2020-03-20, 19:25
Medlem
Reimers avatar
Fan vad rapporteringen från NA suger, den är fan i mig den sämsta jag har drabbats av, ingen fart inga referat från något som kan vara känsligt för någon part, tammefan ingenting av värde.

På en fråga från någon läsare om hur försvaret går så svarade Stefan H så här.

Citat:
Försvaret ställer relevanta frågor och verkar vara inlästa på förundersökningen. Det har hittills varit ett ganska snällt tonläge överlag under förhandlingarna, även från åklagarnas sida kan jag tycka.

https://www.na.se/artikel/just-nu-sa-paverkar-coronasmittan-rattegangen-folj-direktrapporten-fran-forhandlingen-av-hjarstamord et

Tycker nog att det stämmer med vad han säger om tonläget, det har inte hettat till något nämnvärt i alla fall inte i media, kan ju upplevas annorlunda om man är där på plats.
Citera
2020-03-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är samma kvinna.

Aktiblaga 150 sid 71

"Therese vill berätta att Stefan Davidsson kommunicerar till Hanna och flera andra via appen
Telegram.
Stefan har varit lite kontaktsökande mot Therese den senaste tiden, de har skrivit på
Messenger men nu har han frågat henne om hon har Telegram vilket hon inte har.
Stefan sa att han ville berätta något för henne och att han tyckte att hon skulle ladda ner den
appen.
Therese frågade honom vad det var för typ av app, han svarade att där kunde man skriva
krypterat till varandra och ingen kunde sedan läsa det.
Stefan sa att det var en app som de som var kriminella och ljusskygga använder.
Therese reagerade på det som Stefan sa, hon tyckte att det lät obehagligt och hon tänkte inte
skaffa någon sådan krypterad app bara för att kunna berätta saker i det dolda. Hon är av
uppfattningen att om man vill skriva något till någon så måste man kunna göra detta på
vanligt vis.
Hon tror att Stefan gör detta nu efter att polisen har tittat i hans telefon.
Stefan sa till Therese att han planerade att göra något som var lite lagom olagligt, han hade
planerat det i flera år men hade bestämt sig nu när hans familj blivit utsatt.
Det var detta han ville skriva om till henne på Telegram.
Stefan sa även till henne att han inte skulle göra det förrän ärendet mot honom var avskrivet.
Therese menar att Stefan är helt övertygad om att polisen inte har något på honom.
Therese får en känsla av att det som Stefan har planerat är något som innebär en revansch för
att hans familj hängts ut på bl a Flashback. Hon vet dock inte detta men det är hennes känsla.
"

Så om SD kommer ut har han trevliga planer för andra, verkar det som.

Det är hemskt allt detta.
Främst tänker jag på alla som är nära SD.

Det är flera som upplevt H*anna som kontrollerad. T ex L*ena men även andra såsom Therese här.

Ja, förstod att det var samma T*herése. Hon hade fått en känsla att han planerat
något som innebar en revansch för att hans familj hängts ut här - undrar vad den
hämnden kan ha varit.

För allas bästa så får man hoppas på att han inte kommer ut på många år, om han
är GM, vill säga. Vilket jag är övertygad om.
----------------------------------------

Tack notknapparen för att du tidigare i veckan letade upp inläggen om att
Stefan var på kurs och bodde på hotell i Stockholm, helgen när Lena begravdes.
Citera
2020-03-20, 19:27
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fan vad rapporteringen från NA suger, den är fan i mig den sämsta jag har drabbats av, ingen fart inga referat från något som kan vara känsligt för någon part, tammefan ingenting av värde.

På en fråga från någon läsare om hur försvaret går så svarade Stefan H så här.

https://www.na.se/artikel/just-nu-sa-paverkar-coronasmittan-rattegangen-folj-direktrapporten-fran-forhandlingen-av-hjarstamord et

Tycker nog att det stämmer med vad han säger om tonläget, det har inte hettat till något nämnvärt i alla fall inte i media, kan ju upplevas annorlunda om man är där på plats.

Tycker nog att NA.SE se suger
Citera
2020-03-20, 19:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
45 min förhör av dotter, helt normalt var ju för bövrln strössel hon hade tagit.
MGM skapar sina egna regler med hot och lämpliga straff som påföljd. Och stärks ytterligare i sin hybris vid utövandet. Ena dottern visar sig liksom LW ha en stark vilja och mod att säga ifrån, inga högt rankade egenskaper av pappa SD. Skrämseltaktik och hämnd används för att tygla och kontrollera omgivningen. HD däremot är högt uppskattad som den anpassningsbara; den som gärna vill vara till lags och håller tyst vid tillsägelse.

Vittnesförhör aktbil. 150, s 542:
LW berättar att SD håller ordning på området genom att lägga ut stenar och lappar på bilar som kör för fort: "Det är 30 här och nästa sten kommer inte att placeras lika fint på din bil".

LW respekterade långt ifrån alltid deras överenskommelse om RT. Och SD uttryckte i allt skarpare tonlägen att hon skulle "lyda blint".
Makarna kom överens om att HD omgående skulle meddela förändringar i relationen till Fiskaren, som han kallades av SD. Nu har han i häktet fått läsa om f d hustruns kärleksliv och heta längtan efter sin s k "vän". HD har brutit överenskommelsen - en dödssynd i SDs ögon. - Är det därför han nu ger alternativa förklaringar till blodets uppkomst?
Citera
2020-03-20, 19:28
Medlem
notknapparens avatar
Håller på att läsa ikapp dagens rättegång och fick syn på polisen som kom på larmet 11-12 maj.

