2020-03-20, 20:35
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Du kommer sakna överflödet vi hade riktigt rejält förstår jag.. lika bra att du kommer ner på jorden, vi behöver inte köpa nya bilar; det är bara som folk inbillar sig..
Vi behöver inte åka till Thailand eller andra ställen, det är bara onödigt, när vi har så fin natur här i Sverige..
Vi behöver inte nya prylar jämt o ständigt, det är rena tokigheterna som har uppstått bland ett i det närmaste hjärntvättat folk..
Nämen. En miljöpartist har hittat till FB! Du kan ju göra avkall på världsliga ting och bo i en pappkartong ute i skogen om du vill det. Jag kan till och med återvinna din kropp åt dig när du avlider. Här är ett tips från en som levt "off grid" i flera år. Det är inte bekvämt!

Det är klart att naturen är fin om du kan åka tillbaka till din lägenhet i stan när du känner för det. Det är mindre kul när skörden slår fel eller när stormen kommer och takpannorna flyger. Har du dessutom inga pengar att köpa dig ur knipan så är det djävulskt hårt.

Jag tar hellre influensa i ett helt år än att leva i ett fuktigt tält med endast gröt och granbarr i magen resten av livet.

Rädda ekonomin NU!
Citera
Medlem
Svensken i gemen kommer inte att vakna upp och inse allvaret innan typ 500 per dör per dygn, vilket kommer inträffa tidigare än ni tror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är inte Volvo eller SAS som felet ligger på. De måste permittera deras personal eftersom alla svagbegåvade människor går bananas över ett jävla virus som dödar sjuka gamlingar i lite större utsträckning än ett vanligt influensavirus. Det är en jävla masspsykos som riskerar att skicka företag i graven och vårt samhälle i en djup lång kris. FÖR INGENTING.

Det där bör du lämpligen ta upp till diskussion i något konspirationsforum. Det är tiotusentals experter som har gjort samlade bedömningar men du tror att allt är en simpel konspiration av svagbegåvade.
Varför publicerar du inte själv, under eget namn, en rapport som visar på det motsatta? Du är till motsats från alla andra överbegåvad och vet hur det hela ska hanteras.

Nåja, låt oss avsluta det hela här och nu.
Citera
2020-03-20, 20:36
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Jag kan säga en sak om FHM och Socialstyrelsen (inte mot Tegnell som person). I Januari när alla intresserade kunde ta del av fakta som klart visade att det här var en mycket mer smittsam sjukdom än SARS borde man bedömt risken för spridning i Sverige högre. Och även om risken varit låg borde man redan då sagt till regioner, regering och Socialstyrelsen att ni bör köpa in skyddsmaterial omedelbart och fixa iordning lager ifall det värsta inträffar. det gjorde man inte. Trycket på sjukvården kommer snart bli övermäktigt.

Precis, det är det som gör mig mest frustrerad och häpen. Och att när man sen såg smittan få fäste i Italien, och visste hur dålig beredskapen var, att man inte då tog till och åtminstone avrådde från resor ner till norra Italien osv, och att man inte (och aldrig gjorde) uppmanade återvändande till 14 dagars självkarantän. För att köpa lite tid att skaffa lite beredskap åtminstone. För mig helt obegripligt agerande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
I Norge ska man nu tydligen börja testa olika mediciner mot malaria och ebola för att se om dom har effekt mot COVID-19.
Det känns som att norrmännen är ljusår före oss.
Hvis dette ikke blir gjort i Sverige, så synes jeg at befolkningen i Sverige kunne forsøke å kreve dette av de som bestemmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Svensken i gemen kommer inte att vakna upp och inse allvaret innan typ 500 per dör per dygn, vilket kommer inträffa tidigare än ni tror.
ingen kan säga åt svensken vad den ska göra. då gör svensken tvärtemot!
Citera
2020-03-20, 20:37
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Du kommer sakna överflödet vi hade riktigt rejält förstår jag.. lika bra att du kommer ner på jorden, vi behöver inte köpa nya bilar; det är bara som folk inbillar sig..
Vi behöver inte åka till Thailand eller andra ställen, det är bara onödigt, när vi har så fin natur här i Sverige..
Vi behöver inte nya prylar jämt o ständigt, det är rena tokigheterna som har uppstått bland ett i det närmaste hjärntvättat folk..

