2020-03-20, 17:46
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Enligt många här är vi där nu..

Det kan alltid bli värre. I synnerhet om man har betalt för att sprida FUD..
Citera
2020-03-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Enligt många här är vi där nu..

Jag vill inte mästra utan bara lägga fram min åsikt men de som upplevde it-kraschen och finanskrisen vet vad jag menar.
Citera
2020-03-20, 17:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jaha, jag tänkte redogöra för min spännande utflykt till Lund! Det är sällan jag är i en sådan stor stad.

Nåväl, på elgiganten vid Nova var där inte mycket folk. Säljarna stod i klungor och snackade skit. Parkering vid gallerian var halvfull och normalt en fredag eftermiddag är där knökfullt. Jag tror där var färre bilar än under Lehman-kraschen.

På systemet på Traktorvägen vid Mobilia va det ändå ganska mycket folk. Där ligger ju även en hel del livsmedelsaffärer och det verkade vara bra kåmmerz.

ICA i Eslöv var väl som vanligt, lite mindre kanske för en fredag. Toapappret var inte helt länsat men de kom med en massa pallar med nytt. De hade satt upp skyltar med att man skulle vara hänsynsfull. Betänk dem som inget skithuspaper har!!

Anderssons Gatukök (el classico) hade lite strökunder. Det var inte stendött, men fredag eftermiddag brukar det var bättre ruljangs. Max har stora annonser om extrapris på sin meny i lokaltidningen, det har jag nog aldrig sett.

Det märks det är lågkonjunktur.

Men jag fick med mig vin och ölkorv hem plus en TV, så mig går det ingen nöd på!!

Nu skiter jag i Corona och börs!!

Själv har jag 14 rullar kvar nu! Nåde er om det är slut när jag behöver handla!!
Välkommen till Lund. Det är lite lugnare än vanligt, men det är bara att gå och äta lunch som vanligt och det är minst 50-75% av de vanliga kunderna inne. Malmö var betydligt stillsammare. Som jag skrivit i annan tråd, Lund är sannolikt den stad i Sverige med befolkning som är mest chill och utan verklighetsförankring. Welcome refugees hade sitt epicentrum här. Corona behandlas på samma sätt: "Va, kan det vara ett problem? aldrig tänkt på det". I just corona-fallet så är det riktigt bra, jag vill ha ett vanligt liv.

Tyvärr inga fynd på börsen de 3 senaste dagarna. Det velar lite fram och tillbaka. Jag kan se kraftfulla ryck uppåt, men de sänks redan samma dag av stora försäljningar, fonder som dumpar så fort det stuckit lite uppåt? När det kommer mest goda nyheter, tänker på Italien och USA, så blir det rejäl fart uppåt. Men innan dess kan det mycket väl gå ner mer. Men för egen del ligger mina tankar exakt i mittfåran, varken upp eller ner. Så jag har själv lämnat botten känslomässigt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-20 kl. 17:52.
Citera
2020-03-20, 17:51
Medlem
Alltså, oljepriset. Har inte varit på den här nivån sedan 1998 och 1973. Vad är oddsen för att det skall stanna på så här låg nivå under en längre tid?

https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-history-chart

https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/517748
517748 - BlackRock - World Energy A2
Resultat 2020: -53,7%

Jag förstår att den kan rasa ännu mer, men på lite längre sikt kan den väl inte göra annat än att gå upp?

Största innehav: Shell, BP, Total - globala oljegiganter som funnits i generationer. Är detta företag vi tror kommer att gå i konkurs?

Rimligen värd att lägga en slant i.
Citera
2020-03-20, 17:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Alltså, oljepriset. Har inte varit på den här nivån sedan 1998 och 1973. Vad är oddsen för att det skall stanna på så här låg nivå under en längre tid?

Jag förstår att den kan rasa ännu mer, men på lite längre sikt kan den väl inte göra annat än att gå upp?