NA:

"Polismannen upplevde att 45-åringen hade något i fickorna på sin jacka.
– Jag ber honom ta ut händerna i fickorna för att visa om han har något där. Det har han inte.
"

Så SD kan absolut ha haft något under jackan.
Citera
2020-03-20, 19:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Så uppfattar jag med rättsordningen. Man kan inte ställas till svars med mindre.

Nej det är ju egentligen ganska självklart, en åklagare kan ju inte sammanställa ett åtal, gå till prövning för det och sedan i sin slutplädering börja prata om ett helt annat motiv eller något liknande, blir ju orimligt för ett försvar att jobba då.
Citera
2020-03-20, 19:31
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Kanske ger han intryck av att vara den trygge genomsnittssvensken för många?

Så en genomsnittlig svensk är och förblir otrogen , som normalitet ?
Illa illa ....suck ...
Citera
2020-03-20, 19:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag kom ju på det, har läst förhören med henne 🙈
Hade för mig att Lena hade en vän som oxå hette Therese, som hon pratar med i ljudfilen..hittar det inte i FUP nu när jag letade efter den konversationen. Kanske misstog henne med Kristin, en fd jobbarkompis?

Ja, namnen snurrar minst sagt runt i skallen nu.

Jag är också nyfiken på den väninna som L*ena pratar med i ljudfilen. Den vännen verkar ha både kunskap och ett förhållningssätt som en professionell. Hon är inte fördömande och lyssnar väldigt noga. Låter L*ena prata på och ställer adekvata frågor. Inga pekpinnar. Psykoterapeut?

Det värsta är att när man har läst förhören och låtit det sjunka in, så kommer man plötsligt på långt senare att det där var något viktigt.

Och då hittar man inte tillbaka...
Citera
2020-03-20, 19:38
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, apati var ordet jag sökte för att beskriva hur jag ser på HD när jag har läst förhören. Helt otroligt! Jag tror att hon är skrämd till tystnad och underkastelse.

Märkligt med de 2 kvinnorna i triangeldramat: De verkade inte lägga särskilt stor tid på sina barn nån av dem. Inte heller SD, förutom att håna och klandra.
Var/är inte HD starkt medicinerad pga depression etc? Det har väl varit uppe i tråden ett antal gånger. Kanske inte konstigt att man blir apatisk då. Eller att hon helt enkelt blir van vid situationen som sådan. Vem var det förresten hon slog en tallrik i huvudet på, om nån minns det?
Citera
2020-03-20, 19:41
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det hade väl varit enklare att köpa typ 2 st strösselburkar i veckan som man köper lördagsgodis , även varsin mandelmassa”korv” ...sen skrivit S på ena med märkpenna och T på den andra och efter det fick de ju smaska i sig bäst de ville under veckan , den som spar han har och den andre slösar , men de har ju möjlighet att välja och inte heller göra någon annan individ arg ...
vi brukar typ köpa ett gäng snickers så att det typ finns två var åt alla i familjen åtminstone och det är ju inte så svårt att hålla reda på ...
Så det hade väl varit bättre att gjort så istället för att bli så tvärförbannad ..?
Dottern växer ju så då behövs mycket mera energi för att utvecklas och om en eller annan burk med strössel slinker ner så är det väl inte värsta grejjen !?

Misstänker även att barnen sett alla dessa mängder av tillfällen där han trycker i sig kakor, tårtor och annat godis på alla sidor han exponerat sig. Mannen är inte frisk någonstans. Enbart förhöret i sig är illa nog. Och HD stöttar inte ens henne. "Det är mellan SD och T*hea hävdar hon lamt. Skrämmande.

Dottern verkar vara riktigt smart och tack och lov stark, trots SD´s terror och en menlös eller helt förstörd mamma. Hoppas båda barnen får chansen att få resten av sin familj i en normal familj.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-03-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En annan grej är bilden han tar på ena dottern då hon står på kanten till ett stup. Vilken förälder utsätter sitt barn för en så farlig situation?

Kanske en förtäckt varning till HD att "Se här vad jag kan göra om du inte står
vid min sida och försvarar mig till 100%?"
Citera
2020-03-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Var/är inte HD starkt medicinerad pga depression etc? Det har väl varit uppe i tråden ett antal gånger. Kanske inte konstigt att man blir apatisk då. Eller att hon helt enkelt blir van vid situationen som sådan. Vem var det förresten hon slog en tallrik i huvudet på, om nån minns det?
Det där med tallriken HD slog i någons huvud är en uppgift JokerMannen kommit med. Jag har inte sett det styrkt ( men vem vet vad slasken innehåller). Nu vet jag inte vad det tyder på om det är sant. För mig låter det som om hon var på gränsen till sammanbrott. Ville hon upprätthålla fasaden borde det smartaste vara att bara fnysa om någon tog SD och LW på tal. ( minns jag rätt var det det som utlöste attacken).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in