2020-03-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sa de att han inte får vara med längre eller var det kanske bara just idag? Jag vågar inte titta om jag inte har garantier i förhand på att han inte är med, jag riskerar psykiska men annars.
Om du såg gårdagens presskonferens så är det förståeligt att han inte närvarade idag. Det såg ut som att han gick på valium, men snarare tror jag på en depression. Var inte alls förvånad att GD var där istället.

Men FHM gräver sin egen grav då de kommunicerar så enfaldigt och arrogant. I sak tror jag att deras inslagna väg är helt rätt, men hur de kommunicerar ut det är bedrövligt.
Citera
2020-03-20, 17:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Folkhälsomyndighetens generaldirektör: ”Hatet mot Tegnell är ovärdigt”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hatet-mot-tegnell-ar-ovardigt

Citat:
– Det har aldrig varit en sådan våg av kritik mot enskilda medarbetare, framför allt statsepidemiolog Anders Tegnell. Han har fått utstå kritik som om det vore en liten firma som hanteras. Det här är ett stort arbete som omfattar väldigt många och i slutändan är det myndigheten som avgör den inriktning vi ska ha.

– Jag tycker det är närmast ovärdigt, det han har utsatts för, säger han.

Ptja, Johan Carlson har ju helt rätt. Det är knappast Tegnell som ensam sitter och beslutar hur Sverige ska hantera Corona-kaoset.

Det jag sett tydligast i den här tråden är hur extremt kraftig Dunning–Kruger-effekten är bland vissa av medlemmarna på Flashback Forum.

Att det gamla uttrycket "Don't kill the messenger." är något som totalt flugit över huvudet på folk är även det ganska tydligt.

Men, men det finns ju ett gammalt Stenmarkcitat som passar utmärkt att sammanfatta den här tråden med...

"Hä löns int' förklar' för den som int' begrip."
Citera
2020-03-20, 17:08
Medlem
Makrofonens avatar
Folkhälsomyndigheten gick idag ut med följande viktiga information till allmänheten:
De som bokat skidresa i påsk bör stanna hemma!

Sedan vände sig generaldirektör Carlson till skidanläggningar med budskapet att det "inte är acceptabelt" att bedriva verksamhet där människor riskerar att smittas.

Är detta ett ansvarsfullt uttalande av Folkhälsomyndigheten?
Är det rimligt att kräva att folk som bokat dyra skidresor med familjen helt enkelt skall strunta i sin resa?
Citera
2020-03-20, 17:09
Medlem
Statsepidemologen och hans chef Generaldirektören ser ut som om de sovit på en parkbänk ute i det fria -

Skrämmande figurer - representanter för Sveriges inkompetenta skräckkabinett.

Klassiskt socialdemokratiskt utseende, påminner om domaren i Quick fallet vad den flummaren nu heter?? Göran Lambertz - Han som vägrade logik in i det sista - och än idag påstår att han har rätt i sak.

Såhär ser det ut när man anställer sina kompisar och efterblivna kusiner från landet i 4-5 generationer.
Citera
2020-03-20, 17:10
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makrofonen
Folkhälsomyndigheten gick idag ut med följande viktiga information till allmänheten:

Sedan vände sig generaldirektör Carlson till skidanläggningar med budskapet att det "inte är acceptabelt" att bedriva verksamhet där människor riskerar att smittas.

Är det rimligt att kräva att folk som bokat dyra skidresor med familjen helt enkelt skall strunta i sin resa?

Ja det är det. Dom flesta i Europa är i LOCKDOWN och kan inte ens lämna sina hus. Vi är mitt i ett krig mot corona och du tänker på skidsemester? Fjant!
Citera
2020-03-20, 17:15
Medlem
Citat:
Finns det några bevis på att Ander Tegnell har haft fel svart på vitt?