Största innehav: Shell, BP, Total - globala oljegiganter som funnits i generationer. Är detta företag vi tror kommer att gå i konkurs?

Med detta oljepris är det väl bara Saudi som tjänar några pengar? Det kostar en del att utvinna olja. Norge måste förlora på varje fat, och all nyutvecklad fracking i USA kommer ganska snabbt att gå i konkurs, med en kostnad på upp till $50 per fat. Sägs vara 100.000 man i USA som jobbar med detta.

Men sedan stiger priset igen! Kanske att man ska slå till på något stort oljebolag om ett år eller så. Kan tänka mig att börskurserna ligger 80% under toppen då. Det blir sista oljerundan, oljan blir värdelös när vi alla kör elbilar om 20-25 år.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-20 kl. 17:57.
Citera
2020-03-20, 18:07
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det blir sista oljerundan, oljan blir värdelös när vi alla kör elbilar om 20-25 år.
Och eldrivna grävmaskiner, bulldozers, schaktare och fraktfartyg.
Citera
2020-03-20, 18:12
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Swedbank - 4,32% idag. Fast det redan var inprisat...
Precis, om marknaden inte känt till boten så hade tappet varit det tiodubbla. Dagens tapp beror på normal fluktuering samt att vissa hoppats på en lägre bot.
Svenskt index låg på plus hela dagen, för att sedan sluta på 0, övriga Europa gick som tåget och sluta på kraftig plus.
Ganska grundläggande grejer, märkligt att du har så svårt att förstå. Får hoppas att du klarar dig hjälpligt i livet ändå.
Citera
2020-03-20, 18:55
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Swedbank - 4,32% idag. Fast det redan var inprisat...

Index gick ner 1,8% Räkna av det så ser du att Swedbank backat 2,5%.

På måndag kommer en rapport från en advokatbyrå om man hittat penningtvätt eller brott mot sanktioner. Att Swedbank backat lite just nu beror snarar på att man inte vill sitta med svartepetter över helgen eller inför denna rapport, och eventuell oro inför indragen utdelning. Samt att DI avrådde privatkunder att köpa.

Boten Swedbank fick igår var lägre än redan inprisad bot. Marknaden hade förväntat sig 6 miljarder.

Handelsbanken ner 3% idag.
Citera
2020-03-20, 18:58
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Vänta bara till jänkarnas böter kommer

Varför det? Får vi höra ett experttips?
Citera
2020-03-20, 19:13
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
De som äger bankerna. Bankerna hör till de som ger högst utdelningar, Nordea, Swedbank, SEB och Handelsbanken toppar listan varje år. De brukar göra en sammanlagd vinst på över 100 miljarder/år, och utdelningarna blir därefter.

Ja precis men vilka tänker du är aktieägarna? Många bankaktier ägs väl av "vanligt" folk, dvs inte bara rika kapitalister? Alltså går en nedgång även ut över småsparare. Men såklart mest de rikaste. Förstår du min poäng?
Citera
2020-03-20, 19:20
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Precis, om marknaden inte känt till boten så hade tappet varit det tiodubbla. Dagens tapp beror på normal fluktuering samt att vissa hoppats på en lägre bot.
Svenskt index låg på plus hela dagen, för att sedan sluta på 0, övriga Europa gick som tåget och sluta på kraftig plus.
Ganska grundläggande grejer, märkligt att du har så svårt att förstå. Får hoppas att du klarar dig hjälpligt i livet ändå.

Jag förstår, jag har lärt mig av en del ”experter” här i tråden. Experterna säger att börsen har planat ut!
Citera
2020-03-20, 19:23
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker

Skulle kunna tänka mig att polarna "priskrigar" för att trycka Iran utför stupet.
Det är visserligen inte ett dagsfärskt klipp. Ändock helt uppenbart vad vi ser..

https://www.youtube.com/watch?v=mKz8srg304g
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in