2020-03-21, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Även om FHM och Löven nu på måndag skulle uppmana oss alla att genast stötta krogarna, besöka restaurangerna, butikerna etc så är skadan redan skedd. Konsumtionens maskineri har förlorat momentum och det kommer ta lång tid innan hjulen börjar snurra igen.
Det vi kan hoppas på är en tidig och varm vår med mycket solsken. Då kommer vi att börja röra på oss som vanligt, återuppta gamla vanor och beteendemönster.
Ingenting kan stoppa en soltörstande, genomfrusen svensk från att vilja visa upp sina senaste solglasögon, hänga på uteserveringar, dricka cava och flasha med kortet den 25:e, inte ens ett dödligt virus.
Varför kan inte krogarna visa lite solidaritet, med kanske en prissänkning mellan 20-30 procent? Kanske fler blir arbetslösa och då då ska krogarna solidalisera lite med folk tänker jag. Eller tänker de fortfarande ta ut 100 kronor och mer för en pizza (som hemmagjord går på kanske 15-20 spänn) och fortsätta gnälla...
Citera
2020-03-21, 01:18
Medlem
Jag förstår inte riktigt.. Vrf ska jag stödja den lokala pizzerian med att köpa mer pizzor? Kommer den lokala pizzerian stödja mig med pengar när jag är arbetslös?
Citera
2020-03-21, 02:15
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Jag röstar på m, driver företag också.
Sossarna och samarbetspartierna har gjort mer än någon annan regering får att rädda företagen , skäms för att säga det men jag har god lust att lägga min röst på s efter 20 år som röstberättigad efter detta

Kolla på den här och se om du tycker likadant sen:

https://youtu.be/qUTEPYmWVyw
Citera
2020-03-21, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Jag förstår inte riktigt.. Vrf ska jag stödja den lokala pizzerian med att köpa mer pizzor? Kommer den lokala pizzerian stödja mig med pengar när jag är arbetslös?

Självklart skulle dom inte göra det. Mina lokala pizzerior har smyghöjt priserna successivt samtidigt som dom minskat storleken på pizzorna. För min del får dom gärna gå i KK. Jag tycker att alla drabbade bolag får skylla sig själva för att dom inte byggt upp någon buffert. Dom har levt i lyxen längre och glömt bort riskerna samtidigt som dom stoppat kundernas pengar i fickan. Tycker att dom kan gå i KK allesammans. När allt det här har blåst förbi så kommer nya aktörer in på marknaden och fyller igen luckan. Finns många entreprenadsugna runtom i landet.
Citera
2020-03-21, 03:07
Medlem
Keonels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Självklart skulle dom inte göra det. Mina lokala pizzerior har smyghöjt priserna successivt samtidigt som dom minskat storleken på pizzorna. För min del får dom gärna gå i KK. Jag tycker att alla drabbade bolag får skylla sig själva för att dom inte byggt upp någon buffert. Dom har levt i lyxen längre och glömt bort riskerna samtidigt som dom stoppat kundernas pengar i fickan. Tycker att dom kan gå i KK allesammans. När allt det här har blåst förbi så kommer nya aktörer in på marknaden och fyller igen luckan. Finns många entreprenadsugna runtom i landet.

Mjo, eller hur, lite så är det. Folk som inte buffrar och tänker på att det kan inträffa finansiella utmaningar utan istället lever på linan och lyxar för mycket får skylla sig själva
Citera
2020-03-21, 03:32
Medlem
NemesisSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ny lag infördes under Alliansen - den innebär att banken inte får kräva in extra säkerhet när bostaden har sjunkit kraftigt i värde (pga av tex konjunkturnedgång).

Dock sitter folk med stora lån. Amorteringar och räntor skall betalas - även om jobben ryker.
Så vad som kan hända är att de tvingas sälja bostaden med oerhörd förlust; och därmed stora lån att betala av låååång tid framöver.

En kollega till mig råkade ut för detta under 90-talskrisen. Blev skyldig runt en mille. Gissa hur lång tid det tog att betala tillbaks detta? 30 år sedan och mycket lägre löner. 15 år svettiga år...
Senast redigerad av NemesisSweden 2020-03-21 kl. 03:35.
Citera
2020-03-21, 03:41
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Tysklands försvarsmakt, Bundeswehr kallas nu in! 180.000 soldater och 75.000 reservister sätts omedelbart in rapporterar CNN.

Kommer det bli kaos? Vad är anledningen till att en kvarts miljon soldater kallas in i Tyskland?

Man kommer att säga att det är för att stödja samhället på olika sätt i denna kris men det handlar mest troligt om förberedelser för att kunna hantera kommande upplopp och anarki vartefter samhället slutar fungera. Makten och militären är mycket medvetna om hur en befolkning påverkas av stark stress och oro kring sin försörjning, tillgång till mat med mera. När skiten träffar fläkten därnere vill man vara beredd och proaktiv och inte behöva tas på sängen och kalla in militären först när kravallandet är ett faktum. Det tar tid att mobilisera ut alla mannar och all materiel, få staber på plats, upprätta och testa samband etc. Bäst att ha det gjort i förväg. Militärer gillar att vara förutseende. Proaktiv, inte reaktiv.

Här i senfärdiga Sverige kommer dock militären inte att dras igång förrän blodet flyter på gatorna och då är det ju så dags.
Senast redigerad av HRC 2020-03-21 kl. 03:45.
Citera
2020-03-21, 06:03
Medlem
Nu riskerar bärplockarna sina jobb här i sverige... Kanske inte blir några jordgubbar i sommar.
Hur gjorde vi förr i sverige? Mer sommarjobb till curlade ungdommar..
Citera
2020-03-21, 06:14
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ny lag infördes under Alliansen - den innebär att banken inte får kräva in extra säkerhet när bostaden har sjunkit kraftigt i värde (pga av tex konjunkturnedgång).

Dock sitter folk med stora lån. Amorteringar och räntor skall betalas - även om jobben ryker.
Så vad som kan hända är att de tvingas sälja bostaden med oerhörd förlust; och därmed stora lån att betala av låååång tid framöver.
Jo, för löptiden på lånet går ju ut nån gång. Och jag tror 60% av nya bolån de senaste åren har tagits med bara upp till 3 månaders löptid. Så räknat från panikutbrottet mars, april, maj. Då ska det boskapet ha synats. Lagom till skolavslutningen höll jag på att säga, men den har ju redan ägt rum i år.
Banktjänstemannen (med väktare bakom sig) till kunden:
"- Du är skyldig oss en miljon och du har lovat att betala den till oss cash NU! Så var är vår miljon?"

Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Här i senfärdiga Sverige kommer dock militären inte att dras igång förrän blodet flyter på gatorna och då är det ju så dags.
Här i inbillningslandet Sverige så verkar du tro att vi ens HAR en militär att kalla in. Den avskaffades ju samtidigt som respiratorerna. Har du inte alls hängt med i samhällsutvecklingen de senaste 30 åren? Vet du ingenting alls om vad som hart hänt? Lever du kvar på 1970-talet? Ja ja, nån gång ska dinosaurierna plötsligt utrotas.

Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Han kanske ger dig kredit när han ändå har lite deg över. Åtminstone ifall han tror att hans konkurrent på andra sidan gatan skulle göra det om du gick dit istället.

Du har helt rätt i att förklaringen till varför den oreglerade kapitalismen har skapat allt välstånd som finns, beror på att den per definition är ömsesidigt frivilligt samarbete individer emellan. Bara när två är överens så gör de något tillsammans. Det betyder att ingen gör något som är dåligt, för alla deltagare är överens. Detta i kontrast till att ha en pamp på en inbillad statspyramid som ensidigt dikterar vad andra måste göra och använder en kedja av korrumperade parasiterande mellanhänder utan incitament att samarbeta ömsesidigt frivilligt med andra medborgare.
Citera
2020-03-21, 06:30
Medlem
I dessa Coronatider så är det tur att man arbetar på, som regeringen säger, en så kallad ”betydelsefull” arbetsplats, jobbar på ett stort och globalt transportföretag. Inte som chaufför utan som truckförare på terminalen, i stora drag handlar det om att lossa och lasta inkommande bilar som rullar in, och att sköta bokningar för specialtransporter för partigods till exempelvis LKAB i Kiruna. (Som beställer förvånansvärt mycket prylar varenda dag, året om.)

Har faktiskt inte ens reflekterat över att vår bransch är riktigt viktig just nu, inte förrän kollegorna började snacka om att vi verkligen inte kan stänga igen eller dra ner på folk i dessa tider.

