2020-03-20, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vissa kommuner försöker nu agera för att motverka den negativa effekt som krisen för med sig, exempelvis Östersund:

https://www.ostersund.se/om-webbplatsen/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/2020-03-20-information-om-coronaviruset-for-dig-som-ar-foretagare.html

Frågan är i vilken utsträckning detta verkligen leder någon vart och hur kommunen tänker i ett längre perspektiv?

Östersund har tagit emot tiotusentals flyktingar senaste åren. Och DN, SVT och Aftonbladet har sagt att invandrare är en stor vinstaffär och stora guldklimpar.

Så det är bara att gratulera Östersund till vinstregnet! Tack vare all invandring kommer de att klara sig otroligt bra!

För det säger SVT och de andra. Och de ljuger väl inte för medborgarna?
Senast redigerad av blueberrycake 2020-03-20 kl. 23:58.
Citera
2020-03-20, 23:55
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tycker du inte det är bättre att vi tar denna ändå oundvikliga smäll nu och sedan börjar leva efter våra tillgångar och det värde vi skapar istället för att pumpa sönder ekonomin med minusräntor för att hålla luftskeppet uppe?

Gör ett nytt svar. Energin i ekonomin för oss gör en otrolig skillnad om var du lägger dina pengar.
Det blir en stor, en enorm, skillnad om du lägger dina pengar på en lokal krog och köper en ipa ex. Krogen kommer omsätta sina pengar lokalt - bolaget som kränger sin ipa köper sina varor lokalt - dom som levererar till bryggeriet spenderar sina pengar lokalt.

Samma om du går till ett lokalt konditori/fik. Men väljer du Starbucks så försvinner vinsten i en rad kedjor och dom pengarna kommer aldrig återinvesteras på samma sätt. Ganska enkelt.
Citera
2020-03-21, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Har pratat med en kompis som sköter bokföring åt en massa medelstora bolag i Stockholm. Han tog de senaste 3 månadernas fasta utgifter och dividerade med det faktiska likvida kapitalet i bolagen och fick värden på 3 eller mer bland 80% av bolagen. Det betyder att 80% av hans kunder klarar inte rent likviditetsmässigt EN MÅNAD till, lägg sedan till att de har skulder där banken kommer vilja driva in pengarna, de flesta kommer behöva sälja av inventarier innan april.

Detta är restauranger, eventbolaget, it-konsulter, cafeér, båtförsäljare och massa spridda branscher och bland de 80% som som inte klarar en månad till anställer de tillsammans ca 2000 pers! Alla dessa kunder är dessutom bara i Stockholm som ska vara landets starkaste ekonomi.

Vi ser hur stora bolag men inte ofta man får inblick i små icke publika bolag som faktiskt utgör en stor del av sysselsättningen i Sverige. Jag hade en ganska optimistisk syn innan men just nu känns det NATTSVART! Helt absurt en stor del av befolkningen kommer få spendera resten av livet med att betala ränta på sina banklån! Vi ser alltså 30-åringar som kommer få sitta i 60-års åldern och betala ränta för 1 rum och kök om det inte går att skuldsanera.

Framtidsbranscher är typ indrivare och konkursförvaltare

Nåja.
Nu kan det förvisso bli illa för väldigt många, men man får anta att ekonomin drar igång rätt mycket tidigare för de eventuella 30-åringar som drabbas innan de blir 60.
Nattsvart något år eller två är ingen omöjlighet, förutsatt det blir så, men sedan rullar hjulen igen.. Som så många gånger förr, och säkert har de kommit ur sin etta och säkert upplevt en ekonomisk krasch ytterligare en gång innan 60.
Citera
2020-03-21, 00:02
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Finns ju alltid en balansgång mellan detta och det du förspråkar. Men det är ju uppenbart att vi måste börja tänka mer nationellt, se till att ha viktig produktion i landet, beredskapslager och även hålla ihop över generationsgränser. Kanske skulle pensionerna bli något lägre, men samtidigt skulle livet bli tryggare och folk stoltare/gladare. Det är också värt något.
+1

Den globaliserade ekonin med tillverkning av de enkla delarna till lastbilen i två till tre låglöneländer för sedan skruvas ihop den i Södertälje kanske inte känns så modern om fem till tio år.
Jag tror mycket på 3d-skrivare för att snuva kineserna på inkomster från enkla prylar framöver. 😁
Citera
2020-03-21, 00:03
Medlem
JustZlatans avatar
Jag är mest orolig över bolånet. Finns det nåt sätt man kan skita i att betala bolåneräntan på? Typ om man flyr landet eller nåt.

