2020-03-20, 19:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
7000 på ett dygn är jättebra av Norge.

Jag gissar att vi testar endast 2000 per dygn i Sverige. Men det går inte att veta eftersom de inte publicerar sådana testsiffror - och media fattar inte att de ska jaga fatt på siffrorna.

I Sverige har vi på oss ögonbindel och bekämpar viruset med tvål.

Det är locket på. Frågan är självklar för en journalist som tänker en smula. Nu har den frågan inte ställts..

Skulle siffror på svenskt testande presenteras imorgon, skulle jag inte tro på det. Det har varit propaganda ifrån dag ett...
Senast redigerad av Snapcount 2020-03-20 kl. 19:45.
Citera
Medlem
Vi har beredskap, lagar och förordningar för ta mig fan allt men vad ska hända för att det används?
Citera
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Frågan är om Sverige verkligen kan fortsätta så här när resten av världen stänger ner?

Andra länder sätter just nu enorm press på regeringen. Det kan knappast vara så att vi har rätt och ALLA andra har fel.

Fy fan vilken korkad fittregering vi har.
Ja vår regering samt hälsomyndigheten bevisar verkligen att de som arbetar är slammet som ingen annan vill ha!!
Deras vision om hur vi klarar av detta är rent skamligt!!
Det absolut i särklass bästa sättet att mota tjuren i grind, är att just mota tjuren i grind.
Stäng ner Sverige i 3-4 veckor.
Endast livsuppehållande funktioner är igång. Larvet de styrande säger om att ex.vis sjukvårdspersonal mm "också behöver barnvakt" är inte sant.
Oftast arbetar inte båda föräldrarna inom sjukvården. Att mobilisera hjälp med barnen kan inte vara en knepig ekvation.
Nu går ungar (även till smittade) till skolan. -"känner de sej dåliga, ska de stanna hemma"..
Har man blivit smittad märker man det ibland efter någon vecka. Vissa barn kanske knappt får symtom..
De kan smitta många personer innan de själva blir sjuka..
Nä varför ska Sverige alltid utmärka sej som korkade..???
Citera
Avslutad
Frankrike 78 döda mot 108 döda igår. Det blir den sista corona-nyheten jag tar till mig idag innan jag lägger mig.

Dessutom mer än en fördubbling i friskförklarade. Från totalt 602st till 1295st.
Senast redigerad av trazke 2020-03-20 kl. 19:45.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Varför är det bättre att mana till lugn och göra för lite än att mana till krafttag och göra för mycket? Förklara detta för mig du som är expert.
Färre dödsfall och allvarligt svårt sjuka i slutändan naturligtvis. Länderna som greps av panik blir hårt straffade om några veckor.
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
7000 på ett dygn är jättebra av Norge.

Jag gissar att vi testar endast 2000 per dygn i Sverige. Men det går inte att veta eftersom de inte publicerar sådana testsiffror - och media fattar inte att de ska jaga fatt på siffrorna.

I Sverige har vi på oss ögonbindel och bekämpar viruset med tvål.

Tvål är ganska bra men test hade varit ännu bättre. Det hade tex varit lämpligt att vi hade en utbygd beredskap för tester. Och nu gjorde allt för att bygga upp den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
F.ö är fetma en stor orsak till massdöden så ska folk som Lady Dahmer och andra "body activists" fan hålla käften och bannlysas. Fetma och vara tjock är fan folkhälsofarligt och ska bekämpas. Obligatorisk sport i skolan osv. Så jävla trött på den skiten.

Det säger ju sig självt.

Denna lilla grupp av feta som kallar sig kroppspositiva på instagram agerar i självförsvar, för att de inte har andra intressen än att sitta hemma och äta medan de skriver på sociala medier. Den stora majoriteten människor är medvetna om att fetma är dåligt för kroppen.
Citera
2020-03-20, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
tycker du också att det låter på tok för lågt räknat ?

Ja absolut han borde lagt till en nolla till medans personen var i igång
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
Om barnen håller sig i skolan och hemma hos sina föräldrar så kommer bara sådana grupper som inte belastar sjukvården att insjukna. Allt för att skydda de riskgrupper som tvärtom behöver både vård och riskerar att dö. Det må verka cyniskt men det fungerar.
Det kan de inte då de åker med kollektiv trafiken hem. Förskolebarnen leker ju på lekplatserna efter förskolan och på helgerna. Alla lärare på skolorna smittar vidare.

Man kan stänga ner en vecka tycker jag.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Ni som är fena på det här.

Vad är det mest optimala för Sverige att göra nu tycker ni?

Är det Sydkoreas strategi som ska intas med masstest?

Är det mest effektivt att stänga ner allt, skolor osv?

Uppnå folkimmunitet snabbt eller långsamt?

Eller vad skulle vara er drömstrategi för landet i det här läget?
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det fungerar inte att tro att Sverige skall kunna fortsätta som vanligt. Vi har export och import, många stora företag har sina underleverantörer i utlandet. Vi är väldigt beroende av övriga välden för att kunna fortsätta som normalt
Nog visst är det så. Åt andra sidan blir situationen knappast bättre av att aktivt motarbeta det ekonomiska intresset. Det är en enorm skillnad om 10% blir arbetslösa eller om 50% blir det. Vid massarbetslöshet kommer fler dö än av viruset. Det bästa vore om regeringen snabbt instruerade Arbetsförmedlingen att alla arbetslösa garanteras ett jobb med något infrastrukturprojekt. Bygg en djävulskt massa vägar. Bygg en järnväg till Kina. Starta upp smörknivsfabriker. Vad som helst. Det är bråttom nu!
Citera
2020-03-20, 19:44
Medlem
TruckerKings avatar
Gigantisk tråd det här. Publicerar Blingon fortfarande sina beräkningar av antal smittade de kommande dagarna och veckorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in