2020-03-20, 11:46
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
De gör propagandainsatser i form av små hjälpinsatser med att städa upp efter smittan. En smitta som är ett resultat av den underlägsna djurhållningen och livsmedelshanteringen i deras underutvecklade land.
Jag tycker att det är jättebra att de hjälper till.
Eller föreslår du att vi ska vända oss till Saudiarabien..?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
[quote=grelin1999|70798690]Kan ju säga som så att när jag varit förkyld så har jag varit täppt i näsan, när jag hade flunsan så snörvlade jag ner papper efter papper, men nu med detta så har jag bara andsvårgihet / ont i lungorna. Helt fri från snuva. Så det är lätt att märka skillnad på det.

Det jag beskriver stämmer bra med det andra beskriver.

Sen är ju covid14 betydligt mer smittsamt. Jag tror det är en myt att flunsan skulle gå nu. Jag varken ser eller hör någon som snörvlar. Om folk inte umgås kan inte flunsan spridas. Det som är mest smittsamt och där man i de flesta fall inte ens märker symptom, är ju det som man är mest sannolikt att bli smittad av.

Själv åker jag kollektivtrafik, går och handlar osv. Smittar nog ner en och annan men det kan inte hjälpas. Jag lär inte vara den ende.

Det jag är orolig över är att om man rör sig ute med sjukdomen kanske man drar på sig lunginflammation som är det folk dör av. Jag vet inte om det undersökts vad de 15% gjort som gjort de blivit kritiskt sjuka. Det kanske handlar om att man måste försöka hålla sig varm och inte anstränga

Exakt! Får man symtom, vilket alla inte får, så känner man skillnaden direkt.
Allt är koncentrerat runt andningsorganen.
Ingen nästäppa, ingen förkylning.
Jag åker i vanliga fall kollektivtrafik, eller egen bil men nu är jag hemma. Undviker alla.
Försökte ut och gå igår men blev genomsvettig, illamående och flåsig.
Började släppa igår och idag har jag inte hostat. Täppt i luftrören, lite hes och lite, ansträngd andning.
Kan ev jobba nästa vecka. Om skiten inte börjar om igen.
Min systerson har konstaterad Covid-19. Han är ung och har inte så mycket symtom. Sitter i karantän.
Min systerdotters familj sitter ännu i karantän i Norge. Deras son blev smittade av en ögonläkare Har heller inte svåra symtom.
Alla de hade symtom som mig men lindrigare variant.

Covid- 19 ser ut att verka olika på många.
Folk som säger. He, he, he hur kan du veta att du har.De kommer själva att se när de drabbas eller någon i deras omgivning drabbas. Det märks.
Läget är ju som sådant att du får diagnostisera dig själv. Blir det akut, som det blir för en del och det går över i viral lunginflammation så blir det antagligen IVA. När man fått tag i vårdcentral samt läkare ber de en stanna hemma och inte komma dit annat än vid akuta problem.
Så ser det ut helt enkelt.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
I sådana fall får man kategorisera honom i "Dunning Kruger" och "Konfirmeringsbias" facken.

Det gäller nog många men inte nödvändigtvis han.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Inte ett skit är satt i verket, folk gör som de själva vill. Vettiga människor tvättar händerna annars också.

Ja, vad har man konkret gjort?
  1. Tvätta händerna
  2. Inga större samlingar ,Max 499 St
  3. Undvik att träffa gamlingarna

Sedan någon slags halvmesyr till att stänga skolor. Lärarna går till jobben...
Citera
2020-03-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Snille spekulerar? Tegnellgissning aka Killgissning?
Även föräldrarna är hemma. Man har dessutom delat ut en voucher för vilken föräldrar som måste jobba kan köpa barnpassning.
Pga av urbanisering och jobbsituationen så är det inte ovanligt att man bor i olika regioner.

https://time.com/5797637/italian-grandparents-coronavirus-babysitters/

Hur som helst gamlingar dör i drösar i Italien. Det vill vi inte ha Sverige.
Citera
2020-03-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det borde vi väl ha, när vi skattebetalar betalar lönen för 500 personer varje dag, + lokaler etc.

Sen tycker jag också att man borde ta personligt ansvar, men många gör ju inte det. De hör inte den tysta röst som Folkhälsomyndigheten har när de gör sina rekommendationer (vissa gör såklart). De behöver en högre röst.

Det är på väg 499 personer till fjällen ...

https://www.expressen.se/nyheter/larmet-fran-skidorterna--nar-tusentals-ar-pa-vag-/

Det är inte bara du som tycker att det finns en personligt ansvar, det står redan sedan länge i lagen.

Citat:
Den enskildes skyldighet att förebygga smittspridning
1 § Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.

2 § Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk.

Den som vet att han eller hon bär på en allmänfarlig sjukdom är skyldig att lämna information om smittan till andra människor som han eller hon kommer i sådan kontakt med att beaktansvärd risk för smittoöverföring kan uppkomma.
Citera
2020-03-20, 11:48
Medlem
KrossedOuts avatar
Har ni märkt skiftningen i media nu? Nu tar den ekonomiska aspekterna över allt mer. It's just a flu bro-klanen har lyckats. Aftonbladet har börjat med kändisskvaller på första sidan igen. Det här är upplåst. Foliehattarna fortsätter nog greppa halmstrån ett tag till, sen är den här tråden borta från aktuella ämnen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Tom Britton, professor i matematisk statistik sa igår att utifrån hans matematiska modeller bedömer han att 100 000 svenskar redan har smittats.

Sverige testar ju inte, därför är dessa matematiska modeller intressanta, de är det enda vi har.

I Italien har 6% av smittade behövt IVA-vård.

De som behöver vårdas i respirator behöver i genomsnitt 30 dagar. De som endast kräver andningshjälp på IVA behöver veckor i vården.

Om den våg som väntas komma i slutet på nästa vecka blir massiv så skulle 5000 redan i första vågen inte kunna behandlas. Återigen baserat på Tom Brittons modeller och att vi har 500 riktiga IVA-patser och 500 extra.

Per capita testar Sverige ganska mycket jämfört med de flesta länder per capita.

https://ourworldindata.org/grapher/covid19-tests-per-million-people

Bland annat mer än Danmark, UK, USA ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Man kanske bör tänka steget före i ett sånt här läge, det tror jag vi tjänar väldigt mycket på. När vi väl agerar, så har det ju i de flesta andra fall visat sig vara försent.

Jo, men steget bör även innefatta alla som konsekvenser som strikta restriktioner innebär:

1. Den ekonomiska biten(som sedan påverkar hela samhället framöver). Genom att våga satsa på den linjen vi gör nu kan vi skapa oss ett betydligt gynnsammare utgångsläge än andra länder.

2. Den psykiska stress och försämring av välbefinnandet som isolering innebär.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Bra där! Tänk om alla tog lika mycket hänsyn.
Vi behöver göra det nu. Tänk på de gamla och sjuka.
Citera
2020-03-20, 11:49
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Fyra nya dödsfall i New York, och nu säger borgmästare De Blasio att han kräver att den federala regeringen mobiliserar militären för att hjälpa till i svarsinsatserna

Uppdaterar mer om New York när mer info kommer.
Citera
2020-03-20, 11:49
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det här är inte digerdöden...men påminner snarare om kolera. I utkanten av i princip alla städer ligger kolerakyrkogårdar från 1800-talet. om ungefär 10 dagar kommer italien att ligga på 1000 döda människor om dagen (det sker med automatik eftersom antalet smittade inte sjunker).

Eftersom SVerige agerar precis som Italien initialt kommer samma utveckling att ske här. Vi kommer återigen att få se massgravar (men vi kommer att kalla det "minneslund").

Vi får väl se om Sverige lyckas förhindra smittan innan vi når "flockimmunitet" till priset av 1-4% döda.
Det skulle innebära 60,000- 240,000 människor. Vem fan bryr sig om pengar då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in