Citat:
Ursprungligen postat av
blueberrycake
Han har i intervjuer själv erkänt att han har haft väldigt mycket fel.
https://omni.se/anders-tegnell-om-kulmen-jag-var-lite-for-optimistisk/a/Vb3Qn1
Bara att gå igenom valdri tidning, dag för dag - så ser du hur fel han har haft.
32 forskare skrev på GP debatt och SvD om hur fel Tegnell har haft, i fråga efter fråga.
Är du medveten om att det inte är han själv som sitter och gissar utan att han för fram den samlade bedömningen av vad Folkhälsomyndighetens personal kommit fram till?
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Han utger sig inte för att vara budbärare, han säger "jag" och uttrycker sina personliga ståndpunkter. Hade han sagt att han "förmedlade myndighetens samlade slutsats men att det fortfarande fanns framstående forskare som hade en annan åsikt", så hade det varit en sak. Men han säger självsäkert att Sverige inte kommer få någon inhemsk spridning, att ställa in flygningar är helt onödigt o.s.v.
Är du på riktigt?
När det kommer till kriskommunikation för man fram ett budskap åt gången och inte flera.
Att föra fram ett budskap handlar om att föra fram
ett budskap så att intressenterna inte får
för mycket information åt gången då detta kan vara för svårt för vissa att hantera. Kommunikationen anpassas utifrån den med lägst förståelse, inte den med högst. Alla ska liksom få möjligheten att få med sig vad det är som gäller och vad det handlar om.
Om Tegnell, eller vem som helst som är satt att förmedla ett budskap, skulle dra fram en hel hög med olika alternativ eller visa på olika möjliga vägar vet folk inte vad de ska tro eller göra. Föreställ dig själv om du ska leda någonting någonstans och istället för att leda i
en riktning börjat vela och säga "
Vi kan göra si eller så, eller kanske hipp eller happ. Och kanske X eller Y. Nu när jag tänker efter så förslog även Z att vi skulle göra Q... Men Å ville ju göra P och Ä kunde tänka sig att vi skulle göra R. Så... Ptja, gör vad ni vill. Hopp och lek!". Hur mycket förvirring skulle inte det skapa?
Att "han" ändrat sig och sina uttalanden visar bara på att det är ett pågående arbete och att situationen hela tiden omvärderas och att man inte låser sig till ett enda upplägg som över tid kan visa sig vara fel. Förstår du inte det, så är det snarare hos mottagaren än hos sändaren "problemet" ligger oavsett budskap...