2020-03-20, 14:01
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Väldigt enkelt men inte rätt. Anledningen har med mekanik och anatomi att göra. Den del av lungorna som är "underst" blir lite ihoptryckta och fungerar inte så bra.

Anatomiskt så har man helt enkelt "mer lunga" mot ryggsidan än mot framsidan eftersom hjärtat tar upp ganska stor plats framtill.

Lägger man patienterna på mage så blir det helt enkelt mer lunga som inte är ihoptryckt och dåligt fungerande.

Här är en bild: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4173887/figure/f1-crj-21-4-213/

(prone betyder liggande på mage, supine betyder liggande på rygg)

Okej tack för infon! Jag utgick bara från något jag hade läst i förbifarten angående slembildning..
Citera
Medlem
Talespins avatar
Ok, folk struntar fortfarande i alla uppmaningar. Dags att tvinga alla 60+are att stanna inomhus.

Stäng alla skidorter, gym och kollektivtrafik.

Tågen mellan Göteborg och Stockholm är fortfarande knökfulla. Folk kan inte ta sitt ansvar verkar det som så nu måste staten rycka in.
Citera
Medlem
Covids avatar
Äsch, om man är hemma hela tiden behöver man inte torka ut händerna med OCD-tvättning av händerna. Går här och drar mig i snöppen mest hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det innebär att vi kan få en mycket större spridning bland yngre i Sverige än vad man har i Italien.

Vi kommer inte få lika många dödsfall till att börja med, men om 70-åringarna isolerar sig, så de inte blir smittade, så kommer främst unga bli smittade.

Vi kommer då få se en statistik där vi har en mycket yngre medelålder bland de döda.

Jag inser att man inte kan skydda sig helt, men att gå på krogen i dessa tider, det gör jag inte. Tvättar också händerna när jag kommer hem, och undviker kollektivtrafik. Mycket mer kan man inte göra tycker jag.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Tegnell närvarar ej i dagens presskonferens. Är det ovanligt?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
[quote=Vasteras|70800264]
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2

Ett stort tack till dig!
Detta ger mig väldigt mycket mer information än jag får ifrån media, jag hoppas att du snart blir frisk.
Krya på dig!
Ja tack! Alltid bättre att som här i tråden och på flashback kunna nå varandra och tala om hur saker ser ut. När media skriver symtomen säger det inte så mycket.
Citera
2020-03-20, 14:03
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Angående öppna skolor i Sverige

Denna bild säger allt...

https://ibb.co/5rwnbJT

Hoppas vi har rätt. Tror vi kan ha det faktiskt. Om inte alla idioter åker till sälen på påsklovet och drar smitta hem till varenda skola som inte redan är förpestad.
Citera
2020-03-20, 14:03
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja tack! Alltid bättre att som här i tråden och på flashback kunna nå varandra och tala om hur saker ser ut. När media skriver symtomen säger det inte så mycket.
Är det många smittade där du bor?
Citera
2020-03-20, 14:04
Medlem
Covids avatar
Nu börjar FHM börja tala klarspråk…
Citera
2020-03-20, 14:04
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
erfarenhet bla.

googla på det om du inte tror mig.

Ontopic så va min poäng att när respiratorerna alla e upptagna så är det möjligt att behandla patienter som kräver sjukhusvård men inte nödvändigtvis respiratorer.

Genomatt tillhandage syrgas och smärtstillande och lugnande tex vilket i praktiken blir en nedsövning(INTE pga syrgaseb som mongot ovanför trodde jag menade).
Ja men det är ju uppenbart att när respiratorerna är slut så tager man vad man haver och behandlar de man kan., Fattar inte ditt behov av att påpeka det solklara?

Varför menar du att man söver ned någon med lunginflammation? Tvivlar på att det görs.
Citera
2020-03-20, 14:05
Medlem
Covids avatar
Vi har utrymme att låna väldigt mycket, men kronan kommer att ta stryk.

Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Hur mycket pengar ha Maggan att lägga ut?
Citera
2020-03-20, 14:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag är en "prepper" och jag hade redan köpt andningsskydd, jag hade också sedan tidigare militärens skyddsmask. Jag vet inte hur svårt det är att få tag på kvalitativa skyddsmasker, men du ska se till att de håller nivå N-95 och var noga med att den tätar bästa möjligt.

De som bär skägg bör se till att huden där andningsskyddet ska täta är renrakad.
Du bör också helst bära glasögon för att minska risken för att få smittpartiklar i ögat.

Jag har bara enkla andningsskydd och skyddsglasögon men bättre än inget. Men jag har inte börjat använda det ännu.
Citera
2020-03-20, 14:06
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglebajs
Kan myggor sprida detta virus? Hmm...
Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto