2020-03-20, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Har en vän som kommit hem från Åre. 4 av 6 sjuka i sällskapet som delade boende. Han mår inte bra.

Är dock inget ovanligt att bli sjuk efter en skidresa. Har varit och åkt skidor nästan varje år sedan jag var liten och var/varannan gång har jag och flera i sällskapet blivit sjuka efteråt.
Citera
Medlem
Iren Svenonius säger i Expressen läste jag att man i Stockholm tagit 5000 tester och 500 har varit positiva. Det är 10 procent. Låtsas att vi testar 1500 000 Stockholmare, då skulle det innebära 150 000 smittade. Tänker jag rätt? Eller tänker jag fel?
Källa https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-laget-hos-regionerna--stockholm-har-presstraff-/
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
skitsnack, du ligger nedsövd med en respirator kopplad, du somnar in.

utanför ett sjukhus kan det du säger kanske stämma
Och alla ligger i respirator?
Sluta upp med att försköna och romantisera verkligheten, nasseråtta.
Citera
Medlem
Vi har nu 3 på IVA under 44 års ålder. Källa:SIR
Citera
2020-03-20, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Kan du inte blända oss med en LÄNK till KÄLLAN för ditt påstående!

Läs Vårdhandboken.

Eller arbetsmiljöverket.

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mikrobiologiska-risker/smittrisker-i-arbetsmiljon/huvudsakliga-risker/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, viruset dör när det torkar in och bildar dammpartiklar som sprids via ventilation och mellan rum. Punkt.

Virus lever inte, punkt.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Om alla ska stanna hemma i 21 dagar. Vem ska då sköta landet? Vem ska ska ta hand om de äldre. Barnen, producera och transportera mat. Se till att vatten försörjning och el fungerar. Om nu alla ska vara hemma

Är väl bättre om alla är hemma i 21 dagar, än att alla är borta för gott.

För övrigt skulle jag nog säga 31 dagar, då viruset har visat sig överleva ända upp till 28 dagar utan värd i gynnsamma fall.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Tycker du ska istället lägga din energi på att se dig för innan du går över gatan. Skydden är för de som arbetar med sjuka eller är sjuka. Helt idiotiskt om Leffe i Bäcksta ska hamstra massa skydd för att känna sig säker när han ska ut och köpa korv i sin by där det inte ens finns någon spridning.

Det är fortfarande större risk att dö av kriminalitet som att du passerar en port som sprängs eller att en förlupen kula dödar dig.
Den stora skillnaden här är att detta accelererar betydligt mer än kriminaliteten.
Vi har redan stora problem i Sverige och detta virus-utbrott gör det inte enklare, det som gör skillnad är att ligga steget före och inte låta eländet ta kontrollen.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Den halvan av Sverige som har högre IQ än 100 vet nog att det är bättre att lyssna på vad övriga världen säger än de idioter som visat sig ha fel gång på gång igen i detta land, som dessutom visar tecken på kunskapsbrist såfort de öppnar käften och gör tvärsäkra uttalanden om saker de inte vet något om, utan bara gissar enligt magkänsla, vilket är det sista man ska göra med nya virus. Åt helvete med folkhälsan och långsiktigt tänkande, det är bara den kortsiktiga ekonomiska biten som gäller för våra folkhälsoansvariga.

Man måste vara en idiot för att ha förtroende för dem. De borde får sparken allihop som bedrivit en så oansvarig och inkompetent behandling av denna pandemi, när de t.om går emot WHO så de gör Tedros upprörd. Kina kallar Sverige ett "Svart hål", Italienska läkare har gång på gång varnat Sverige att vi gör helt fel i diverse videos på nätet, t.om TURKIET har stängt gränsen mot Sverige.

Hur kan du ens ifrågasätta detta vid det här laget, du måste jobba på FHM för att kunna försvara dessa självgoda tölpar och stolpskott vid det här laget.

En panikslagen 7-barnsmorsa ifrån Upplandsväsby hade gjort ett bättre jobb på AT:s position, för hon hade stängt ner gränserna direkt för flera veckor sedan, och vi hade inte haft någon spridning vid det här laget.
Om Kina säger fel kan man vara övertygad om att man är på rätt spår.

Tror du att Sverige är ensamma om att inte ha karantän? Det är bara Kina som har riktig karantän, i andra länder fortsätter samhället som vanligt som i Sverige.

Förståeligt att Italien verkligen vill varna andra länder då det stod klart för dem vart de var på väg.

Nu har folk olika sätt att uttrycka sig på, en nordbos eller tysks lugn kan till exempel i en sydlännings ögon te sig som att man inte agerar och inte inser allvaret.

Saken är den att man kan vara precis så lugn om man vet med sig att man gjort allt för att situationen ska lösa sig till det bästa.

Panik och hastigt fattade felaktiga beslut kan se häftigt ut i vissas ögon men är knappast något som får ner dödsfallen.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
De som åkte till Italien var överklass och de som åker till Åre är överklass.. de är fan deras fel och dom måste ta ansvar nu!

Överklass är det inte säkert att de är men bättre bemedlad medelklass definitivt. Så som sådan är gruppen i stort bortskämd, naiv, PK infesterad och allmänt ytlig. Frågor på det?

Jag har själv åkt skidor i Åre ett flertal gånger så jag kritiserar inte själva aktiviteten eller resan som sådan . Skulle däremot definitivt inte ha den dåliga smaken att åka till Åre just nu.
Citera
2020-03-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Iren Svenonius säger i Expressen läste jag att man i Stockholm tagit 5000 tester och 500 har varit positiva. Det är 10 procent. Låtsas att vi testar 1500 000 Stockholmare, då skulle det innebära 150 000 smittade. Tänker jag rätt? Eller tänker jag fel?
Källa https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-laget-hos-regionerna--stockholm-har-presstraff-/

Det berot på om det är slumpmässigt tagna tester eller om det är misstänkt smittade som testas.
Citera
2020-03-20, 12:46
Medlem
Covids avatar
Om kassörskan var muslimska med huckle kan det hända att det inte är en nyhet. Mussorna här har alltid handskar.

Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Var på Ica precis. Kändes som vanligt och de hade till och med fullpackat med toapapper. Enda skillnaden var att kassörskan bar handskar och att färdigrätterna verkade vara på gränsen till slut.

Tyckte man märkte av läget på vägen dit också, det var människor ute men de höll avstånd för det mesta. Fortfarande mycket gamlingar ute dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in