2020-03-20, 20:30
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashi
De flesta har väl någon som kan hjälpa till att handla?

Du känner inte till att svärje är landet med flest ensamma.
Citera
2020-03-20, 20:30
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Danmark har testat + 7000.
Schweiz 4000.
Finland 900.

För Finlands del är det där uppgifter från början av förra veckan. Vi är uppe i ca 7000 nu, med kapacitet för kring 1500/dygn. Den kapaciteten skall ökas - osedvanligt klart budskap från politikerna där.
Citera
2020-03-20, 20:31
Medlem
CityBangBangs avatar
När vi väl kommit igenom den här krisen, kanske folk lär sig att inte köpa nytt hela tiden.. det är dags att börja klara sig utifrån de resurser vi har istället, börja odla ute i trädgården, hustomten ni som har hus.. under förutsättning att ni får ha kvar bostaden.. börja odla lite här och var i nödfall utifall värsta scenariet har passerat med matbrist som följd,.. vi kan börja hjälpa bönderna istället för att såsa på cafeterior och allt vad folk blivit bortskämda med.. det finns massor utav bär ute i naturen samt svamp och älg samt hjort med mera, tänk på alla harar och vildsvin ute i mark o skog..
Citera
2020-03-20, 20:31
Medlem
Förstår att svenskar och även andra nationer funderar på vad Sverige håller på med. Å en sidan ska folk skyddas från att bli smittade. Men det finns inga förordningar kring detta förutom att man inte får ta in fler än 500 i en lokal.
Citera
2020-03-20, 20:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Kurvan som visar anmälda fall per dag:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/

Den svenska smittspridningskurvan kommer tack vare regeringens avsaknad av handlingskraft att bli brantare, och plana ut senare än Finlands, Norges, Danmarks och andra EU länders kurvor.

Detta kommer stå socialdemokraterna dyrt i nästa val.
Det kommer bli deras sista spik i kistan.

Min spekulation :

I.o.m att Sverige har valt en "egen väg" i corona, så kommer grannländerna till Sverige att vara tvungna att hålla stängda gränser längre.

Angående sossarna.., man kommer att skylla skiten på Tegnell. Blir någon utredning som sedan får kosta pengar och bli glömd, medan man snackar om den nya melodifestivalen på tv..
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Om du läser på lite innan du spelar viktigpetter,
Eftersom de allra flesta upplever milda symptom så testas såklart bara de som är allvarligt sjuka.
Eftersom vi saknar data på antal smittade i världen och i Sverige så får vi helt enkelt använda pekfingret i luften.
Jag skulle gissa på att ett till tvåhundratusen svenskar bär viruset idag då det är extremt smittsamt. Det finns artiklar som stödjer dom siffrorna.
Med miniräknaren i hand betyder det ungefär 0,001 procents dödlighet för Sverige, hittills.

Jag antar att du varken läste artikeln jag länkade till dig, eller studien den hänvisade till.
Nåväl.
Om du anser att dödligheten är den siffran tycker jag att du kan höra av dig till WHO också. För de har en annan uppgift.
Vet du ens hur länge vi har testat folk i Sverige? Dödstalet för Corona i Sverige är faktiskt okänt då vi inte har testat särskilt länge. Men du kanske inte ens vet när vi började testa? Eller ens när det upptäcktes i Kina och vad som hände då? Vet du något alls?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det är detta som kommer komma fram mer och mer allteftersom veckorna lider.

Vissa länder har ignorerat sina experter, precis som en majoritet på Flashback också skulle göra, det var lätt att ta det första steget men nu..

Är konsekvenserna dessa att det inte går att backa fast man märker att besluten var felaktiga.

Detta beror på att dessa ledare har velat visa sig starka och handlingskraftiga och deras agerande har naturligtvis till en början enat folket bra, på bekostnad av länder som följer sin beredskapsplan tyvärr.

Att dessa ledare skulle backa i efterhand skulle signalera en extrem osäkerhet så man kommer garanterat trycka gasen i botten på väg in i tegelvägggen.

Jag kan säga en sak om FHM och Socialstyrelsen (inte mot Tegnell som person). I Januari när alla intresserade kunde ta del av fakta som klart visade att det här var en mycket mer smittsam sjukdom än SARS borde man bedömt risken för spridning i Sverige högre. Och även om risken varit låg borde man redan då sagt till regioner, regering och Socialstyrelsen att ni bör köpa in skyddsmaterial omedelbart och fixa iordning lager ifall det värsta inträffar. det gjorde man inte. Trycket på sjukvården kommer snart bli övermäktigt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Vad är det som du vet, som resten av HELA världen inte vet.
Länka gärna.