Du missuppfattar nog mig.
Skevheten som uppstått i en uppblåst ekonom där vi producerar helt meningslösa varor kommer att stagnera. Folk kommer resa mindre, sluta slösa låtsaspengar på onödig skit. Helt korrekt.
Och det ser jag som en bra utveckling och en positiv effekt av detta kaos.
Däremot önskar jag inte att halva befolkningen blir arbetslösa över en natt, vilket kommer hända om vi gör som resten av Europa med karantäner och stängda skolor etc.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om viruset trivs i torr luft borde det vara bättre att bo vid havet. Väderrapporterna skulle hädanefter kunna inkludera coronaförutsägelser, dvs hur temperaturen och luftfuktigheten de närmsta dagarna förväntas påverka epidemin.

Jag tror Sverige har mycket högre luftfuktighet än många medelhavsländer har. Det har med daggpunkt att göra, nästan varje morgon under våren/försommaren är gräset vått av morgondagg som renar omgivningen. Det har med att temperaturen faller kraftigt under natten att göra. Det fungerar som en rening. Det är vad jag tror i alla fall. Vi får se.
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Exakt! Dårhus var namnet.

Hörde just att Finland tycker vi i Sverige inte tar detta på så allvar. Italien sa det för längesen om Sverige. Jag antar vi kommer få äta upp detta slappa förhållningssätt.

Fjällen kommer fullkomligt explodera av coronafyllon med rosevin och brun brända ansikten som tar selfies. #corona #vibryrossinteviärinfluencer #förrikförcorona. Som sen tar hem skiten till städerna runt om i Sverige eller att dom blir sjuka och måste få vård av en stackars hälsocentral i Åre som inte klarar det så dom bli skickad till Östersund som får ännu mer smitta.

Men vad ska man som vanlig svensk göra? Vi har ju överförmyndarna i FHM och Regeringen
Många i Finland tycker helt tvärtom. Att Sverige gör rädd i att inte begå ekonomiskt självmord. Att det är rätt att inte vika sig för populistiskt trams utan bevisad effekt, som att stänga skolor. Att det är helt korrekt att inte dras med i paniken för att grannen gör det.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hvis dette ikke blir gjort i Sverige, så synes jeg at befolkningen i Sverige kunne forsøke å kreve dette av de som bestemmer.

Det görs. Användaren lever upp till sitt namn.
Citera
2020-03-20, 20:38
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Nämen. En miljöpartist har hittat till FB! Du kan ju göra avkall på världsliga ting och bo i en pappkartong ute i skogen om du vill det. Jag kan till och med återvinna din kropp åt dig när du avlider. Här är ett tips från en som levt "off grid" i flera år. Det är inte bekvämt!

Det är klart att naturen är fin om du kan åka tillbaka till din lägenhet i stan när du känner för det. Det är mindre kul när skörden slår fel eller när stormen kommer och takpannorna flyger. Har du dessutom inga pengar att köpa dig ur knipan så är det djävulskt hårt.

Jag tar hellre influensa i ett helt år än att leva i ett fuktigt tält med endast gröt och granbarr i magen resten av livet.

Rädda ekonomin NU!

Otroligt vilken vekling du verkar vara då. Bekvämlighet är ingen rättighet och säkert en 95% av alla människor som lever och någonsin levar har inte haft det bekvämt hela tiden.

Om du inte är beredd att anpassa dig till den nya situatioen så är du tyvärr en förlorare. Hej då.
Citera
2020-03-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
På 3-4 veckor hinner de som är smittade idag visa symtom och ev. bli sjuka. Har vi alla dessa under kontroll innebär ju det att vi hejdat smittan.
Vad var det som var "löjeväckande"..???
De som precis har smittats när nedstängningen börjar blir sjuka efter upp till två veckors inkubationstid, sedan smittar de sina familjemedlemmar, som i sin tur blir sjuka efter inkubationstiden. Behövs nog ett par månader för att gå igenom hela processen, givet att man åstadkommer perfekt isolering, t.ex. även att familjer som bor i samma trappuppgång inte går och hälsar på varandra. Det kan lyckas ifall man är beredd att ta till åtgärder som att svetsa igen dörren när folk vägrar lyda. I kristider kan diktatur vara en effektiv styrelseform..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in