ponera att LKABs produktion står och faller med sina leveranser, styr man ju ”bara” om flöden och i synnerhet de kritiska. Det finns många terminaler och transporter är flexibla.
Citera
2020-03-21, 07:11
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
När polletten trillar ner bland beslutsfattarna, vilket kommer att ske ganska snart,
kommer man släppa på restriktionerna för att få hjulen att snurra igen.
Kommer inte spela någon roll hur många som är smittade, eller om vården havererar.

Jag hoppas innerligt att det blir så. Men jag är inte helt säker. De flesta av världens ledare måste vara överens om detta. Det inkluderar hela EU samt Trump och Kina.

Vi som har denna åsikt blir dock fler och fler så jag hoppas att trycket på världens ledare blir så stort att de snart tar beslutet om att öppna upp igen. Att de inser att den väg vi nu har slagit in på är långt mycket mycket värre.

// CC
Citera
2020-03-21, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Bra att du ser ditt jobb som viktigt! Det ska alla göra, i alla tider, då når man framgång och mår som person oftast mycket bättre.
Alla företag är viktiga, på sitt sätt.
Reglerna ni har hos er ser likadana ut överallt sedan ett par veckor, och det är väl bra. Ingen vill stänga ner pga sjukdom.
Men om så skullle bli fallet hos er och ponera att LKABs produktion står och faller med sina leveranser, styr man ju ”bara” om flöden och i synnerhet de kritiska. Det finns många terminaler och transporter är flexibla.

Du har helt rätt givetvis. Insåg nu när jag läste mitt inlägg att det kanske framstod som att jag skryter över mitt jobb, vilket inte var meningen alls. Ville bara förklara hur dagarna ser ut just nu under Coronakrisen, stämningen är mer stressig nu än vad den varit någonsin förr skulle jag påstå.

Ja, alla jobb har nog liknande regler just nu givetvis, har inget att jämföra med så jag vet inte om våra regler är väldigt stränga eller om det i stort sett är standard överallt just nu.
Citera
2020-03-21, 07:23
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
tycker du att de uppoffringarna som görs för att stoppa smittan är värda konsekvenserna. Om det mest är multisjuka och äldre som avlider tycker jag man måste väga det mot en generation som får sin framtid förstörd pga detta. Dessutom kan man ju fråga sig vilken sjukvård vi kommer ha när det här är över?

Exakt. Jobbar själv inom vården och vet hur hårt ekonomiskt ansträngd den var INNAN Corona. Folk som tror att vården nu kommer få mer pengar har inte förstått hur vår ekonomi hänger ihop eller varifrån pengarna till vården kommer.

Det kommer att bli rejäla neddragningar som kommer drabba ALLA patientgrupper och då räknar jag in att vi ändå kommer få se skattehöjningar inom både kommun och regioner. Detta inte för att få in mer pengar utan för att kompensera för de minskade skatteintäkterna när arbetslösheten ökar.

Folks förståelse för hur allt hänger ihop är skrämmande låg.

// CC
Citera
2020-03-21, 07:37
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Försöker inte leka viktig och duktig nu, vi håller inte på med raketforskning direkt, utan är bara tacksam att man valde denna bransch. Klart det kan komma sämre tider framöver då jobbet hänger löst pga lågkonjuktur framöver, den dagen, den sorgen.

Nä det tror jag inte heller, men folk inser inte vilken katastrof det här kommer bli om man inte börjat lätta lite på dom olika restriktionerna man infört.

När regeringen pratar om yrken som är viktiga är det framförallt folk som arbetar inom sjukvården, att elförsörjningen är tryggad och att det finns mat i affärerna. Allt annat kommer stanna av.

Stannar allt av så kommet massarbetslöshet som ett brev på posten vilket innebär ännu mindre efterfrågan på olika varor, vilket innebär ännu mer arbetslöshet o.s.v allt blir bara en enda ond lång spiral neråt.

