2020-03-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Något som förvånar mig är att vi inte sett några nyheter om stängningar av snabbmatsställen; såsom Max, Burger King och Mc'Donalds?

Äter folk fortfarande på sådana ställen? Någon som kan ge en rapport?

Jag åt där ikväll. Det var fullt. En hel del hostade.
Citera
2020-03-20, 23:26
Medlem
Citat:
Tack för info.

Fram till 30/6 alltså. Lycka till att ta igen det produktionstappet

Det är ingen som tror eller förväntar sig att de ska ta igen något.
Läget är ett annat nu än vad det var i början av året med förväntningar om 800 000 sålda bilar.
Du kommer när Q1 & Q2 redovisas se helt andra mål för året.
Senast redigerad av M.J.A 2020-03-20 kl. 23:28.
Citera
2020-03-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarlen82
Är det verkligen så allvarligt? Om två-fem månader har vi säkert ett vaccin. Eller så kommer säkert viruset att avta i intensitet

Nej. Vaccin är inte troligt förrän om tidigast 1 år. Mest troligt ännu senare.

Ja, itakt med att fler får viruset kommer allt dämpa sig allt eftersom. Men det kommer alltid en "2nd wave", vilken vi kommer se troligtvis i sep-nov

Citat:
Ursprungligen postat av Jarlen82
Kan inte de flesta företagen hålla ut till, t.ex, sista maj i år?

De massiva stödpaketen borde väl den svenska ekonomin klara sig ett bra tag?

Småföretagen har inte krigskassan som krävs. De flesta lever månad till månad. Detaljhandel och restaurang har små marginaler, med lågt eget kapital. Likvida medel är oftast toklågt.

De massiva stödpaketen kommer inte enpersons- och småföretagare till del. Dessutom innebär dessa enbart lån, till effektiv ränta på över 6%. Vilket i praktiken innebär att man bara bygger upp en jätteskuld som ska betalas om ett par månader istället. Man skjuter bara konkursen framför sig
Citera
2020-03-20, 23:30
Medlem
Citat:
Något som förvånar mig är att vi inte sett några nyheter om stängningar av snabbmatsställen; såsom Max, Burger King och Mc'Donalds?

Äter folk fortfarande på sådana ställen? Någon som kan ge en rapport?

Har rapport från McD.
Alla med provanställning har fått sluta för att de ska kunna permittera de som jobbat längre än 6 månader. Brist på gäster, iallafall i Stockholm. Frysar/kylar fulla med grejer som inte säljs.
Citera
2020-03-20, 23:32
Medlem
Citat:
Nej. Vaccin är inte troligt förrän om tidigast 1 år. Mest troligt ännu senare.

Ja, itakt med att fler får viruset kommer allt dämpa sig allt eftersom. Men det kommer alltid en "2nd wave", vilken vi kommer se troligtvis i sep-nov

Småföretagen har inte krigskassan som krävs. De flesta lever månad till månad. Detaljhandel och restaurang har små marginaler, med lågt eget kapital. Likvida medel är oftast toklågt.

De massiva stödpaketen kommer inte enpersons- och småföretagare till del. Dessutom innebär dessa enbart lån, till effektiv ränta på över 6%. Vilket i praktiken innebär att man bara bygger upp en jätteskuld som ska betalas om ett par månader istället. Man skjuter bara konkursen framför sig
tycker du att de uppoffringarna som görs för att stoppa smittan är värda konsekvenserna. Om det mest är multisjuka och äldre som avlider tycker jag man måste väga det mot en generation som får sin framtid förstörd pga detta. Dessutom kan man ju fråga sig vilken sjukvård vi kommer ha när det här är över?
Citera
2020-03-20, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
tycker du att de uppoffringarna som görs för att stoppa smittan är värda konsekvenserna. Om det mest är multisjuka och äldre som avlider tycker jag man måste väga det mot en generation som får sin framtid förstörd pga detta. Dessutom kan man ju fråga sig vilken sjukvård vi kommer ha när det här är över?

Det spelar ingen roll vad Sverige bestämmer sig för och vill, så länge inte Europa och övriga världen gör samma sak. Utan dem; ingen export/import/handel.

It takes two to tango
Citera
2020-03-20, 23:39
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tycker du inte det är bättre att vi tar denna ändå oundvikliga smäll nu och sedan börjar leva efter våra tillgångar och det värde vi skapar istället för att pumpa sönder ekonomin med minusräntor för att hålla luftskeppet uppe?

Jag är inte 100 på vad du menar här men det är klart att vi inte ska pumpa luft och det är det jag är emot fullständigt. Jag ogillar subventioner och skattelättnader i allmänhet då det i princip alltid hamnar i händer på bolag som inte omsätter sina vinster där skatten tjänat.