Han har i intervjuer själv erkänt att han har haft väldigt mycket fel.

https://omni.se/anders-tegnell-om-kulmen-jag-var-lite-for-optimistisk/a/Vb3Qn1

Bara att gå igenom valdri tidning, dag för dag - så ser du hur fel han har haft.

32 forskare skrev på GP debatt och SvD om hur fel Tegnell har haft, i fråga efter fråga.
Citera
2020-03-20, 17:18
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makrofonen

Vad har priset på skidresan med risken att smittas/sprida smitta att göra?
Citera
2020-03-20, 17:20
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Folkhälsomyndighetens generaldirektör: ”Hatet mot Tegnell är ovärdigt”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hatet-mot-tegnell-ar-ovardigt

Jag tolkar det som:
"Det är inte bara Tegnell som är dålig, utan vi är lika dåliga allihop."
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Tegnell
Om du såg gårdagens presskonferens så är det förståeligt att han inte närvarade idag. Det såg ut som att han gick på valium, men snarare tror jag på en depression. Var inte alls förvånad att GD var där istället.
Men FHM gräver sin egen grav då de kommunicerar så enfaldigt och arrogant. I sak tror jag att deras inslagna väg är helt rätt, men hur de kommunicerar ut det är bedrövligt.

Nej jag såg honom för sista gången i mitt liv för ett par dagar sedan, en intervju. Jag börjar redan må mycket bättre efter att ha valt bort honom från mitt liv.

Kanske gav de honom lugnande så att han inte skulle säga så mycket som de skulle få kritik för efteråt? Fungerade det eller var det de vanliga arroganta, faktaresistenta grodorna?

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ptja, Johan Carlson har ju helt rätt. Det är knappast Tegnell som ensam sitter och beslutar hur Sverige ska hantera Corona-kaoset.
Det jag sett tydligast i den här tråden är hur extremt kraftig Dunning–Kruger-effekten är bland vissa av medlemmarna på Flashback Forum.
Att det gamla uttrycket "Don't kill the messenger." är något som totalt flugit över huvudet på folk är även det ganska tydligt.
Men, men det finns ju ett gammalt Stenmarkcitat som passar utmärkt att sammanfatta den här tråden med...
"Hä löns int' förklar' för den som int' begrip."

Han utger sig inte för att vara budbärare, han säger "jag" och uttrycker sina personliga ståndpunkter. Hade han sagt att han "förmedlade myndighetens samlade slutsats men att det fortfarande fanns framstående forskare som hade en annan åsikt", så hade det varit en sak. Men han säger självsäkert att Sverige inte kommer få någon inhemsk spridning, att ställa in flygningar är helt onödigt o.s.v.
Citera
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Sveriges siffror se ut som alla andra jämförbara länders. Trots mildare åtgärder. Faktum är att norge och danmark har det sämre ställt. Trots nedstägning. Nu är siffror svåra att tolka och läget kan förändras men just nu finns det ingen fakta svart på vitt att Sverige i nuläget hanterar fel.
Citera
2020-03-20, 17:23
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
Här är det första citatet du frågade efter. Tog hela 5 sekunder att hitta.

https://www.kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx

Kanske går bättre att hitta om du tar Anders kuk ur handen i två sekunder.

Tack, nej det är svårt tyvärr.

https://www.kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx
Citat:
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.

Tegnell pekar på att spridningen till mycket stor del är koncentrerad till Kina och området kring staden Wuhan, där viruset först upptäcktes.

2020-02-08 När han sa det så hade Italien 3 fall och Sverige 1.
Citera
2020-03-20, 17:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag tolkar det som:
"Det är inte bara Tegnell som är dålig, utan vi är lika dåliga allihop."

Jag tolkar det som att man inte får kritisera svenska myndigheter oavsett vad de gör. Som tidigare transportstyrelsen och andra myndigheter som gjort sitt bästa för att förstöra. Så resonerar alla totalitära regimer. Kina hanterade Corona på att liknande sätt i 2 - 3 veckor. Här är vi inne på 2 ½ månad.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in