Det finna ju en ljusglimt och det är att Kina inte rapporterat några nya inhemska fall samt börjat starta igång fabriker och annat. Så vi kan ju alla hoppas att det här är över om nån/några månader.
Citera
2020-03-21, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Exakt. Jobbar själv inom vården och vet hur hårt ekonomiskt ansträngd den var INNAN Corona. Folk som tror att vården nu kommer få mer pengar har inte förstått hur vår ekonomi hänger ihop eller varifrån pengarna till vården kommer.

Det kommer att bli rejäla neddragningar som kommer drabba ALLA patientgrupper och då räknar jag in att vi ändå kommer få se skattehöjningar inom både kommun och regioner. Detta inte för att få in mer pengar utan för att kompensera för de minskade skatteintäkterna när arbetslösheten ökar.

// CC

Du kanske borde hålla dig till vårsnacket då?

Fortsätt dröm.. Australien stängde precis sina gränser i 6 månader och New York city är i en "national emergency zone" nu. Du är då riktigt puckad om du tror att det här kommer återgå till det normal. Och vem fan skulle vilja resa till Corona-Sverige där vi har 0 restriktioner i så fall?
Det är bara att inse, hotell/restaurang/klubb-sektorn är helt körda.
Ingen som kommer vilja dra till Stureplan och flasha på klubben när inte en jävel är där. Och inte en jävel är där för alla kidsen som fyller ställena är nu arbetslösa, rädda för Corona och turisterna får inte komma in.
Citera
2020-03-21, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Staten? Det är hemskt vad staten och skattepengar blir populära bland finanssvindlare när det krisar.

Så är det!

Jag är inte i behov, sitter på säkert jobb.
Men gör de inte det så går Sverige under.
Citera
2020-03-21, 07:47
Medlem
Fris avatar
Citat:
I dessa Coronatider så är det tur att man arbetar på, som regeringen säger, en så kallad ”betydelsefull” arbetsplats, jobbar på ett stort och globalt transportföretag. Inte som chaufför utan som truckförare på terminalen, i stora drag handlar det om att lossa och lasta inkommande bilar som rullar in, och att sköta bokningar för specialtransporter för partigods till exempelvis LKAB i Kiruna. (Som beställer förvånansvärt mycket prylar varenda dag, året om.)

Har faktiskt inte ens reflekterat över att vår bransch är riktigt viktig just nu, inte förrän kollegorna började snacka om att vi verkligen inte kan stänga igen eller dra ner på folk i dessa tider.

-Kontoret avvisar varenda kund som visar tecken på sjukdom, det kan räcka med att någon hostar och snörvlar för att bli avvisad.
- Åkerierna vi samarbetar med, som hyr in sig i våra lokaler har en slags kontroll på varenda chaufför varje morgon, innan de släpps in i Terminalen.
-Möten på över 7 personer tas numera via Skype, oavsett om alla som ska ha mötet jobbar i samma terminal så sker det ändå via Skype där alla sitter i olika kontorsrum.

Sjuk säkerhet just nu men samtidigt har vi inte råd att stänga igen eller tappa för många i personalen, vet fan inte ens vad som händer då..butiker/industrier m.m skulle stå utan viktiga komponenter, vilket i sin tur gör att de inte heller kan arbeta.

Vi är inte det enda transportföretaget som levererar gods i stan, men vi hanterar ändå cirka 10 000 kollin i veckan, som ska ut till företag och privatpersoner i hela stan.

Så vi i transportbranschen kommer inte förlora våra jobb iallafall, tvärtom så blir det mer övertid än vanligt.

Oklart varför jag skriver av mig här om mitt arbete men jag ville bara beskriva hur en dag på jobbet ser ut just nu!
Tack för att du beskriver din vardag nu. Dina barnbarn kommer att fråga dig hur det var. För de kommer att känna av konsekvenserna av denna panik. Tryggt att höra att logistiken med varuimport ännu fungerar (av bl.a. dasspapper för de som är oroliga för det, trots att de reas på börsen.)

