2020-03-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vart har du fått uppgifterna på VCC ifrån?

Den procentuella fördelningen lär också skilja mellan tjänstemän och golvet. Det skiljer sig redan från 26/3 ju.
Från 26/3 är 100% borta från produktion, medan 60% är igång hos tjänstemän.

Från chefen.

Jag har inte bra koll på golvet, jag skrev det i ett tidigare inlägg. Stämmer det du skriver, vi fick info idag om att 70 % ska jobba 60 % av ordinarie tid (med 94 % lön), vi fick också info om att 30 % ska jobba 100 % av tiden (osäker på om det är med sänkt lön), men det kanske har ändrat sig och kommer ny info på måndag.
Citera
2020-03-20, 23:15
Medlem
Citat:
Jag jobbar nära VCC och har familjemedlemmar hyfsat högt upp på tjänstemannasidan på VCC.
Denna infon har inte nått någon av dem idag.

Skiljer det sig så mellan avdelningar?
Mail till anställda från självaste Samuelsson gick ut, med infon som nått media. Men inget mer.

Jag är tveksam om man bestämt att produktion ska ligga nere så länge. Som läget är nu kan det närapå skilja sig från vecka till vecka. Börjar Europa visa någon som helst positivitet och tillbakagång till normalitet kommande veckor kommer man knappast att köra på lågvarv till 30/6. Varje dag utan full produktion kostar många miljoner.
Det kommer såklart ta tid innan man kör på högvarv med treskift igen, men att man som det är nu har en bestämd plan för produktionen tre månader är inte troligt. Det kan lika gärna vara helt nedstängt i tre månader som det kan köras i bra takt om 1,5.

Du har helt rätt, drar det igång tidigare kommer såklart permitteringen avbrytas. Vi fick info idag på avdelningen om det jag skrivit om. Bör ha gått ut till alla...

Edit: har en kompis som har personalansvar för >100 personer på VCC och hon/han fick samma info idag med meddelande att de ska gå ner till 60 % på den avdelningen men inte bestämt från när exakt
Senast redigerad av Pardans 2020-03-20 kl. 23:17.
Citera
2020-03-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
En professor i nationalekonomi, Magnus Henrekson, säger till Sverige radio att 600.000 jobb kan försvinna på grund av denna ekonomiska kris.

Han räknar med att var 9:e tappar jobbet. Det är på tok för optimistiskt för vad som komma skall.
Citera
2020-03-20, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarlen82
Denna tråd är riktigt, riktigt mörk. Jisses vad skraj man blir när man läser vad alla tror ska hända!

Är det verkligen så allvarligt? Om två-fem månader har vi säkert ett vaccin. Eller så kommer säkert viruset att avta i intensitet. Kan inte de flesta företagen hålla ut till, t.ex, sista maj i år?

Säg att vi är i "lock down" hela april och hela maj, vad är det som säger att vi inte bara kan hoppa på banan igen och fortsätta som innan? Visst fick vissa glasstånd och smårestauranger stänga ner (men tillsvidare avlönas av staten, så de fortsätter ju att existera) under tiden, men med de massiva stödpaketen borde väl den svenska ekonomin klara sig ett bra tag?

Börsens svängningar är bara osäkerhet och hysteri och behöver inte reflektera ekonomin i stort, just nu i detta läge.

Utan att outa mig för mycket kan jag säga att jag är entreprenör och involverad i ledningen i ett antal medelstora företag. Driver själv egna bolag.

Mina egna bolag överlever till augusti på eget kapital. Med checkkrediten och extrema åtgärder till december. Borde verkligen kunna klara detta,

De andra bolagen som jag inte äger men är involverad i lever de hand till mun i princip. Noll konstladskontroll och en esxkkusiv bil och en rolex när utdelningen kommer.

Det kommer tyvärr straffa sig för de individerna.

Är så innerligt lycklig att mitt affärssinne är som det är. Kommer finnas många spännande bolag att köpa upp och göra till mina när detta blåst över.

Lider med alla stackars satar som blir av med jobbet pga detta. Många bolag är så vanskötta så ni förstår inte. Hör av ner när detta blåst över på PM så behöver jag säkert folk.

Jag lider själv med alla som drabbas av detta. Att vi släppt det löst i vårt land med argumentet vanlig influensa och att bara äldre och sjuka dör för mig mörkrädd. Är dessa inger världa helt plötsligt?

Usch och fy för människor helt enkelt.