Det är riktigt stränga regler på terminalen just nu, ett par exempel:

-Man får inte öppna dörrar utan handskar
-Kontoret avvisar varenda kund som visar tecken på sjukdom, det kan räcka med att någon hostar och snörvlar för att bli avvisad.
- Åkerierna vi samarbetar med, som hyr in sig i våra lokaler har en slags kontroll på varenda chaufför varje morgon, innan de släpps in i Terminalen.
-Möten på över 7 personer tas numera via Skype, oavsett om alla som ska ha mötet jobbar i samma terminal så sker det ändå via Skype där alla sitter i olika kontorsrum.

Sjuk säkerhet just nu men samtidigt har vi inte råd att stänga igen eller tappa för många i personalen, vet fan inte ens vad som händer då..butiker/industrier m.m skulle stå utan viktiga komponenter, vilket i sin tur gör att de inte heller kan arbeta.

Vi är inte det enda transportföretaget som levererar gods i stan, men vi hanterar ändå cirka 10 000 kollin i veckan, som ska ut till företag och privatpersoner i hela stan.

Så vi i transportbranschen kommer inte förlora våra jobb iallafall, tvärtom så blir det mer övertid än vanligt.

Oklart varför jag skriver av mig här om mitt arbete men jag ville bara beskriva hur en dag på jobbet ser ut just nu!
Senast redigerad av ranpii 2020-03-21 kl. 06:32.
Citera
2020-03-21, 06:42
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ranpii
I dessa Coronatider så är det tur att man arbetar på, som regeringen säger, en så kallad ”betydelsefull” arbetsplats, jobbar på ett stort och globalt transportföretag. Inte som chaufför utan som truckförare på terminalen, i stora drag handlar det om att lossa och lasta inkommande bilar som rullar in, och att sköta bokningar för specialtransporter för partigods till exempelvis LKAB i Kiruna. (Som beställer förvånansvärt mycket prylar varenda dag, året om.)

Har faktiskt inte ens reflekterat över att vår bransch är riktigt viktig just nu, inte förrän kollegorna började snacka om att vi verkligen inte kan stänga igen eller dra ner på folk i dessa tider.

Det är riktigt stränga regler på terminalen just nu, ett par exempel:

-Man får inte öppna dörrar utan handskar
-Kontoret avvisar varenda kund som visar tecken på sjukdom, det kan räcka med att någon hostar och snörvlar för att bli avvisad.
- Åkerierna vi samarbetar med, som hyr in sig i våra lokaler har en slags kontroll på varenda chaufför varje morgon, innan de släpps in i Terminalen.
-Möten på över 7 personer tas numera via Skype, oavsett om alla som ska ha mötet jobbar i samma terminal så sker det ändå via Skype där alla sitter i olika kontorsrum.

Sjuk säkerhet just nu men samtidigt har vi inte råd att stänga igen eller tappa för många i personalen, vet fan inte ens vad som händer då..butiker/industrier m.m skulle stå utan viktiga komponenter, vilket i sin tur gör att de inte heller kan arbeta.

Vi är inte det enda transportföretaget som levererar gods i stan, men vi hanterar ändå cirka 10 000 kollin i veckan, som ska ut till företag och privatpersoner i hela stan.

Så vi i transportbranschen kommer inte förlora våra jobb iallafall, tvärtom så blir det mer övertid än vanligt.

Oklart varför jag skriver av mig här om mitt arbete men jag ville bara beskriva hur en dag på jobbet ser ut just nu!

Skönt att du har självförtroende, men vad tror du händer om det blir lågkonjunktur? Vilka ska köpa av LKAB då? Din "betydelsefulla" arbetsplats kommer nog dra ner på folk det med var det lider.
Citera
2020-03-21, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Skönt att du har självförtroende, men vad tror du händer om det blir lågkonjunktur? Vilka ska köpa av LKAB då? Din "betydelsefulla" arbetsplats kommer nog dra ner på folk det med var det lider.

Försöker inte leka viktig och duktig nu, vi håller inte på med raketforskning direkt, utan är bara tacksam att man valde denna bransch. Klart det kan komma sämre tider framöver då jobbet hänger löst pga lågkonjuktur framöver, den dagen, den sorgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in