Men på några månaders sikt så kommer impex att minska och när du får längre kafferaster så är det ett dåligt tecken. (Hur kan du inte ha förstått att ditt jobb med logistik är viktigt??? Det är ju förutsättningen för allt annat, civilisationen började med logistik.)
Citera
2020-03-21, 07:50
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Du kanske borde hålla dig till vårsnacket då?

Fortsätt dröm.. Australien stängde precis sina gränser i 6 månader och New York city är i en "national emergency zone" nu. Du är då riktigt puckad om du tror att det här kommer återgå till det normal. Och vem fan skulle vilja resa till Corona-Sverige där vi har 0 restriktioner i så fall?
Det är bara att inse, hotell/restaurang/klubb-sektorn är helt körda.
Ingen som kommer vilja dra till Stureplan och flasha på klubben när inte en jävel är där. Och inte en jävel är där för alla kidsen som fyller ställena är nu arbetslösa, rädda för Corona och turisterna får inte komma in.

Hålla mig till vårdsnacket? Du visar med tydlighet hur begränsad din tankeverksamhet är. Vården består inte bara av vård och vårdpersonal... Tänk till nu även om det gör lite ont så förstår du säkert vad jag menar.

I övrigt förstår jag inte riktigt kopplingen mellan min kommentar och ditt svar. Men vad gäller de beslut som har tagits. Även om man har sagt en tidsram, du tror inte att den går att ändra? (Frågan är sarkastisk ställd)

// CC
Citera
2020-03-21, 07:52
Medlem
Pre 1914s avatar
23000 nyanmälda arbetslösa i januari, 25000 i februari och 476000 i mars. I Israel, ett land knappt mindre än Sverige.
Senast redigerad av Pre 1914 2020-03-21 kl. 08:09.
Citera
2020-03-21, 07:53
Avstängd
Citat:

Oj vad självsäkra gubbarna är på ditt jobb. Själv jobbar jag i sjukvården och helt ärlig är inte ens jag så säker på att mitt jobb som ni är. Klart dom korvspad att det varslats folk hos er om det blir mindre jobb vilket det garanterat blir
Citera
2020-03-21, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75

// CC

Ja, vi får verkligen hoppas på ett vaccin snart.

Den moderna människans värld är uppbygd kring omfattande, produktion, leveranser och handel.

Dessutom vill vi gärna ha kul och var och en se oss omkring så mycket vi bara kan innan vi dör. När vi blir jättegamla för allt annat är onaturligt.

Jag tänker att hjulen borde få snurra, så att kommande generationer får ha en framtid också.

Acceptera att vi är av kött och blod och kommer dö en dag. Kanske i en sjukdom och tidigare än vi själva tänkt oss ?
Även unga kan råka drabbas av det ondsinta viruset.

Men det stora problemet är att om extremt många blir sjuka samtidigt - riskerar sjukvårdpersonalen antagligen att klappa ihop själva i sjukdomen eller av utmattning.

Apparater och sängar finns samt lokaler går att hitta - men sjukvården behöver en frisk personalstyrka som kan vårda.

Det är antagligen också väldigt påfrestande och skrämmande att se andra människor lida, ha ont och kvävas till döds och samtidigt behöva prioritera bland flertalet patienter. Det slipper folk se som inte jobbar inom vården, såvida de inte själva blir patienter eller har anhöriga/vänner som blir det.

Det är så påtagligt nu att vi är sammanflätade med varandra i olika kretslopp och system. Beroende av varandra.

Synd att sjukvården varit för kraftigt nedbantad under en lång tid. De resurser som sjukvården kommer att behöva - går ju inte att vaska fram efter det här.
Senast redigerad av Tissetiss 2020-03-21 kl. 08:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in