2020-03-20, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det här är problemet med Globalism. Ekonomin går otroligt bra om allt flyter på som det ska, men det är en EXTREMT utsatt ekonomi som kan ge en rejäl baksmälla.

Om det blir en Svart Svan som tar ner första dominobrickan kommer resten falla och det hårt, bara en tidsfråga.

Javisst och parallellt med Globalism har vi den här lokala bubbleekonomin i Sverige med extremt stigande priser på fastigheter osv. Massinvandring är en del av detta.
Citera
2020-03-20, 12:37
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Tysklands försvarsmakt, Bundeswehr kallas nu in! 180.000 soldater och 75.000 reservister sätts omedelbart in rapporterar CNN.

Kommer det bli kaos? Vad är anledningen till att en kvarts miljon soldater kallas in i Tyskland?

Vem kommer betala alla arbetslösa..? Är väl staten som får skicka in biljarder till a-kassorna. Vaccin först om 1,5 år tidigast alltså och vilka koncerner klarar sig så länge?

Kaos i västvärlden ... då vill jag inte ens tänka på hur illa det blir i U-länderna!!

Jag har varit orolig för detta länge, den kombinerade konsekvensen av sjukvårdskollaps, de ekonomiska och invandringen. Tänk vilka människor som bor i våra parallella samhällen och vilka vapen de besitter. Om de inte längre får bidrag eller kommer missgynnas ekonomiskt kanske de går och länsar butiker och hem efter mat och annat nödvändigt.

Hur ska folk kunna försvara sig? Polisen? Många varnar nu att halva poliskåren kan ligga sjuka samtidigt. Försvarsmakten? Har vi ens ett försvar idag?

I USA har vapenförsäljningen fullkomligt exploderat, det är väl just av den här anledningen som jag pratar om. Många oroar sig säkert över denna risk. Där har de dock ett otroligt starkt försvar.

Man släpper ju även ut fångar i många länder pga smittrisk i fängelser. Kommer dessa bete sig? Vem vet.

Känns som det kommer bli polisstater som är fullt nedstängda framöver. Fy fan känns som vi kanske går in i en dystopisk framtid
Citera
2020-03-20, 12:38
Medlem
Men jag är inte med riktigt här. Volvo Cars "permitterar" väl inga, det är väl bara så att 25000 personer "hemförlovas" och då med full lön, eller har jag fel. Sedan har jag inte sett nyheten om Volvo lastvagnar, att det skulle vara så många som 20.000 som får permission. I lumpen var permission något som man var glad över.
Jag har varit ute och sprungit och ursäkta mig om jag är lite snurrig i skallen nu. Men vad är det som gäller. Vem betalar, kan verkligen Volvo betala för anställda som är hemma och spelar TV-spel, detta är sjukt.
Citera
2020-03-20, 12:42
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Venue Retail Group (115 butiker i Sverige) uppger i ett pressmeddelande att bolaget har akut likviditetsbrist – man utesluter inte konkurs.

Man har sökt lån hos storbankerna - men fått nej av samtliga.

Aldrig hört talas om, vad gör detta företag? Gick in på hemsidan och verkar ha något med märkeskläder att göra.
Citera
2020-03-20, 12:45
Medlem
Citat:
Aldrig hört talas om, vad gör detta företag? Gick in på hemsidan och verkar ha något med märkeskläder att göra.

Rizzo, Morris, Accent mm

Skor, accessoarer, resväskor m.m
Citera
2020-03-20, 12:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har varit ute och sprungit och ursäkta mig om jag är lite snurrig i skallen nu. Men vad är det som gäller. Vem betalar, kan verkligen Volvo betala för anställda som är hemma och spelar TV-spel, detta är sjukt.
Det är vad facket tvingat till sig, med de metoder som vänstern gett dom (vilka annars betraktas som kriminalitet).
Citera
Medlem
Citat:
Jag har varit orolig för detta länge, den kombinerade konsekvensen av sjukvårdskollaps, de ekonomiska och invandringen. Tänk vilka människor som bor i våra parallella samhällen och vilka vapen de besitter. Om de inte längre får bidrag eller kommer missgynnas ekonomiskt kanske de går och länsar butiker och hem efter mat och annat nödvändigt.

Hur ska folk kunna försvara sig? Polisen? Många varnar nu att halva poliskåren kan ligga sjuka samtidigt. Försvarsmakten? Har vi ens ett försvar idag?

I USA har vapenförsäljningen fullkomligt exploderat, det är väl just av den här anledningen som jag pratar om. Många oroar sig säkert över denna risk. Där har de dock ett otroligt starkt försvar.

Man släpper ju även ut fångar i många länder pga smittrisk i fängelser. Kommer dessa bete sig? Vem vet.

Känns som det kommer bli polisstater som är fullt nedstängda framöver. Fy fan känns som vi kanske går in i en dystopisk framtid
De polisstater vi ser övriga Europa transformeras till kan rimligen inte upprätthållas någon längre tid, eftersom ekonomierna är i upplösningstillstånd. På sikt kommer vi därför snarare se total anarki. Militär och polis kommer sluta upprätthålla ordningen ute i Europa när det inte längre finns skattemedel att betala deras löner.
Citera
Medlem
Makrofonens avatar
Regeringen förbereder nu för att ändra reglerna och låta fler ta del av a-kassan.
Man tittar bland annat på att ändra arbetsvilkoret så att fler kvalificerar sig för att få ersättning.

Hur kommer detta att påverka avgifterna om det blir verklighet?
Är förslaget rättvist mot de som länge varit medlemmar?
Citera
2020-03-20, 12:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Vi får hoppas att tillverkare och underleverantörer får upp ögonen ännu mer för inhemsk produktion, och att det blir kostnadseffektivt. Och att konsumenterna hänger på med efterfrågan.

Kan vi se ett scenario där effektiva omställningar i produktionen och produktutbudet blir avgörande för överlevnad hos mindre tillverkare?

De som snabbt kan ställa om produktionen överlever, och de som helt förlitar sig på import och snäv produktion tar smällen.

Tänker mig en reinkarnation av Lean production.
Skälet till att man inte har produktion i Sverige (när man inte har det) är för att det leder till konkurs.

Det har inget med att få upp ögonen eller något sådant. Det är ekonomiskt realitet.

De som på allvar tror att man kan ha produktion i Sverige får väl öppna sina plånböcker själva då och starta ett producerande företag och konkurrera på den globala marknaden. Varsågod.
Citera
2020-03-20, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Skälet till att man inte har produktion i Sverige (när man inte har det) är för att det leder till konkurs.

Det har inget med att få upp ögonen eller något sådant. Det är ekonomiskt realitet.

De som på allvar tror att man kan ha produktion i Sverige får väl öppna sina plånböcker själva då och starta ett producerande företag och konkurrera på den globala marknaden. Varsågod.
Den globala marknaden är snart ett minne blott. Vi har en ny situation.
Citera
2020-03-20, 12:53
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
De polisstater vi ser övriga Europa transformeras till kan rimligen inte upprätthållas någon längre tid, eftersom ekonomierna är i upplösningstillstånd. På sikt kommer vi därför snarare se total anarki. Militär och polis kommer sluta upprätthålla ordningen ute i Europa när det inte längre finns skattemedel att betala deras löner.

Du har rätt.

Det är detta jag befarar, kanske dags att på allvar söka sig inåt i landet där det är lite lugnare.
Citera
2020-03-20, 12:55
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men jag är inte med riktigt här. Volvo Cars "permitterar" väl inga, det är väl bara så att 25000 personer "hemförlovas" och då med full lön, eller har jag fel. Sedan har jag inte sett nyheten om Volvo lastvagnar, att det skulle vara så många som 20.000 som får permission. I lumpen var permission något som man var glad över.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7434103

De bägge firmorna höll sina pressmeddelanden kort som det verkar i denna länk från Statsradion.
De lär ligga i startgroparna att fråga regeringen om lite hjälp om det blir 2-3 månader istället för någon vecka. Till detta lär den kommande lågkonjunkturen även bidra givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in