Borde nog levt i en annan tidsålder tror jag
Senast redigerad av Orkanuz 2020-03-20 kl. 23:20.
Citera
2020-03-20, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pardans
Inte meningen att racka ner på ditt ordval med "prognos", ber om ursäkt för det och jag förstår nu vad du menade med det. Ja, det är nog ett korrekt antagande; att fordonsindustrin kommer gå på ca halvfart till semestern. Även om Kina börjar öppna upp och leverera komponenter, så är många företag i Sverige (Europa) stängda plus att det tar ett tag att få hit komponenterna från Kina...

VCC i Europa är inte beroende av Kina på komponentbasis.
Man är beroende av sina Europeiska underleverantörer. Framför allt italienska. Där har man komponenter som är svåra att ställa om till sekundära leverantörer.
De kan förvisso i sin tur vara beroende av Kina till viss del, men kritiska komponenter flygs om det hänger på det för produktion.
VCC kör tvärt om en hel del komponenter från Europa till just Kina. Det flödet har varit helt nere sedan man stängde i Kina.

Min uppfattning är att man stänger här helt pga situationen i Europa. Många länder har ingått förbud mot att t ex vara närmre andra än 2 meter, som också appliceras i fabriker, och därmed kan ingen eller mycket liten produktion ske.
Citera
2020-03-20, 23:17
Medlem
Citat:
Läget på Volvo Cars:
70% skall jobba 60% med 94% lön. 30% skall jobba 100%. Permitteringen beräknas pågå till 30/6.

På Volvo Group har jag hört av vänner att förhandlingarna inte klara än, men att alla permitteras med 92,5 % lön - inte bestämt än om man ska jobba 0, 20, 40 eller 60 % av ordinarie tid. Inte bestämt än hur länge permitteringen pågår, minst 6 veckor vad mina vänner tror.

Tack för info.

Fram till 30/6 alltså. Lycka till att ta igen det produktionstappet
Citera
2020-03-20, 23:20
Medlem
Citat:
VCC i Europa är inte beroende av Kina på komponentbasis.
Man är beroende av sina Europeiska underleverantörer. Framför allt italienska. Där har man komponenter som är svåra att ställa om till sekundära leverantörer.
De kan förvisso i sin tur vara beroende av Kina till viss del, men kritiska komponenter flygs om det hänger på det för produktion.
VCC kör tvärt om en hel del komponenter från Europa till just Kina. Det flödet har varit helt nere sedan man stängde i Kina.

Min uppfattning är att man stänger här helt pga situationen i Europa. Många länder har ingått förbud mot att t ex vara närmre andra än 2 meter, som också appliceras i fabriker, och därmed kan ingen eller mycket liten produktion ske.

OK, du har en poäng. Även hantverkare jag snackat med har generellt mycket att göra men rätt mycket material tillverkas i Italien (kakel t.ex.) vilket gör att det blir materialbrist rätt snabbt.
Citera
Medlem
Som om inte Sveriges kommuner och Regioner redan var i konkurstillstånd.

SATAN vilka nedskärningar vi kommer att få se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tack för info.

Fram till 30/6 alltså. Lycka till att ta igen det produktionstappet

Kan så klart kortas om det kommer igång tidigare - som tidigare nämnts i tråden.
Citera
2020-03-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Vad hände med inhyrda?

Borta!
Citera
2020-03-20, 23:23
Medlem
Citat:
Du har helt rätt, drar det igång tidigare kommer såklart permitteringen avbrytas. Vi fick info idag på avdelningen om det jag skrivit om. Bör ha gått ut till alla...

Edit: har en kompis som har personalansvar för >100 personer på VCC och hon/han fick samma info idag med meddelande att de ska gå ner till 60 % på den avdelningen men inte bestämt från när exakt

Den har sannolikt inte gått ut till alla.
Jag får infon från familjemedlemmar på VCC då jag är direkt beroende av VCC i mitt jobb.
Jag förstår att du jobbar på VCC, så betvivlar inte din info. Men det verkar spreta lite..
Kommer kanske mer nästa vecka.
Citera
2020-03-20, 23:23
Medlem
Citat:
Inte meningen att racka ner på ditt ordval med "prognos", ber om ursäkt för det och jag förstår nu vad du menade med det. Ja, det är nog ett korrekt antagande; att fordonsindustrin kommer gå på ca halvfart till semestern. Även om Kina börjar öppna upp och leverera komponenter, så är många företag i Sverige (Europa) stängda plus att det tar ett tag att få hit komponenterna från Kina...

Jaha, i huvudsak materialbrist alltså. Det är positivt i så fall. Det skulle kunna innebära att det blir rejält ökat flöde efter semestern om kunderna finns kvar.

Tyvärr har jag upplevt tidigare kriser i liknande verksamheter där produktionen nästan halverats pga få inkommande ordrar. Hoppas att det inte är fallet denna gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in