2020-03-20, 12:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Och två till:

Influensa typ A: 132 (0)
Influensa typ B: 36 (0)
Coronavirus: 53 (+6)
Annat: 2

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp

>10% ökning på ett halvt dygn.

Är det uppdatering på de som kräver akut vård eller enbart smittade? Vad jag känner till har vi ett par fall i Västerås, men på det diagrammet finns inte dessa noterade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Om du inte gillade den källan kan du själv lyssna på vad WHO säger på deras briefingar.
Men jag antar att du är lika faktafrämmande som vanligt.

Jag vet vad de säger och luftburen smitta är det inte. Det är gammal kunskap att aerosolbildande procedurer inom sjukvården riskerar att smittan finns längre i luften pga av mindre droppar och att det krävs andningsskydd för detta.

Bläddra vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 140cab
Första hands uppgifter..

Svenskar som nu har fåttt flyg hem från Gambia och Spanien får genomgå militäriska screening procedurer.

När de landar på Arlanda är det bara att klampa in. Inge uppmaningar eller förslag hur man skall aggera.

Va fan ... när skall man ta tag i saken ? 75 miljoner är ju avsatt för informtionskampanjer.

Men de skall väll slussas ner i fickorna på det övre samhälls skiktet i vanlig ordning.
Ja men det är såhär. Att man inte screenar coalburners som återvänder från kärlekssemestern ligger i linje med att FHM spelar ner riskerna med HIV. Det viktigaste är att ingen stigmatiseras. HIV är trots allt allvarligare än COVID-19.
Citera
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tragiskt är det minsta man kan säga.
Pratat med läkare och att dö av corona är ett hemskt sätt att dö.

Du är vid medvetande, men dina lungor fylls upp och du "drunknar", många skriker efter sina barnbarn medans dom sakta dör en smärtsam död utan att kunna andas...
Inget jag ens skulle önska min värsta fiende.
Speciellt äldre förtjänar en fridfullt död...

skitsnack, du ligger nedsövd med en respirator kopplad, du somnar in.

utanför ett sjukhus kan det du säger kanske stämma
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ja. Om två-tre veckor börjar skogsarbetarsäsongen i södra halvan av Sverige. Då kommer det komma tusentals skogsplantörer och röjare från öststaterna. Och efter det säsongsarbetarna inom trädgårdsnäringarna.

Och vilka av de länderna har inte redan stängt gränserna?
Citera
2020-03-20, 12:37
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är droppsmitta och kontaktsmitta. Procedurer inom sjukvården som riskera generera aerosoler, som exempelvis intubering, sugning av luftvägar med mera, kräver särskild skyddsutrustning oavsett vilket luftvägsvirus det är.

Inget nytt med SARS-Cov-2 alltså.
Men för helvete! Det är luftburet. PUNKT!
Sluta dumma dig.
Citera
2020-03-20, 12:37
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewew
Apoteket! Är det någon som fått leverans från apoteket online den senaste 1-2 veckor på paracetamol? Gjorde en beställning på en ask för 1.5 vecka sedan och inget ännu. Förstår ju så klart att recept medicin går före allt nu, precis som det ska vara. Men ändå intressant att höra med andra om nån fått leverans!

Jag beställde en annan vara från Apotea igår mitt på dagen.
Valde leverans med Premo och paketet stod utanför dörren kl 7 imorse.
Citera
2020-03-20, 12:38
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja i städerna man måste nog börja ha detta som kotym likt i Asien för att kunna hindra smittan

Exakt!
I Asien är det inte pinsamt att bära andningsskydd men här ses det lika udda som att bära en foliehatt.
Personligen bär jag andningsskydd när jag är ute bland folk, jag skyddar mig och föregår med gott exempel.
Citera
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Om alla i Sverige stannade hemma i 21 dagar - samtidigt - borde viruset försvinna. Totalt utegångsförbud. Viruset kan inte leva hur länge som helst utan ny "värd". Alla studier pekar på det. Är det omöjligt att genomföra? Finns det anledning att inte prova det?

Om alla ska stanna hemma i 21 dagar. Vem ska då sköta landet? Vem ska ska ta hand om de äldre. Barnen, producera och transportera mat. Se till att vatten försörjning och el fungerar. Om nu alla ska vara hemma
Citera
Medlem
Covids avatar
Du vill göra en Wuhan? Tyvärr, går bara i Kina.

Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Om alla i Sverige stannade hemma i 21 dagar - samtidigt - borde viruset försvinna. Totalt utegångsförbud. Viruset kan inte leva hur länge som helst utan ny "värd". Alla studier pekar på det. Är det omöjligt att genomföra? Finns det anledning att inte prova det?
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Visst, men här får man ju gå efter siffror och sannolikhet. Man måste jämföra de siffror som coronan och karantänen har haft på vår ekonomi, med hur många som dött eller är svårt sjuka än så länge.
Och då finns det inget som tyder på att vi gör fel.

Jag tror att vi stirrat oss blinda på Italiens situation och sedan förväntat oss samma procentuella förödelse här. Men mycket i dagsläget tyder på att det var helt fel. Isolering av sjuka och äldre är nödvändig, men nästan inget utefter vår inhemska situation antyder att så mycket mer behövs än det vi redan gjort. Däremot är siffrorna om hur en karantän påverkan ekonomin glasklara, där finns inge tveksamheter. Redan idag är ekonomin väldigt hårt ansatt.
Vad menar du där? Siffror som karantänen haft på vår ekonomi? Vilken karantän pratar du om?
Citera
Medlem
Trots coronaviruset – Almedalsveckan ska genomföras enligt plan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/almedalsveckan-ska-genomforas-enligt-plan

Äntligen en verksamhet som fortfarande följer en tidsplan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem