Citat:
Ursprungligen postat av
blueberrycake
Ny lag infördes under Alliansen - den innebär att banken inte får kräva in extra säkerhet när bostaden har sjunkit kraftigt i värde (pga av tex konjunkturnedgång).
Dock sitter folk med stora lån. Amorteringar och räntor skall betalas - även om jobben ryker.
Så vad som kan hända är att de tvingas sälja bostaden med oerhörd förlust; och därmed stora lån att betala av låååång tid framöver.
Jo, för löptiden på lånet går ju ut nån gång. Och jag tror 60% av nya bolån de senaste åren har tagits med bara upp till 3 månaders löptid. Så räknat från panikutbrottet mars, april, maj. Då ska det boskapet ha synats. Lagom till skolavslutningen höll jag på att säga, men den har ju redan ägt rum i år.
Banktjänstemannen (med väktare bakom sig) till kunden:
"- Du är skyldig oss en miljon och du har lovat att betala den till oss cash NU! Så var är vår miljon?"
Citat:
Ursprungligen postat av
HRC
Här i senfärdiga Sverige kommer dock militären inte att dras igång förrän blodet flyter på gatorna och då är det ju så dags.
Här i inbillningslandet Sverige så verkar du tro att vi ens HAR en militär att kalla in. Den avskaffades ju samtidigt som respiratorerna. Har du inte alls hängt med i samhällsutvecklingen de senaste 30 åren? Vet du ingenting alls om vad som hart hänt? Lever du kvar på 1970-talet? Ja ja, nån gång ska dinosaurierna plötsligt utrotas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lallladin
Jag förstår inte riktigt.. Vrf ska jag stödja den lokala pizzerian med att köpa mer pizzor? Kommer den lokala pizzerian stödja mig med pengar när jag är arbetslös?
Han kanske ger dig kredit när han ändå har lite deg över. Åtminstone ifall han tror att hans konkurrent på andra sidan gatan skulle göra det om du gick dit istället.
Du har helt rätt i att förklaringen till varför den oreglerade kapitalismen har skapat allt välstånd som finns, beror på att den per definition är ömsesidigt frivilligt samarbete individer emellan. Bara när två är överens så gör de något tillsammans. Det betyder att ingen gör något som är dåligt, för alla deltagare är överens. Detta i kontrast till att ha en pamp på en inbillad statspyramid som ensidigt dikterar vad andra måste göra och använder en kedja av korrumperade parasiterande mellanhänder utan incitament att samarbeta ömsesidigt frivilligt med andra medborgare.