2020-03-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Vet inte om du hängt med men det var inte bara idag det har fött folk i covid19 i Italien.

Vanliga influensan har dödat 240 hittills i år i Italien.

Covid19 har dödat 4032.

Jag ser det som ytterst alarmerande.

Du kan räkna på olika överdödlighet. Italien är en hotspot för dödlighet i influensa:

https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(19)30328-5/fulltext
Citera
Medlem
Svensken är för dum för att ta eget ansvar. Säger inte någon till dig att det är förbjudet att gå på after ski, då går svensken på after ski.

Att införa strikta förbud som krossar ekonomin skulle vara förödande men det kommer vara nödvändigt om svensken inte lär sig använda sunt förnuft.

Tvätta händerna, gör bara nödvändiga resor, stöd företagarna utan att utsätta andra för mer än nödvändiga risker, känner du dig sjuk så undvik kontakt med andra.

Länken nedan är en typisk svensk: Sätter sig på tåget fast hon ör sjuk, tror att hon har smitta många andra och sen skyller hon på andra än sig själv.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7LQ8/vannerna-var-pa-coronabaren-flera-kvallar-i-rad
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Och vad hade det hjälpt menar du. Januari, vilket år?

Det tar tid att mobilisera.

Vadå vilket år? Du förstår inte värdet i att ordna lager med material som nu är bristvara i hela världen men som för rvå månader sedan gick att få tag på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
SVERIGE. Två till döda i corona, rapporterar SVT.

18 totalt.

Vi kan räkna med 500-600 döda nu närmaste dagarna. Går otroligt fort nu.
Opplyste de om hvilken/hvilke region(er) de to dødsfallene skjedde i?
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ja du kan väl förklara varför 600 döda på en dag med influensa-epedemi på en befolkning av 60 miljoner är alarmerande?
Var så god!

Nummer ett är väl att detta står UTANFÖR de normala siffrorna eftersom dessa händer iaf..Corona är ett plus till de vanliga siffrorna. Inte något som äts upp av de normala virus smittorna under ett år.

Det dör OCKSÅ folk i de normala virus vi är vana vid..Men detta är en EXTRA smitta som du skall lägga till de "normala"..
Citera
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Läste tidigare att anledningen till att det var fler män än kvinnor som dog i Kina, var att männen rökte i större utsträckning, men läser nu siffrorna på smittade i Danmark, det är ju förbluffande:

Blandt de 960 bekræftede smittede er 629 af dem mænd, mens 331 er kvinder.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/coronasmittede-patienter-pa-intensiv-er-mellem-47-og-82-ar

Vad beror detta på?
sämre hygien och män jobbar oftast i större grupper och sämre miljö. Min tro om man ska gissa
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vi håller redan på..Frugan har kört 70 timmars veckor som sjuksköterska,, Själv med byalaget med stöd till folket i byn..Frakt av varor..telefonsamtal till vården åt de gamla mm mm

Så de fega skitarna som sitter bakom gardinen med sina bunkrade skithusrullar bör ut och slita lite också..Ni är förmodligen redan smittade men ännu inte insjuknat..Smittan är ute i samhället på allvar och det går inte gömma sig bort från verkligheten..
Bra!!

Ja, alla bör dra sitt lilla strå till stacken. Folk i Sverige är så bekväma så det är pinsamt! Är man ung och frisk tycker jag man gott kan utsätta sig för lite smitta och göra lite nytta!
Citera
Medlem
Citat:
Vet inte om du hängt med men det var inte bara idag det har fött folk i covid19 i Italien.

Vanliga influensan har dödat 240 hittills i år i Italien.

Covid19 har dödat 4032.

Jag ser det som ytterst alarmerande.

Hur många dödar vanlig influensa normalt i Italien då? Knappast bara 240. I Sverige alone dör över 1000 människor i influensa årligen.
Citera
2020-03-20, 21:40
Avslutad
Ett av dom stora problemen med detta virus verkar vara att när det väl fått fäste i ett land och "rotat" sig så verkar det vara jävligt knepigt att "städa" bort det
Citera
2020-03-20, 21:40
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det jag säger..är att det är bra att vi följer vår beredskapsplan, till skillnad från vissa länder som i panik överger den, den är säkerligen helt likvärdig vilket annat lands som helst.
Jo jag ser vad du säger men det gör det bara ännu värre... Suck.
Citera
2020-03-20, 21:41
Medlem
Citat:
Såg ni aktuellt nyss? Man kommer behöva börja triangera i Sthlm i helgen trodde en läkare där, han var med i Aktuellt häromdagen också.
Kan tänka mig det. Har sett uppseendeväckande många, och då menar jag många, ambulansutryckningar de senaste två dygnen.
Citera
2020-03-20, 21:41
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Fel, Stockholm har 90 platser och kan skala upp med 50% fler här och nu, och förbereder för ännu fler platser. Vill du diskutera det här med mig så håll dig till fakta, dude!

Dessutom är det högst relevant hur många som behöver plats, Sverige har fokus på att minimera antalet som kan tänkas behöva plats, smartare än att skapa fler och fler platser, räddar också liv.

Ja, vi har 90 IVA platser, 35 (50%) extra kan ordnas på kort sikt. men även om vi tar dessa 150% och dubblar de till 250 (300%) , och sedan dubblar det!! till 500 (600%) så är det möjligt att det inte räcker.

Forskare har estimerat att 500 - 1000 platser kan behövas i Stockholm för att möta behovet.
Utöver IVA platserna behövs även personal som kan arbeta 24/7, månader i streck...

Det kommer bli tufft framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in