2020-03-21, 01:18
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Men herregud. Måste allt vara svartvitt utan gråzoner. Kinas diktatur är en sak men man har lyckats med viruset. Förstår själv att livet i Whuan inte helt återställd men det är en utveckling som är positivt.
Ja, det får man säga, hoppas det håller i sig fram till vaccinet är klart om 1-2 år.
Citera
2020-03-21, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Tycker främst det är pensionärer som skiter i viruset och lever som vanligt, vilket är lite tragiskt. Iallafall där jag bor.

Här är det främst yngre jag observerat det beteendet på, men o andra sidan har jag inte kontakt med många äldre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag vill ändå tro att vi i Skandinavien mer generellt har bättre disciplin när det kommer till sådana här händelser, vilket förhoppningsvis resulterar att vi inte går mot samma scenariot som i Italien. Men det är bara Gud som vet...

Jag gissar bara- men jag tror vi har sämst disciplin av alla länder i hela världen när det gäller sånt här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast Löfven går väl inte själv till några restauranger? Tycker att alla politiker har synts dåligt på sista tiden bland andra människor.
De kör hämtmat. Här ser man de stackars fodora buden cykla frenetiskt på de tomma gatorna. Särskilt en kille med snabb fart och nåt vilt i blicken. Han cyklar alltid år samma håll, de rika villakvarteren..
Hjältar i mina ögon
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Nej det är inte nästan inga unga som dör av Corona.
Visa mig den statistiken.

99 % av döda i Italien hade underliggande sjukdom.

Vi väntar 6 månader och kollar då statistiken. Jag kan redan nu lova dig att du kommer att bli förvånad!
Citera
Medlem
*** GISSA DÖDA OM EN VECKA(fredag) ***
Den totala ökningstakten per dygn sett över hela perioden 11 mars till och med idag(den 20e) är nu på +32,0 %, och kurvan är just nu svagt stigande(den gröna linjen) och om detta håller i sig så att den totala ökningstakten/dag kanske har nått 40 % om en vecka så hamnar vi på 305 stycken döda. Ligger ökningstakten kvar på 32% som idag så har vi 112 stycken om en vecka.
https://www.bildtagg.se/file/peztai8j6hc3nyk48jap24

Antal döda fredag 27 mars: mellan 100 och 300, vi säger 200 stycken
Antal döda fredag 3 april …. Mellan 800 och 3200, vi säger 1900 stycken
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Vår före detta statsepidemiolog innan Tegnell pratade om 80- 95% för att flockimmunitet ska kunna uppnås...
Jag vet. Jag använde den lägre 60-65% för att undvika idioter som sedan säger "neeej, en del har faktiskt sagt 60%". Samma när jag använde högre marginalen för mörkertal. Men du har helt rätt, en del talar om ännu högre % av befolkningen
Citera
2020-03-21, 01:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Jo, jag är medveten om det. Men det är ju ett gäng i denna tråd som verkar tro på denna saga.
Och jag hade inte sett någon verkligen räkna på siffrorna, vad som krävs för herd immunity.

Britterna räknade med 250000 döda med "herd" strategin samt krav på 8 gånger större sjukvård. Blir typ 40000 döda i Sverige om man skalar om till vår befolkningsmängd.

Förmodar de som tror på sagan är FHM troll
Citera
2020-03-21, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag gissar bara- men jag tror vi har sämst disciplin av alla länder i hela världen när det gäller sånt här.
Då har du inte varit i Sydeuropa antar jag...
Citera
2020-03-21, 01:21
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vilka 6 dagar, vad yrar du nu om??

Jag utgår på vad de senaste presskonferenserna säger, grundskolan verkar vara det sista man släpper så när man har skapat en lag igår så tror du inte att den kommer att användas?

Sedan är inte stängades av skolor det primära för samhället utan att man kanske stänger alla inne hemma som bor inom ett visst område för att minska spridning, det är vad man borde göra när skolorna har stängt ned och är egentligen inte något som är främmande om man ser på hur andra länder hanterar smittspridning.
Citera
2020-03-21, 01:21
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag håller med dig, såg det själv i förrgår när jag vågade mig ut efter flera dagar för att ta en snabb espresso (satte mig i den lugna delen av kaffeterian). En del äldre och pensionärer (de som ska minst röra sig just nu) plus att en äldre herre gick förbi och hostade så det dånade. Men jag hoppas att alla nu tar sin förnuft till fånga och respekterar läget. Jag tänker lite som att det är bättre om vi nästan alla sitter i karantän i tre-fyra veckor och sedan börjar livet förhoppningsvis återgå till det normala, än att detta respektlösa beteende bland folket fortsätter. T ex kan jag inte fatta att de inte hade stängt skidanläggningar än. Men rent generellt så tror jag att vi ändå har lite bättre allmän disciplin än folk i Sydeuropa vilket kan göra att vi undviker ett scenario som i Italien...

Jag mnisstänker att runt löningsdags så kommer det vimla med folk i butikerna som vanligt..Pensionärerna har väl fått pension i dagarna vilket kan förklara att de är ute och handlar..

Skatteverket borde kanske senarelägga skatteåterbäringen för de som får tillbaka på skatten så att folk inte springer ut och shoppar direkt
Citera
2020-03-21, 01:22
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vad yrar du nu om, många med feber här eller? Vilka länder har infört förebyggande karantän??
Han nämner inte ens förebyggande karantän!! Du är så jävla slut i pallet. Har läst andra inlägg av dig i helt andra trådar, och kommit till slutsatsen att du är lite bakom... Nästa gång du inte får igång din dator kanske du ska prova något annat än att starta trådar om det och sen bli sur för att alla tycker du är fett puckad och ingen svarar dig. Bara en heads up
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in