Det jag menar är att vi ska börja blli medvetna om var man använder pengarna. Är det till ett företag/bolag som gagnar mig efter mitt köp?
Jag har tex 2 barn som spelar i högsta ligan i innebandy och använder gärna deras sponsorer. Eller om jag ska köpa en tv/dator/mobil så gör jag det i en butik som jag vet att det gynnar oss. Inte i en kedja som smiter genom att se till att min produkt blir en förlust för att ist gynna ett annat land där skatten kan dras.
Jag tror alla fattar hur dessa bolag fungerar som visat -resultat i ett par årtionden i Sverige men fortfarande såklart finns kvar.

Vi snackar om invandring och kostnaden för detta och jag har väll åsikter om detta med MEN vi skiter i vart vi lägger våra pengar i slutändan.
Ska jag gå in på onödiga utgifter så har vi under 50 år lagt 180 miljarder/år i missbruk som vi fortfarande duckar för. Drygt hälften är alkohol ... Och vi tycker fortfarande att det är för dyrt att få en fylla.
Citera
2020-03-20, 23:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Vissa kommuner försöker nu agera för att motverka den negativa effekt som krisen för med sig, exempelvis Östersund:

https://www.ostersund.se/om-webbplatsen/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/2020-03-20-information-om-coronaviruset-for-dig-som-ar-foretagare.html

Frågan är i vilken utsträckning detta verkligen leder någon vart och hur kommunen tänker i ett längre perspektiv?
Citera
2020-03-20, 23:44
Medlem
Centauris avatar
Världens ledare är tame fan hjärndöda.

Vi hade månader på oss att förbereda oss. Vi hade kunnat rusta upp sjukhusen. Vi hade kunnat isolera de gamla och sjuka. Vi hade kunnat minska de sociala samspelen utan att för den delen krossa ekonomin.

Men istället valde våra idiotiska och fega politiker att krossa världens ekonomi.

Tror ni att viruset är farligt? Den har <0,1% dödlighet hos fullt friska (inga underliggande sjukdomar) och hälsosamma (icke-smällfeta, icke-rökande) individer under 65 år.

Vänta bara på konsekvenserna av totalt destruerad ekonomi med massarbetslöshet på 20-40%. Corona dödar multisjuka 85-åringar. Ekonomisk depression kommer att döda i alla åldersgrupper. Ekonomisk depression kommer att leda till ökat antal självmord, mord, rån, våldsbrott, våldtäkter, psykisk ohälsa, social isolering, ökat narkotikabruk och narkotikarelaterad död, ökad rasism, homofobi, sekterism och religiösa fejder.

Ju längre karantänerna håller desto längre tid tar återhämtningen. Vi kommer att förstöra tiotals miljoner liv världen över. Mark my words.
Citera
2020-03-20, 23:45
Medlem
Har pratat med en kompis som sköter bokföring åt en massa medelstora bolag i Stockholm. Han tog de senaste 3 månadernas fasta utgifter och dividerade med det faktiska likvida kapitalet i bolagen och fick värden på 3 eller mer bland 80% av bolagen. Det betyder att 80% av hans kunder klarar inte rent likviditetsmässigt EN MÅNAD till, lägg sedan till att de har skulder där banken kommer vilja driva in pengarna, de flesta kommer behöva sälja av inventarier innan april.

Detta är restauranger, eventbolaget, it-konsulter, cafeér, båtförsäljare och massa spridda branscher och bland de 80% som som inte klarar en månad till anställer de tillsammans ca 2000 pers! Alla dessa kunder är dessutom bara i Stockholm som ska vara landets starkaste ekonomi.

Vi ser hur stora bolag men inte ofta man får inblick i små icke publika bolag som faktiskt utgör en stor del av sysselsättningen i Sverige. Jag hade en ganska optimistisk syn innan men just nu känns det NATTSVART! Helt absurt en stor del av befolkningen kommer få spendera resten av livet med att betala ränta på sina banklån! Vi ser alltså 30-åringar som kommer få sitta i 60-års åldern och betala ränta för 1 rum och kök om det inte går att skuldsanera.

Framtidsbranscher är typ indrivare och konkursförvaltare
Citera
2020-03-20, 23:47
Medlem
Någon som har koll på vad det är för material eller komponent scania har brist på?

Kusligt att se hur upprörd Kerstin Hessius var över Sveriges läge i aktuellt. Jag tror inte hon är fel ute heller.

Kommande:
Coronaparty på arbetsförmedlingen när hundratals måste skriva in sig.
Citera
2020-03-20, 23:47
Medlem
Västkustskts avatar
Jag tror det kommer att behövas rejäla skattesäkningar för att få fart på det här landet igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in