Har du lyssnat på vad resten av hela världen vet, jag tror inte det va?

Jag lyssnar på folk som kan det här, och jag har också en viss kunskap som gör att jag också förstår vad det handlar om. Kunskap är en sak, dock måste man också förstå, jag tror att du har problem med det för annars hade du inte ställt en sådan urbota korkad fråga.

Jag vet, det är jobbigt när andra förstår mer än man själv gör, rätt kränkande.
Citera
2020-03-20, 20:33
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
När vi väl kommit igenom den här krisen, kanske folk lär sig att inte köpa nytt hela tiden.. det är dags att börja klara sig utifrån de resurser vi har istället, börja odla ute i trädgården, hustomten ni som har hus.. under förutsättning att ni får ha kvar bostaden.. börja odla lite här och var i nödfall utifall värsta scenariet har passerat med matbrist som följd,.. vi kan börja hjälpa bönderna istället för att såsa på cafeterior och allt vad folk blivit bortskämda med.. det finns massor utav bär ute i naturen samt svamp och älg samt hjort med mera, tänk på alla harar och vildsvin ute i mark o skog..

Framförallt tror jag "just-in-time-konceptet kommer vara ett minne blott inom svensk sjukvård.
Citera
2020-03-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Idag dog 627 italienare på en enda dag, 5 svenkar dog, halva Stockholm är i fjällen och festar loss på after ski, och stora delar av den dagliga presskonferensen ägnades åt att gnälla över att Tegnell har blivit kritiserad.

En helt vanlig dag i dårhuset.

Exakt! Dårhus var namnet.

Hörde just att Finland tycker vi i Sverige inte tar detta på så allvar. Italien sa det för längesen om Sverige. Jag antar vi kommer få äta upp detta slappa förhållningssätt.

Fjällen kommer fullkomligt explodera av coronafyllon med rosevin och brun brända ansikten som tar selfies. #corona #vibryrossinteviärinfluencer #förrikförcorona. Som sen tar hem skiten till städerna runt om i Sverige eller att dom blir sjuka och måste få vård av en stackars hälsocentral i Åre som inte klarar det så dom bli skickad till Östersund som får ännu mer smitta.

Men vad ska man som vanlig svensk göra? Vi har ju överförmyndarna i FHM och Regeringen
Citera
2020-03-20, 20:34
Medlem
dialektikers avatar
Ja, Sverige har väl ganska plan kurva nu i jämförelse med andra länder, med hur många som smittas?
Är inte det lite dåligt egentligen, för då kan det bli värsta explosionen av antal smittade i ett senare skede?
Vilket är det optimala för att uppnå flockimmunitet?

Ingen sitter med facit i hand va?

Men är det inte många länder som lyssnar på populistiska regeringar istället för experter och därför är tillvägagångsättet lite annorlunda i Sverige?

OBS, killgissning, men är det så att alla som skriker högt nu för att Sverige gör fel, är det för att de tror att vi måste göra som andra länder, för att det ska bli rätt?
Citera
2020-03-20, 20:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImperatorMartell
Men haha... det är straffbart att medvetet infektera andra med sjukdomar. Tror du att man skulle sätta någon i fängelse för att den omedvetet smittar någon? Då skulle varje dödsfall behöva utredas som mordförsök, i princip.

Eller ja, om du infekterar någon med hepatit C medvetet så begår du grov misshandel, men känner ej till om det gäller virus i allmänhet (nä, kan knappast gälla vanliga förkylningsvirus) och tror ej de hunnit skapa en lag för folk som går runt med stora nålar med blod från någon som har Covid 19, redo att sticka nålen i sin ärkefiende.

Du borde ha gått fram till henne och talat vett i henne. De flesta skulle inte våga. Jag skulle våga, men inte orka bry mig. Hon skulle bara lära sig om hon fick en lavett och folk runtomkring henne höll med den som lappade till henne.

Grupptryck krävs i princip alltid, om inte alltid, för att få folk att ändra sina vanor.
Straffet för att medvetet smitta någon med HIV sänktes visst när behandlingen blev bättre och det inte längre betraktades som en dödlig utan behandlingsbar sjukdom. Covid har väl inte hunnit prövas i domstol än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in