Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Tycker du inte det är bättre att vi tar denna ändå oundvikliga smäll nu och sedan börjar leva efter våra tillgångar och det värde vi skapar istället för att pumpa sönder ekonomin med minusräntor för att hålla luftskeppet uppe?
Jag är inte 100 på vad du menar här men det är klart att vi inte ska pumpa luft och det är det jag är emot fullständigt. Jag ogillar subventioner och skattelättnader i allmänhet då det i princip alltid hamnar i händer på bolag som inte omsätter sina vinster där skatten tjänat.
Det jag menar är att vi ska börja blli medvetna om var man använder pengarna. Är det till ett företag/bolag som gagnar mig efter mitt köp?
Jag har tex 2 barn som spelar i högsta ligan i innebandy och använder gärna deras sponsorer. Eller om jag ska köpa en tv/dator/mobil så gör jag det i en butik som jag vet att det gynnar oss. Inte i en kedja som smiter genom att se till att min produkt blir en förlust för att ist gynna ett annat land där skatten kan dras.
Jag tror alla fattar hur dessa bolag fungerar som visat -resultat i ett par årtionden i Sverige men fortfarande såklart finns kvar.
Vi snackar om invandring och kostnaden för detta och jag har väll åsikter om detta med MEN vi skiter i vart vi lägger våra pengar i slutändan.
Ska jag gå in på onödiga utgifter så har vi under 50 år lagt 180 miljarder/år i missbruk som vi fortfarande duckar för. Drygt hälften är alkohol ... Och vi tycker fortfarande att det är för dyrt att få en fylla.