2020-03-20, 23:13
Medlem
solo-112s avatar
Det enda dom skyddar vanligt folk nu är överlevnadsinstinkt. De som utsätter sig för smitta kommer garanterat att bli smittade, o dö, när det inte längre finns vårdplatser för dem utan de ska "vårdas" i ett tält någonstans..

Håll en låg profil nu, isolera er, tills det här är över. För det går över, allt handlar om tålamod, rätt inställning och lite tur..

Var rädd om er.
Citera
2020-03-20, 23:14
Medlem
Citat:
Hälften av coronapatienterna som intensivvårdats är under 65 år
PUBLICERAD IDAG 21:56
Folkhälsomyndigheten har uppgivit att ”i stort sett alla som dör eller behöver intensivvård är över 80–90 år”, men siffror som SVT har tagit fram visar att hälften av alla coronasmittade som hittills intensivvårdats i Sverige är under 65.

Statsepidemiolog Anders Tegnell anser dock inte att det går att dra några slutsatser av statistiken och säger att andelen yngre kommer att minska.

Statistik från så väl Sverige som internationellt visar att de som dör efter coronasmitta oftast är gamla människor. Allra värst ser det ut för äldre med andra underliggande sjukdomar. Men när det gäller behovet av intensivvård är fördelningen i åldrar mer oklar. I Sverige har så här långt hälften av de som intensivvårdats varit i aktiv ålder, under 65 år. Det framgår av siffror från svenska intensivvårdsregistret SIR som SVT tagit fram.

Det är väldigt få fall hittills som behövt intensivvård i Sverige, men bara under den senaste veckan har antalet unika patienter gått från 20 till 55.

Det är fortfarande för små tal för att dra starka vetenskapliga eller statistiska slutsatser.

– Vi ser att både medelåldern och medianåldern är 62 år. Så vi har lite yngre patienter än det man sett till exempel i Italien, säger anestesiläkare Johnny Hillgren, ordförande för intensivvårdsregistret.

Liknande siffror från USA
När Folkhälsomyndigheten på torsdagens presskonferens fick frågor om en 27-åring som vårdats på intensiven sa statsepidemiologen Anders Tegnell att fallet var väldigt ”udda”. Han sa då att ”i stort sett alla som dör eller som behöver intensivvård är över 80 till 90 år”.

Det ger en helt annan bild än statistiken hittills i intensivvårdsregistret för de svenska fallen. Enligt registret har det funnits 9 patienter mellan 20 och 49 år, 20 patienter mellan 50 och 65 år, 20 mellan 66 och 79 år och bara 6 personer på 80 år eller mer.

Generaldirektör, Johan Carlsson, var den från Folkhälsomyndigheten som svarade på mediernas frågor i dag. Han ville inte kommentera om han står bakom Anders Tegnells uttalande, men han tycker att de har varit tydliga med fakta.

– I åldrar under 65 finns också de stora grupperna människor, man får värdera siffrorna efter hur många som utsatts för smittan, men för unga friska personer är risken relativt liten, säger han.

Även i USA visar färska siffror att 47 procent av de som intensivvårdats varit personer under 65 år. I Nederländerna har hälften av de som vårdats på intensiven varit under 50 år.

Tegnell: Går inte dra slutsatser
Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell går siffran i intensivvårdsregistret inte att dra slutsatser av.
– På sikt kommer det definitivt inte vara hälften av intensivvårdspatienterna som är under 65 säger han.

Finns det då en möjlighet att myndigheten tonat ned risken för människor i aktiv ålder att bli allvarligt sjuka?

Anders Tegnell står för det han sa på presskonferensen gällande risk för dödsfall, säger han – men han säger inte samma sak gällande hur många i åldrar under 65 som kan behöva intensivvård.

Hur stor bedömer han då att risken är för 40, 50, 60- åringar i Sverige att hamna på intensiven om man insjuknar?

-Det vet vi inte i dag, svarar Anders Tegnell.

https://www.svt.se/nyheter/rubrik-79
Tegnell sa at andelen yngre blant de som trenger intensivvård kommer til å synke. Hvilke faktaopplysninger har han tatt med i beregningen, da han kom frem til dette? Det hadde vært interessant å vite.

På dette spørsmålet "Hur stor bedömer han då att risken är för 40, 50, 60- åringar i Sverige att hamna på intensiven om man insjuknar?" , svarte han jo "Det vet vi inte i dag"
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
kompis på 25 bast, helt frisk,i form och ickerökare nu inlagd på sjukhus med bekräftad corona, snubben sprang dock runt stan varenda helg(sthlm).uppdaterar när jag vet mer

Det jävliga är att detta bara är början tyvärr,vi kan nu inte se ett slut på detta elände.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Mums för virus och vår kära halvt utbildade svetsare till statsminister tycker att vi ska äta ute, tro fan att han följer FHM råd och har is i magen, ingen ska säga att han inte försökte........

Var inte så länge sedan som Svetsaren Röfven kallade corona för ett "baciller"
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Allt kan väl sägas vara politik. Ingen ska inbilla mig att de beslu som Sverige tar eller tex Norge tar har med politik att göra. det har det både indirekt och direkt.
Visst är det så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Tack, det var svårt för mej att kopiera sidan jag lagt i "bokmärken"..
Men jag tror du kommer rätt via denna länk:
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Bra. Och nu som Eurovision är avblåst får man kolla denna listan istället. Som norsk är jag rädd Sverige vinner över Norge också i år 😬
Citera
2020-03-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Jag är 55 bast, inte tagit en enda spruta sedan 10 års ålder, stor och stark, mår utmärkt, dom kommer aldrig få spruta in skit i min kropp. Om ett virus vill mig något, så låter jag min kropp sköta det, helt naturligt.

Resonerar du så kring cancer också? Du låter otroligt korkad.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MendelMu
Svensken är för dum för att ta eget ansvar. Säger inte någon till dig att det är förbjudet att gå på after ski, då går svensken på after ski.

Att införa strikta förbud som krossar ekonomin skulle vara förödande men det kommer vara nödvändigt om svensken inte lär sig använda sunt förnuft.

Tvätta händerna, gör bara nödvändiga resor, stöd företagarna utan att utsätta andra för mer än nödvändiga risker, känner du dig sjuk så undvik kontakt med andra.

Länken nedan är en typisk svensk: Sätter sig på tåget fast hon ör sjuk, tror att hon har smitta många andra och sen skyller hon på andra än sig själv.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7LQ8/vannerna-var-pa-coronabaren-flera-kvallar-i-rad
Problemet är att naturvetenskap är så passé och alla vill läsa på business school for då blir man nåt. Så när en sån här sak händer finns ingen utbredd förståelse och intresse för virus, epidemimatematik och medicin, utan alla tänker bara på att hjulen måste ju rulla för annars. Tvångsundervisning i virologi och exponentialfunktioner är vad som behövs, redan i förskolan.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Var det svårt att forstå?

Det är inte teknisk svårt att göra ett vaccin, det är svårt att göra ett vaccin som är effektivt och säkert för alla.

Det har inget med industri- eller statligt godkännande att göra, men kemin bakom ett vaccin är inte särskilt komplicerat.
Det är lätt att få din kropp att göra antikroppar, men det är svårt att göra utan att du blir allvarligt sjuk nu eller i framtiden, eller att ditt immunsystem tar helt fart och förvärrar sjukdomen.

Det du talar om är egentligen det som du menar är att se till att på flit bli smittad. Samma sak hände mig när jag var 10 år och grannens pojke fick vattkoppor. Morsan såg till att jag gick dit och lekte och plötsligt hade jag fått vattkoppor. Detta är ju en enkel vaccinering!
Problemet med COVID-19 är att du inte vet om du överlever eller dör om du på flit ser till att bli sjuk. Kanske kan du undersöka detta för oss andra och återkomma med din sjukdoms historia?
Citera
2020-03-20, 23:16
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Nej det är inte nästan inga unga som dör av Corona.
Visa mig den statistiken.

99 % av döda i Italien hade underliggande sjukdom.

Tja det dog en svensk kille på 27 år igår. 1 av 11 döda vid det tillfället. 1 på 10 skulle man kunna avrunda till. Men du kanske är en fjortis och tycker att 27 år är jäääätegammalt och det har jag överseende med isf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad ingen förstår är att vi måste utplåna viruset. Viruset kan inte överleva hur länge som helst utanför en kropp och när viruset har dött ut så kan vi öppna samhället igen. Det kommer också att komma ett vaccin och då får vi flockimmunitet som det kallas.
Sedan måste vi stoppa viruset från att komma in i Sverige från andra länder efter att vi själva har utplånat detta.
Japp, därför är det viktigt att vi behåller vår nationella gräns. Även efter vi kommit över denna epedemi. Vi vill se en gränsvakt som säger HÄR KOMMER DU INTE IN!.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Det enda dom skyddar vanligt folk nu är överlevnadsinstinkt. De som utsätter sig för smitta kommer garanterat att bli smittade, o dö, när det inte längre finns vårdplatser för dem utan de ska "vårdas" i ett tält någonstans..

Håll en låg profil nu, isolera er, tills det här är över. För det går över, allt handlar om tålamod, rätt inställning och lite tur..

Var rädd om er.

Kommer de som blir smittade garanterat att dö? Lol, nu får du väl ändå ge dig lite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in