Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Det är ju inte svårt att tänka sig att den minnesbild av den här händelsen som poliserna sedan lämnade i förhören ett par månader senare kan ha varit lite färgad av att man vid det laget hade fått veta att det var en misstänkt mördare man hade träffat på i skogen.
Skrevs det inte någon händelserapport redan den aktuella natten, och finns den i så fall också i fupen? En sådan skulle ju kunna vara intressant att läsa och jämföra med.
” Nu har polismannen och dagens sista vittne tagit plats i vittnesbåset.”
”Polispatrullen hade en stund innan fått ett samtal från ledningscentralen om att en person ringt in och berättat att han kände sig hotad av okända män i området.”
”– Vi ser en mansperson. Jag uppfattar det som att han kommer ut ur skogen.”
” – Vi rullade fram. Jag sitter på förarplats och rutorna är nere. Vi stannar kvar i bilen och pratar med personen.”
”– Vi frågar honom vad han gör där. För mig kändes det anmärkningsvärt att den som ringer in och larmar för att han är rädd för att bli rånad, ändå åker till platsen för att leta efter männen.”
” Polismannen får frågan av åklagaren om han skulle känna igen personen idag.
– Det är han i vit tröja. Jag känner igen honom jättetydligt. Den här händelsen minns jag så skarpt. Det var så himla märkligt, säger polisen och pekar på 45-åringen.”
” – Jag minns superklart att han sade att han bodde i Vivalla. Han kunde inte precisera var i Vivalla han bodde.”
https://www.na.se/artikel/just-nu-45-aringens-chef-jag-markte-han-verkade-nervos-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjar stamordet