2020-03-21, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja hur ska man kunna räkna på det när man inte vet R0, vad har vi för R0 idag om alla svenskar följer det restriktioner vi har???? R0 kommer skilja sig åt från land till land.

Ju mer flockimmunitet du får desto högre R0 kan du ha utan att det får en högspridning så det är ju bara ett hypotetiskt worst case scenario man bör ha koll på.

Alla länder kommer få mycket bättre koll på det här framöver och då kommer också oron hos folket att minska och den värsta paniken kommer vara över.
Nej minskad spridning= lägre R0.

För övrigt har Italien bland världens högsta restriktioner nu. Och deras siffror jag visade nu är katastrofala. Vi är inte i närheten av dom restriktionerna.

De behöver intyg för att lämna hemmet alls, och man arresterar alla utan intyg, 3 mån fängelse och böter, om ngn dör pga att du smittade personen då du bröt mot karantän så kan du dömas för mord. Alla företag som inte är samhällskritiska är nedstängda.

Känns det som att vi är ens i närheten av det?
Citera
2020-03-21, 01:37
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Nu igen. Dom avfyrade ett par för någon vecka sen. Konsekvenserna av pandemin oroar mig. Arbetslöshet och en kraschad ekonomi är illa men det kan bli ännu värre.

Betalade idag mina lån till banken eftersom det snart kommer att komma en bankkris. Vill inte att någon bank skall kunna ta mitt hus och sälja det för 30 procent av värdet.
Citera
2020-03-21, 01:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror du är helt ute och cyklar! De väldiga dödsfallen i Italien beror på att man inte agerade när Kina sjukan kom in i landet. Typiskt Italien som aldrig kan fungera.
Italien funkar bättre än Sverige på flera sätt. Det är bara att man här tror att man sitter on the top of the world.

Man blev överraskade av coronan, här är vi i varje fall förvarnarde.
Men gör vi nåt?
Mer än att skälla på diskon som släpper in 499 när de faktiskt fått lov att göra det ...
Citera
2020-03-21, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
För egen del tror jag att ett fungerande vaccin mot Covid-19 skulle kunna vara något av det värdefullaste som hänt på den här planeten, under det senaste århundradet.

Förhoppningsvis då utan tråkiga biverkningar.

Dö med biverkning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Italien funkar bättre än Sverige på flera sätt. Det är bara att man här tror att man sitter on the top of the world.

Man blev överraskade av coronan, här är vi i varje fall förvarnarde.
Men gör vi nåt?
Mer än att skälla på diskon som släpper in 499 när de faktiskt fått lov att göra det ...

Sådana fakta biter tyvärr inte på puckon. Det var inte länge sedan vissa här pratade om att vi i Sverige hade fått en mildare variant eftersom ingen dog...
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
En förskola i Malmö har haft Corona hos personalen. De vägrar avslöja vilken enligt beslut från kommunen. Sekretess.
Oansvarigt och kommunen när den är som sämst!

Klart att alla får COVID-19 när man umgås med barn. Dock finns det många idioter här på FB som fortfarande inte tror att unga kan dö av COVID-19.
Kanske är det dags för dessa idioter att jobba som frivilliga på sjukhus utan sjukutrustning!!!
De dör ju inte säger de, så gör ert jobb nu!
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Dagens dummaste uttalande, det kineserna rekommenderar är det enda sättet och det är av erfarenhet.

Jag funderar lite på det reportaget som var på rapport eller aktuellt häromdagen där de visade hur man börjar öppna upp Wuhan igen. Där var en söt liten kinesunge i munskydd. Det som störde mig i reportaget var den där snubben som sålde kyckling på trottoarkanten. Känns som de inte lärt sig ett skit. Stängde dom inte ner skiten igen nu?
Citera
2020-03-21, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Ja det vore ju trevligt men jag tror inte ett skit på det.

Hade man sagt som det är hade alla fått panik så man planterar någon vag idé om att Maj borde vara lugnt. När Maj kommer så kommer det visa sig att det inte är lugnt och man kommer behöva höfta Augusti till ny bortre gräns. I Augusti, då äre lugnt.
Tja men det tror jag i alla fall. Så länge kan ju ingen fluensa svårt fortgå. Även om så blir det svårt för virus i värme.
Citera
2020-03-21, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Klart att alla får COVID-19 när man umgås med barn. Dock finns det många idioter här på FB som fortfarande inte tror att unga kan dö av COVID-19.
Kanske är det dags för dessa idioter att jobba som frivilliga på sjukhus utan sjukutrustning!!!
De dör ju inte säger de, så gör ert jobb nu!

Klart unga kan dö men sannolikheten är extremt låg.
Citera
2020-03-21, 01:42
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
är du på riktigt? Sitter du och jämför de som skulle ha dött ändå pga hög ålder ller liknande med de som dör i covid-19?

Jag som trodde jag läst allt......
Det finns gott om såna i tråden.
Även de som menar på att vi inte ska slösa miljarder på improduktiva 70+ och multisjuka 80+. Personer som inte bara är in och frustar av sig lite skit, utan som i övrigt verkar ”civiliserade”.
Citera
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Tror kanske andelen rökare i sydländerna är berydligt fler.
Skiljer bara 3% i andel rökare per invånare mellan Italien och Tyskland. Vi ligger dock överlägset lägst i hela EU så det är positivt. Tysklands siffror är ju lugnt! Italiens inte roliga. Hoppas germanska gener gör att vi har starkare kroppar!
Senast redigerad av snurresnigel 2020-03-21 kl. 01:45.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekingludret
10 döda i Sverige 21 vårdas i Sthlm. Vart är kaoset? Ett överdrivet jävla skämt det här.

Det var 17 sist jag kollade, du är lite sen på pucken. Vet du vad exponentiell tillväxt är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in