2020-03-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Jag förstår inte riktigt.. Vrf ska jag stödja den lokala pizzerian med att köpa mer pizzor? Kommer den lokala pizzerian stödja mig med pengar när jag är arbetslös?

Exakt!

Bättre de går i konkurs så jag kan starta upp en ”svenne pizzeria” när vi nu inom några månader har 40% arbetslöshet!

Uppenbarligen tjänar pizzerior bra med pengar för hur kan de annars gå runt år efter år med varsin senaste audi r6, senaste BMW eller nyaste teslan utanför :/

Tror knappast staten vill rädda dessa ... de lär ju inte betala in mycket skatt
Citera
2020-03-22, 11:09
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det mesta folk köper är inte varor och tjänster de egentligen behöver. Det är utifrån ett historiskt perspektiv ren lyxkonsumtion där det snarare handlar om ett känslomässigt behov av att få eller göra något nytt.

Det är därför det är kris nu för folk handlar bara det de verkligen behöver vilket framförallt är mat och hygienartiklar.

Precis. Mycket av vår ekonomi i västvärlden bygger på konsumtion av saker som vi skulle klara oss bra utan. Räknar man bort investeringar i infrastruktur, forskning och annat högteknologiskt är mycket av det vi idag spenderar pengar på direkt onödigt.

Jag har tidigare försökt hålla koll på min "onödiga" konsumtion och gjort vissa ansträngningar för att inte spendera för mycket på sånt. Det är inga stora belopp varje månad men de blir en del på ett år. Nu är det totalstopp med sånt framöver.
Citera
2020-03-22, 11:11
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Exakt!

Bättre de går i konkurs så jag kan starta upp en ”svenne pizzeria” när vi nu inom några månader har 40% arbetslöshet!

Uppenbarligen tjänar pizzerior bra med pengar för hur kan de annars gå runt år efter år med varsin senaste audi r6, senaste BMW eller nyaste teslan utanför :/

Tror knappast staten vill rädda dessa ... de lär ju inte betala in mycket skatt

Tror du pizzabagarna betalar sina bilar kontant? De är skuldsatta upp över öronen och utan inkomst kommer de inte ha sina bilar kvar länge till.
Citera
2020-03-22, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Raised level of abstraction behöver du, så att inte fastna i detalj

Eller så skriver du på ett begripligt sätt.
Citera
2020-03-22, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Det är av synnerligen stor vikt att personer i riskgrupper inte är på stan. Men många glömmer att sjukdomen slår nästan lika hårt mot 50 åringar som mot 85-åringar i den meningen att många i båda grupperna behöver respiratorisk vård. Anledningen till att äldre dör i större utsträckning är att 50-åringarna har bättre fysiska förutsättningar att överleva och tragiskt nog att äldre i värsta fall inte får den livsviktiga vård som dom måste ha därför att yngre personer prioriteras.
Nej, de äldre är de som dör redan innan sjukdomen verkligen tagit fart i de olika länderna och man tvingas prioritera i större utsträckning. Gruppen under 65 är vidare mycket större än gruppen över 65, varför det är naturligt att gruppen < 65 år utgör en stor andel IVA-vårdade, trots att risken att bli svårt sjuk för individer < 65 är mycket liten. Sedan lär nog kategorin yngre IVA-vårdade till stor del bestå av personer med svåra underliggande sjukdomar.

Citera
2020-03-22, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det mesta folk köper är inte varor och tjänster de egentligen behöver. Det är utifrån ett historiskt perspektiv ren lyxkonsumtion där det snarare handlar om ett känslomässigt behov av att få eller göra något nytt.

Det är därför det är kris nu för folk handlar bara det de verkligen behöver vilket framförallt är mat och hygienartiklar.

Exakt. Mycket av konsumtionen handlar direkt om att köpa en känsla. Inte sällan en känsla av att tillhöra en viss grupp, känslan av status, känslan av framgång eller känslan av att göra något gott.

Nästintill all marknadsföring idag går ut på att exploatera just detta.
Folk tror att de kommer känna sig viktiga och att de har status om de köper den där nya BMWn. Känslan brukar dock kollapsa ganska snart efter att inköpet är genomfört och därför fortsätter jakten på nya imaginära statusprylar.
Citera
2020-03-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja. Ett jävla trams att isolera hela befolkningar..Alla resurser borde vara riktade mot isolation av gamla och riskgrupper.

Smart du är. Not.
Citera
2020-03-22, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Vad bra, Norwegian konkar och alla andra flygbolag finns kvar. Kommer såklart inte hända. Det kommer bli total masslakt bland bolagen, de få som finns kvar om ett halvår är några få som hållits under armarna av länders regeringar. Vill det sig illa går både SAS och Norwegian i putten, kan ta flera år innan det upprättats rimliga flygförbindelser i Sverige igen.

Och då får det nya bolaget som faktiskt gör ett bra jobb åtnjuta stora vinster till följd av att man gjort det SAS och Norwegian inte klarade.

Är det en mänsklig rättighet med flygförbindelser i Norden?
Citera
2020-03-22, 11:43
Medlem
Sooks avatar
Men om några företag konkar. Ja, behoven av flyg och pizzerior kommer kvarstå. Nya företag startar upp i askan. Efter ett tag är allt som vanligt igen. Folk kommer börja gå på bio igen, vi kommer gå på krogen och jäklar vad vi kommer åka på charterresor.
Citera
2020-03-22, 11:59
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Precis. Mycket av vår ekonomi i västvärlden bygger på konsumtion av saker som vi skulle klara oss bra utan. Räknar man bort investeringar i infrastruktur, forskning och annat högteknologiskt är mycket av det vi idag spenderar pengar på direkt onödigt.

Jag har tidigare försökt hålla koll på min "onödiga" konsumtion och gjort vissa ansträngningar för att inte spendera för mycket på sånt. Det är inga stora belopp varje månad men de blir en del på ett år. Nu är det totalstopp med sånt framöver.

Exakt, det är maslows behovstrappa som styr.
Citera
2020-03-22, 12:01
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Hundratusentals riskerar att förlora jobbet i Corona

Vissa av de förlorade svenska jobben, kan ersättas genom att vi själva börjar producera sådant som hittills producerats i diktaturen Kina.

Gäller särskilt sådana mediciner, som hittills tillverkats i diktaturen Kina.
Citera
2020-03-22, 12:02
Medlem
Vet någon hur lång uppsägningstid det är ifall man nästan jobbat 5 år på ett ställe? Hur räknar man ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in