2020-03-20, 12:38
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Om alla i Sverige stannade hemma i 21 dagar - samtidigt - borde viruset försvinna. Totalt utegångsförbud. Viruset kan inte leva hur länge som helst utan ny "värd". Alla studier pekar på det. Är det omöjligt att genomföra? Finns det anledning att inte prova det?

Och så fort vi släpper på karantänen så kommer viruset utifrån våra gränser igen.

Det enda som fungerar långsiktigt är att isolera riskgrupper och rusta upp sjukvården. Invänta vaccin/flockimmunitet/medicin.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Jag är för trött för att lösa hela och engelskan är för keff. Det kan vid torr luft finfördelas i aerosoler men är inte luftburet utan en droppsmitta?

World health officials say the respiratory disease spreads through human-to-human contact, droplets carried through sneezing and coughing as well as germs left on inanimate objects. The coronavirus can go airborne, staying suspended in the air depending on factors such as heat and humidity, they said.

Jag tolkar det här och även annat jag läst som aerosolsmitta. Dropparna (aerosolerna) stannar i luften ett tag. Men det är inte luftburen smitta.

Jag tror att det råder begreppsförvirring mellan aerosol och luftburen smitta och att på engelska kallar man båda för airborne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Men för helvete! Det är luftburet. PUNKT!
Sluta dumma dig.

Nej, viruset dör när det torkar in och bildar dammpartiklar som sprids via ventilation och mellan rum. Punkt.
Citera
Medlem
Citat:
Om alla i Sverige stannade hemma i 21 dagar - samtidigt - borde viruset försvinna. Totalt utegångsförbud. Viruset kan inte leva hur länge som helst utan ny "värd". Alla studier pekar på det. Är det omöjligt att genomföra? Finns det anledning att inte prova det?

Tänk då på att detta kräver att samtliga är singelhushåll.
Citera
2020-03-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
De som åkte till Italien var överklass och de som åker till Åre är överklass.. de är fan deras fel och dom måste ta ansvar nu!
Överklass vet jag inte. Arrogant-egoistklass kanske.
Vilket fall visar det på vad verkningslös tankningen av ekonomin är när viruset ändå kommer plöja genom befolkning - nu endast till mycket högre kostnad.
Citera
Medlem
Ratis avatar
Är det kanske dom äldsta som avlider först och efteråt kommer några enstaka yngre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Exakt!
I Asien är det inte pinsamt att bära andningsskydd men här ses det lika udda som att bära en foliehatt.
Personligen bär jag andningsskydd när jag är ute bland folk, jag skyddar mig och föregår med gott exempel.

De som använder munskydd i Asien använder det främst för att inte smitta andra när man är lite förkyld. Inte tvärtom.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag vet vad de säger och luftburen smitta är det inte. Det är gammal kunskap att aerosolbildande procedurer inom sjukvården riskerar att smittan finns längre i luften pga av mindre droppar och att det krävs andningsskydd för detta.

Bläddra vidare.
Kan du inte blända oss med en LÄNK till KÄLLAN för ditt påstående!
Citera
2020-03-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
skitsnack, du ligger nedsövd med en respirator kopplad, du somnar in.

utanför ett sjukhus kan det du säger kanske stämma
Exakt, döden i det här är den skonsammaste man kan uppleva. Så något + i det finns det.
Citera
2020-03-20, 12:41
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
"Svenska musiker kräver nu att Spotify går in med stöd till branschen efter att konserter ställs in till följd av det nya coronaviruset.

Artister som Jill Johnson, Robert Wells och Little Jinder har skrivit under namninsamlingen."

Vad fan är det här? Spotify ställer väl inte in konserter? Om ni nu så kallade artister inte kan leva på era jobb får ni göra som alla andra, gå till Arbetsförmedlingen!

Inget synd om dem. Det är väl bara att fläka ut sig ett par gånger på "Renees Brygga" eller "Filip och Fredrik" så är väl det fixat. Äckliga svenska pk mainstreamartister som inte tillför kulturlivet någonting
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Var på Ica precis. Kändes som vanligt och de hade till och med fullpackat med toapapper. Enda skillnaden var att kassörskan bar handskar och att färdigrätterna verkade vara på gränsen till slut.

Tyckte man märkte av läget på vägen dit också, det var människor ute men de höll avstånd för det mesta. Fortfarande mycket gamlingar ute dock.
Citera
Medlem
Citat:
Finns ingen enkel lösning. Även om vi gör så går det anta att smittan kommer tillbaka, via resande eller på annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in