2020-03-20, 22:09
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aroc
Man skyller på ett virus, har du missat det?
Som jag läser många inlägg både här på FB och annorstädes, så finns det många andra syndabockar som kommer att orsaka en apokalyps!
Citera
2020-03-20, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Men i Sverige går de som har kvar sitt jobb till jobbet åtminstone. Visst är det synd om Volvo och liknande men de utgör inte hela näringslivet. Föreställ dig då vad en total lock down i flera månader gör för näringslivet i stort. Då kommer nästan ingenting att finnas kvar.
Menar du genusforskare? Menscertifierade yrken? Socionomer? Hahaha.
Citera
2020-03-20, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pardans
Läget på Volvo Cars:
70% skall jobba 60% med 94% lön. 30% skall jobba 100%. Permitteringen beräknas pågå till 30/6.

På Volvo Group har jag hört av vänner att förhandlingarna inte klara än, men att alla permitteras med 92,5 % lön - inte bestämt än om man ska jobba 0, 20, 40 eller 60 % av ordinarie tid. Inte bestämt än hur länge permitteringen pågår, minst 6 veckor vad mina vänner tror.
Pratar vi om tjänste män eller metallare?
Citera
2020-03-20, 22:10
Medlem
Ratis avatar
Jag undrar hur mycket av regeringens krispaket som alla småföretagare ute på landsbygden får ta del av. Dom får nog slåss om smulorna.
Citera
2020-03-20, 22:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
...och vi här på flashback kunde ordnat det på bättre sätt?

Nej, här är mest klagande domedagsprofeter som vill stänga allt. De länder som gjort det kommer att få minst lika stora problem.

Felet är att alla länder tillåtit att sjukvården nedmonterats. I Sverige har den inte fungerat sedan 90-talet. Det har dött många människor i onödan varje år sedan åtskilliga år tillbaka. Den så kallade »vårdgarantin« var ett påtagligt bevis för att de förlorat greppet och försökte lösa det genom en tandlös politisk åtgärd som missbrukade ordet garanti.

Sjukvården är den svagaste länken i det moderna samhället och när samhället prövas så brister den länken och världens mäktiga ledare har ingen aning om vad de ska göra. Metaforiskt kan man se dem som musiker som varken kan noter eller spela riktiga instrument och som dansat till ett självspelande piano som nu gått sönder.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-20 kl. 22:14.
Citera
2020-03-20, 22:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
läste att utländska bärplockare kommer sänka bär-branschen i sommar/höst.

Vad tjänar en utländsk bärplockare i månaden, 30.000:-?

Det borde ju gå att mätta den bristen, med alla som fått/kommer få kicken, med ungefär samma lön.
Arbetslösa svenskar skulle kunna ta den sysslan varje år också. Men de är för fina/initiativlösa för att ta den typen av initiativ. (Och de som inte är för fina/initiativlösa för det har redan jobb).

Det krävs något annat för att de skall börja arbeta. Mer nyliberal politik.
Citera
2020-03-20, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Men i Sverige går de som har kvar sitt jobb till jobbet åtminstone. Visst är det synd om Volvo och liknande men de utgör inte hela näringslivet. Föreställ dig då vad en total lock down i flera månader gör för näringslivet i stort. Då kommer nästan ingenting att finnas kvar.

Fordonsindustrin i Sverige är omfattande och väldigt viktigt för svensk industri i stort - tänk utanför de specifika bolagen (Volvo Group, Volvo Cars, Scania, NEVS). Fordonsindustrin motsvarar 15 % av den totala svenska varuexporten.

Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 155 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 193 000 personer globalt, varav 67 000 i Sverige och har en global omsättning på 780 miljarder kr.

Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 225 miljarder kr under 2018, vilket motsvarar drygt 15 procent av den totala svenska varuexporten.

Fordonsindustrin svarar för närmare 20 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.

Källa: http://www.bilsweden.se/industrin
Citera
2020-03-20, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Pratar vi om tjänste män eller metallare?

Både och
Citera
2020-03-20, 22:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, här är mest klagande domedagsprofeter som vill stänga allt. De länder som gjort det kommer att få minst lika stora problem.

Felet är att alla länder tillåtit att sjukvården nedmonterats. I Sverige har den inte fungerat sedan 90-talet. Det har dött många människor i onödan varje år sedan åtskilliga år tillbaka. Den så kallade »vårdgarantin« var ett påtagligt bevis för att de förlorat greppet och försökte lösa det genom en tandlös politisk åtgärd som missbrukade ordet garanti.

Sjukvården är den svagaste länken i det moderna samhället och när samhället prövas så brister den länken och världens mäktiga ledare har ingen aning om vad de ska göra. Metaforiskt kan man se dem som musiker som varken kan noter eller spela riktiga instrument och som dansat till ett självspelande piano som nu gått sönder.
Vill man ha säker, tillräcklig och optimalt fungerande sjukvård skall man definitivt inte låta offentlig sektor ha något med den att göra.
Citera
2020-03-20, 22:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vill man ha säker, tillräcklig och optimalt fungerande sjukvård skall man definitivt inte låta offentlig sektor ha något med den att göra.

Jodå, staten ska garantera sjukvården. Den ska inte drivas för vinstmaximering. Däremot innebär det ju inte att staten behöver driva den i alla dess delar. Det är regionerna som ska bort. De klarar inte inte sitt uppdrag. det viktigaste är att man tar höjd för att sjukvården är kapacitetsstarkt. Det som sker nu visar vilka enorma kostnader som följer när man inte förstått det.
Citera
2020-03-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop
Jobbar för en av de största europeiska bilföretagen som sysslar med bilauktioner av begagnade bilar över hela Europa.

Att bilfabrikerna stänger ner gör inte så mycket, ingen köper bilar ändå just nu kan jag säga. Inte ett enda bilköp på snart två veckor i hela Europa för vårat företag, typ.

Citat:
Läget på Volvo Cars:
70% skall jobba 60% med 94% lön. 30% skall jobba 100%. Permitteringen beräknas pågå till 30/6.

På Volvo Group har jag hört av vänner att förhandlingarna inte klara än, men att alla permitteras med 92,5 % lön - inte bestämt än om man ska jobba 0, 20, 40 eller 60 % av ordinarie tid. Inte bestämt än hur länge permitteringen pågår, minst 6 veckor vad mina vänner tror.

Vad hände med inhyrda?
Citera
2020-03-20, 22:29
Medlem
Citat:
Läget på Volvo Cars:

Jävlar!! Till 30/6 alltså. Tre månader på lågfart i så fall. Det här är värre än jag trodde.

Tack för den prognosen iaf. De som gör prognoserna i de största svenska företagen har sällan fel.... tyvärr, kan man säga i det här fallet. Nu vet vi hur landet (och världen) ligger under våren och sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in