Jag funderar på att ta min Merca och sälja den i Tyskland för 200 k, sen tar jag mig till Sydamerika på något sätt och träffar en sexig latina och bildar familj med henne och lever tropiskt för resten av livet.
Citera
2020-03-21, 00:04
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Världens ledare är tame fan hjärndöda.

Vi hade månader på oss att förbereda oss. Vi hade kunnat rusta upp sjukhusen. Vi hade kunnat isolera de gamla och sjuka. Vi hade kunnat minska de sociala samspelen utan att för den delen krossa ekonomin.

Men istället valde våra idiotiska och fega politiker att krossa världens ekonomi.

Tror ni att viruset är farligt? Den har <0,1% dödlighet hos fullt friska (inga underliggande sjukdomar) och hälsosamma (icke-smällfeta, icke-rökande) individer under 65 år.

Vänta bara på konsekvenserna av totalt destruerad ekonomi med massarbetslöshet på 20-40%. Corona dödar multisjuka 85-åringar. Ekonomisk depression kommer att döda i alla åldersgrupper. Ekonomisk depression kommer att leda till ökat antal självmord, mord, rån, våldsbrott, våldtäkter, psykisk ohälsa, social isolering, ökat narkotikabruk och narkotikarelaterad död, ökad rasism, homofobi, sekterism och religiösa fejder.

Ju längre karantänerna håller desto längre tid tar återhämtningen. Vi kommer att förstöra tiotals miljoner liv världen över. Mark my words.

Lite ökad rasism och homofobi kan vara bra för Sverige.
Citera
2020-03-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nåja.
Nu kan det förvisso bli illa för väldigt många, men man får anta att ekonomin drar igång rätt mycket tidigare för de eventuella 30-åringar som drabbas innan de blir 60.
Nattsvart något år eller två är ingen omöjlighet, förutsatt det blir så, men sedan rullar hjulen igen.. Som så många gånger förr.

Problemen är att har de en hög privat belåning kan banken kräva in extra säkerhet då panten (bostaden) sjunkit i värde och räntan blir ett blancolån istället. Inte ens maxinkomsten på a-kassa täcker att betala ränta på ett 2-miljoners blancolån... lägg sen till kostnader för mat mm, vissa kanske har barn
Citera
2020-03-21, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag tror det kommer att behövas rejäla skattesäkningar för att få fart på det här landet igen.

Landet och landet.
Det är en global kris och framför allt för vår del en Europeisk. I det hjälper inga sänkta skatter mer än högst marginellt, för de som har jobb.
Citera
2020-03-21, 00:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag är mest orolig över bolånet. Finns det nåt sätt man kan skita i att betala bolåneräntan på? Typ om man flyr landet eller nåt.

Jag funderar på att ta min Merca och sälja den i Tyskland för 200 k, sen tar jag mig till Sydamerika på något sätt och träffar en sexig latina och bildar familj med henne och lever tropiskt för resten av livet.

Du kan ju åka till Sydamerika lagom när det brakar loss där på riktigt.
Citera
2020-03-21, 00:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Östersund har tagit emot tiotusentals flyktingar senaste åren. Och DN, SVT och Aftonbladet har sagt att invandrare är en stor vinstaffär och stora guldklimpar.

Så det är bara att gratulera Östersund till vinstregnet! Tack vare all invandring kommer de att klara sig otroligt bra!

För det säger SVT och de andra. Och de ljuger väl inte för medborgarna?
Invandrarna är mer driftiga än svenskarna, som bara sitter på sin bak och ropar på mamma Mona Sahlin när nappen trillat ur munnen.

Fö är arbetskraftsinvandring en stor vinst för skattebetalarna. Iom att de beskattas som om skattebetalarna investerat i deras uppväxt. Fast skattebetalarna inte gjort det.
Citera
2020-03-21, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Problemen är att har de en hög privat belåning kan banken kräva in extra säkerhet då panten (bostaden) sjunkit i värde och räntan blir ett blancolån istället. Inte ens maxinkomsten på a-kassa täcker att betala ränta på ett 2-miljoners blancolån... lägg sen till kostnader för mat mm, vissa kanske har barn

Jojo, jag vet. Har själv i mitt tidigare liv bott i bostadsrättsetta. Dock ej med barn, och få gör nog det.
Det finns säkert de som kan råka illa ut.
Men jag talar i generella termer om vad som normalt sker över en 30-årsperiod.

Nu är du också inne på sjunkande bostadspriser och det är något annat. Det kommer i en andra våg om krisen blir långvarig.

Den som lever får se.
Citera
2020-03-21, 00:09
Medlem
liksom-fbs avatar
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem