2020-03-20, 11:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Framförallt borde han ha sett till att de sattes i karantän när de återvände!
Men Italien hade typ visst ingen smitta enligt honom, den skulle ju inte ens komma utanför Kina.
Ja, helt galet!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Behöver lite hjälp med IVA portalen..
Det står att 52 personer inrapporterade på intensiven nu. Betyder det 52 pers minus elva döda?
Sedan skulle jag gärna vilja ha lite hjälp med att veta om st görans är utsett till coronasjukhus? Det är bara coronagult på det sjukhuset?

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp

Järvafältet tillhör det sjukhuset. Så det kan nog stämma. Många missbrukarenheter och psykiskt sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
STATEN KALIFORNIEN ÄR I LOCKDOWN

Kalifornien: Guvernör Gavin Newson beordrar statens 40 miljoner invånare att "stanna hemma." Beslutet är gjort. Modeller förutspår att 56% av statens befolkning kommer att smittas under de kommande åtta veckorna. Endast viktiga företag får förbli öppna. Alla offentliga och privata möten inomhus med 10 eller fler personer är förbjudna

Lite lustigt ändå att superliberala Kalifornien som styrs av Demokraterna gör som "diktaturen" Kina och tvingar folk till lockdown. Hur ska nu våra nyliberala och vänsterliberala opinionsbildare och deras galna svans tackla detta beslut från deras amerikanska älsklingsstat.
Citera
2020-03-20, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Går det magsjuka också i Stockholm?

Magsjuka har förmodligen inbromsats rejält i och med att folk börjat tvätta händerna?

Den effekten fick åtminstone svininfluensan, minns jag.
Citera
Medlem
Har någon Aftonbladet plus och kan kopiera in vad det står här?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG1pR4/nya-coronasiffror-avslojar-trend-kring-de-doda-i-italien
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Vi har förstört våra relationer med Kina. De hjälper många andra länder.

De gör propagandainsatser i form av små hjälpinsatser med att städa upp efter smittan. En smitta som är ett resultat av den underlägsna djurhållningen och livsmedelshanteringen i deras underutvecklade land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kalkylen att köra mellon med publik hade varit intressant att se.

Många skickar sina barn till skolan fast minst en förälder är hemma pga skolplikten. Hade ju varit enkelt att låta barn vara hemma o börja med hemundervisning ASAP. Kalkylen för att skicka barn till skolan då de skulle kunna vara hemma utan att påverka samhällsviktiga jobb är också intressant.

Det är inte något man organiserar på än gång. I min kommun fick alla föräldrar till skolbarn papper med frågor som ska lämnas in i dag.

Frågorna

1 Jobb - Samhällsviktiga jobb (lista) ja/nej

2 Internet ja/nej

3 Dator ja/nej

Ut i från det ser ju kommunen är det möjligt att ha adekvat distansskola eller måste man planera sommarskola. Ska man ha speciallösning för 9orna och så vidare.
Citera
2020-03-20, 11:44
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det borde vi väl ha, när vi skattebetalar betalar lönen för 500 personer varje dag, + lokaler etc.

Sen tycker jag också att man borde ta personligt ansvar, men många gör ju inte det. De hör inte den tysta röst som Folkhälsomyndigheten har när de gör sina rekommendationer (vissa gör såklart). De behöver en högre röst.

Det är på väg 499 personer till fjällen ...

https://www.expressen.se/nyheter/larmet-fran-skidorterna--nar-tusentals-ar-pa-vag-/

Min poäng är att om man litar mer på myndigheten än sig själv så är man antingen rent korkad eller har väldigt låg nivå av överlevnadsförmåga.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Citat:
Ursprungligen postat av aspsusa
Om era blodtryck är väl kontrollerade (150/85 är ju inte heller extremt ens det) och ni inte har andra vidhäftande sjukdomar, främst hjärt- eller lung- dylika (möjligen njurar, men det är mera teoretiskt), så är allt jag hört de senaste fyra veckorna (har av olika skäl följt det hela sedan början av februari, främst via medicinska youtubers inkl. JAMA och JohnsHopkins Public Health) att det *högst antagligt* inte är en betydande riskfaktor.
Eftersom ingen kan veta på förhand hur sjuk man kan bli om man har t ex högt blodtryck, diabetes etc, så väljer jag att isolera mig så gott det går. Hoppas att fler gör som jag.

Det är en bra strategi.

Jag vill be om ursäkt för ofullständigt tankearbete när jag skrev posten du citerar:

Det finns en hypotes om att blodtryckssjukdom i sig kanske inte är riskfaktorn, utan möjligen en viss klass av blodtrycksmedicin, ACE-hämmare. Mediciner med (generiska) namn som slutar på -ril.

Det är enbart en hypotes, data och analys saknas än så länge. Men hypotesen verkar vettig (hörde just USA's infektions"tsar" intervjuad av JAMA tala om saken).

Personligen skulle jag i detta läge försöka byta ut en dylik blodtrycksmedicin så fort som möjligt. (Förutom i det fall att blodtrycket visat sig extremt svårkontrollerat och ACE-hämmaren är en absolut nödvändig komponent.)
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
...
Gick det bra Italien med att stänga skolorna? Det ökade troligen smittspridningen i riskgrupper.

...
Snille spekulerar? Tegnellgissning aka Killgissning?
Även föräldrarna är hemma. Man har dessutom delat ut en voucher för vilken föräldrar som måste jobba kan köpa barnpassning
Pga av urbanisering och jobbsituationen så är det inte ovanligt att man bor i olika regioner.

Ungarna håller sig hemma, man var snabba med distansundervisning (nåt som vi i framkantslandet verkar ha svårt att fixa).
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-03-20 kl. 11:50.
Citera
2020-03-20, 11:45
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Argentina har gått in iLOCKDOWN
Befolkning: 44.2 MILJONER

Första landet i sydamerika som nu på samma sätt som Italien och Spanien Frankrike och Belgien. ”Vi kommer att vara helt oflexibla i verkställigheten,” förklarade president Alberto Fernández. "Detta är en exceptionell åtgärd på en exceptionell tid." Regeringen hade redan stängt gränserna, avbrutit nästan alla flygningar med undantag av repatrieringar, stängda skolor och gett en 14-dagars karantän för alla som reser från virus hotspots
Citera
2020-03-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vet du, allting inom mig vill att du ska ha rätt.

Men med den erfarenheten vi nu har ifrån både Kina, och Italien skulle vi vara lite mer vaksamma, på att säga så innan vi vet. Ingen får rapportera dödsfall förutom Folkhälsomyndigheten i Sverige idag, det gör de 1 gång om dagen. Vi kan bara förlita oss på vad vården säger, och de säger att det är ohållbart, speciellt i Stockholm.

Kolla på Aktuellt igår får du se, inga testningar görs inom Stockholm, de kan alltså innebära att de har högre sjuktal eftersom många måste gå hem med milda symptom på förkylning där man skulle kunna vara till hjälp inom vården om man hade testat personerna. Nu är de hemma, och vi vården förbereder sig för intubering.

Det är i början av klippet som allt annat om corona. Huvudnyhet.

https://www.svtplay.se/video/24741358/aktuellt/aktuellt-19-mars-21-00?start=auto

Men om det är som många befar, att dom smittade är otroligt många fler, alltså mellan 50 000 till 100 000, då undrar man ju varför inte fler blivit svårt sjuk??? Även om vi ha allt det här med inkubationstid osv så borde det vara bra mycket fler än 11 döda idag, förutsatt att sjukdomen är så farlig som alla säger.

Kan det inte i själva verket vara så enkelt som att det faktiskt är 100 000 smittade, men att dom flesta är under 65 år/friska och att riskpersonerna har isolerats på ett bra sätt???
Alla fattar ju att dödssiffran kommer stiga och att fler kommer behöva intensivvård. Men jag har extremt svårt att tro att det kommer bli ett katastrofläge som kräver fler åtgärder än vi redan satt in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in