2020-03-20, 11:18
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Den där idioten sa för fyra dagar sedan i en nyhetsintervju: En miljon barn mellan noll och tio år har en miljon föräldrar. Därför man inte kunde stänga förskolor och skolor.
Regimtrogen journalist frågade naturligtvis inte om alla föräldrar har ett halvt barn var? Eller om alla föräldrar arbetar. Att många mammor med både fem, sex och sju barn som inte är i yrkeslivet. Dessutom har man barn under 18 månader så är man väl hemma ändå.

Men, nej. Journalisten bara nickar och håller med.

Han hade kanske inte så bra koll på hur många föräldrar barn i åldern 1-10 år har i Sverige.

Men han är ingen idiot. Han har varit med länge och har mycket kontakter. Han ger rakare och tydligare svar än Tegnell. Han är mycket bättre medialt än Tegnell. Han ger ett lugnt och tryggt intryck vilket är väldigt viktigt i en kris tid. Såg precis någon som jämförde honom med G W medialt.

Malou är dessutom bra på att ställa frågor och få de hon intervjuar bekväma.
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Wuhan har 11 miljoner invånare och är därmed att likna med Sverige i folkmängd. Sverige har dock 10 miljoner utspridda över större område. Om fem procent insjuknat i Sverige hade 500 000 insjuknat och sedan hade 5-10 000 av dessa dött.

Du behöver inte översätta det till nationell nivå. Jämför med Stockholmsregionen istället där vi har omfattande allmän spridning. Vad skulle hända där om vi får en explosion som liknar Wuhans?

https://ledarsidorna.se/2020/03/coronavirusets-blixtbelyser-storstadernas-svagheter/

Citat:
I Region Stockholm finns bara 2,1 sjukhussängar per tusen invånare. Och siffran skulle vara ännu lägre om de vårdplatser som hålls stängda på grund av personalbrist räknades in. Stockholm har bland de lägsta antalet inläggningsplatser i Sverige och Sverige har redan nu lägst antal sjukhussängar per invånare i hela EU.

Citat:
I pågående kris blir det uppenbart. Stockholm, som är en av de regioner som rationaliserat mest i vården har redan i ett normaltillstånd en brist på inläggningsplatser. Idag saknas även tester för Corona-viruset varför ännu fler vårdplatser riskerar stå tomma vartefter personal uppvisar symptom och skickas hem. En kombination av en stor befolkning på liten yta och resursbrist gör Stockholm till en gyllene jordmån för Corona-virusets effekter. Folkhälsomyndighetens karantänliknande rekommendationer är inte tagna ur tom luft. Och Stockholm skriker idag efter ännu mer resurser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Lärarna som stack var alla mellan 25-55 år gamla. Säger inget om risken för att smittas, men ger ändå en vink om hur lärare i den åldern ändå verkar resonera.

En av mina bästa vänner är lärare och enligt honom har många lärare anmält sig sjuka i rädsla för att bli smittade. De är inte sjuka och utnyttjar snarare tillfället att vara hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vissa smällar får man helt enkelt ta. Att kvinnomisshandel ökar får man väga mot 30.000 döda.

Jag tar hellre lite ökning av annat, tack.

FHM sitter väl hela tiden och räknar på effekter. Till ex arbetslösheten ökar med 300 000 personer om vi gör X. Hur många av dem kommer dö i förtid på grund av det. Om vi stänger skolorna hur många kan inte jobba i samhällsviktiga jobb? Som innebär risk att sjukvården kraschar. Kommer ungdomarna sprida mer smitta om de springer på stan än är i skolan. Om vi sätter en karantän på sthlm får vi samma effekt som i Kina och Italien med många som flyr. Hur många av de där kvinnorna kommer slås ihäl efter de har misshandlats och våldtagits. Ska vi släppa ut fångar ur fängelser? Hur mycket ökar brottsligheten mot färre döda, ökad risk för upplopp och massrymningar.

Jag har är glad att jag slipper räkna och göra avancerade gissningar.
Citera
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Om era blodtryck är väl kontrollerade (150/85 är ju inte heller extremt ens det) och ni inte har andra vidhäftande sjukdomar, främst hjärt- eller lung- dylika (möjligen njurar, men det är mera teoretiskt), så är allt jag hört de senaste fyra veckorna (har av olika skäl följt det hela sedan början av februari, främst via medicinska youtubers inkl. JAMA och JohnsHopkins Public Health) att det *högst antagligt* inte är en betydande riskfaktor.

Säkrare än så kan ingen i dagsläget säga, materialet är inte analyserat i sådan detalj ännu.

Bra om detta får er att vara litet extra noggranna och förstå att "vafan, de' är ju bara 90åringar som dör" kanske inte är en så vettig attityd.
Illa om det får er stressade och oroliga - kom ihåg att sannolikheten 4 av 5 får ett lindrigt (nåja, här ingår ju nog de som känner sig rejält sjuka också) förlopp.

Eftersom ingen kan veta på förhand hur sjuk man kan bli om man har t ex högt blodtryck, diabetes etc, så väljer jag att isolera mig så gott det går. Hoppas att fler gör som jag.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja en sak som jag undrar är, om Folkhälsomyndighetens 500 experter skulle insjukna i corona, skulle all smittskyddsverksamhet upphöra då? Ingen skulle läsa några forskningsrapporter, göra diagram, beräkna spridning osv.

Det är ju så riksdagen säger, att vi ligger i händerna på Folkhälsomyndigheten. Skulle man inte kunna begära lite mer kreativitet av regeringen att kunna se vad andra länder gör, ringa dem och fråga vilka rapporter de baserar sitt beslut på. Så måste de ju rimligtvis göra om det händer något å Folkhälsomyndigheten. Vårt stadsskicka är oerhört skört i såna här kriser.

Har vi egentligen någon smittskyddsverksamhet att tala om?
Som jag ser det bör man ta ett personligt ansvar om man inte vill insjukna.
Citera
2020-03-20, 11:19
Medlem
Ventilos avatar
Var på ICA och handlade nyss. Hörde på avstånd någon som hostade, vilket i vanliga fall inte hade varit något som väckt uppmärksamhet. Hostan fortsatte och fortsatte, och jag kände hur en olustkänsla väcktes i mig. Till slut ser jag den hostande - en äldre dam, 70+, mitt bland lösgodiset, helt obrydd. Jag vände på klacken och gick därifrån.

Det var inte lite ”oj nu råkade jag hosta, vad ska folk tänka?”-hosta, utan HOSTA som aldrig slutade.
Citera
2020-03-20, 11:20
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Kan tala av egen erfarenhet och den skola tjejens son går i. 19 lärare drog på stört när man gick ut med att man inte behöver visa sjukintyg på två veckors frånvaro. 19 st, det är mer än hälften av alla lärare på den skolan.

De drar så fort de får chansen, så jag vågar nog påstå att det tar inte lång tid innan man slår igen grundskolorna i landet. Lärarna verkar vara livrädda för barnen i dagsläget. Utan lärare finns det ingen mening i att ha skiten öppen. Enligt rektorn fanns det heller inga som var sugna på att vikariera på skolan.

Det verkar sannerligen som lärarna håller sig bättre underrättade än herrarna på Folkhälsomyndigheten. Vilka hjältar. Det kan vara sådana här saker som gör att FHM börjar inse att de måste stänga skolorna ändå, trots att de egentligen inte vill. FHM har skitit i det blå skåpet helt enkelt.

Alla deras planer att mörda sveriges pensionärer slår slint, nu tvingas de stänga skolorna ändå och står kvar där med hundhuvudet inför resten av världen.

Allt vi behöver nu är en invasion från Ryssland som befriar oss från detta patrask.

Tyvärr vågar nog inte ens Ryska soldater sig in i smitthärden Sverige. Det hade kostat mer än det smakar.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-03-20 kl. 11:22.
Citera
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Precis vad väntar "flocken" på? Boka globen och hosta på varandra riktigt mycket. Boka förresten alla nu öde arenor i hela landet så går det fort. Borde finnas plats för 1 miljon alla arenor sammantaget.

Vi sätter en "coronasmittad" på en stol i arenans mitt kallar hen för Kaba. Alla flockimmunitetsapologeter kan sedan gå förbi och pussa på Kaba. En riktig tungkyss men utväxling av kroppsvätska rekommenderas.

Flockimmunitet är en vild chansning som man är beredd att betala dyrt för. Viruset förändrar sig ständigt och relativt snabbt. Inte så stora förändringar att man pratar om mutation men tillräckligt mycket för att en eventuell flockimmunitet bara beräknas fungera i tre månader.
Citera
Medlem
snurresnigels avatar
Länk

Helt jävla sinnessjukt i dessa tider. Regeringen måste agera och sänka gränsen på 500. En sak om det är något viktigt där man måste samla många personer men detta är ju bara för roande.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
En av mina bästa vänner är lärare och enligt honom har många lärare anmält sig sjuka i rädsla för att bli smittade. De är inte sjuka och utnyttjar snarare tillfället att vara hemma.
Precis, det var min mening med inlägget. Rädslan bland lärare kommer ändå resultera i att vi kommer att stänga grundskolorna. Jag ser det som oundvikligt och då kan vi like gärna klappa igen dom redan idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
6% av smittade i Italien behöver IVA-vård.

Tom Britton, professor i matematisk statistik sa igår att utifrån hans matematiska modeller bedömer han att 100 000 svenskar redan har smittats.

De som behöver vårdas i respirator behöver i genomsnitt 30 dagar. De som endast kräver andningshjälp på IVA behöver veckor i vården.

Om den våg som väntas komma i slutet på nästa vecka blir massiv så skulle 5000 redan i första vågen inte kunna behandlas.

Att som vår regering hata proaktivitet och att älska passivt agerande kan komma att bli en extremt dyr läxa!
Förtydliga när du åsyftar totalt antal smittade och när du talar om bekräftat antal smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in