2020-03-20, 11:37
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Äntligen ett klokt inlägg.

Nu tror jag iofs inte att effekterna av en lockdown kan ses förrän om någon vecka med tanke på inkubationstiden. Norge och Danmark stängde väl förra veckan?

Men generellt tycker jag att man måste se det ur sitt eget perspektiv och jag tycker inte det finns någon anledning att stänga skolor mm i Sverige. Sen att lärare får panik och sjukanmäler sig trots att de inte är sjuka är en annan sak.

Jag förstår inte riktigt resonemanget, kan du utveckla?
Menar ni att vruset beter sig på ett annorlunda sätt och vi hamnar i en annorlunda situation för att vårt land är på något sätt unikt?
Eller menar ni att svenskar klarar sig bättre för att.. vi har ljust hår? Eller vad? Jag fattar inte...
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
[quote=futuro|70799867]
Citat:

Nu tror jag iofs inte att effekterna av en lockdown kan ses förrän om någon vecka med tanke på inkubationstiden. Norge och Danmark stängde väl förra veckan?

Vänta i 2-3 veckor så får vi se om du skriver samma inlägg igen!

Krävs även att man testar för att mäta effekterna. Tror Sverige skulle börja sampla befolkningen nästa vecka för att bättre kunna estimera spridningen.

Ja, på antalet döda är fördröjningen lång o det är vår enda mätmetod just nu
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Godmorgon på er alla filurer!

Lite rapport från en liten stad:
Jag var i affären idag. Här brukar alla se glada ut och ägna minst en halvtimme åt att prata strunt med varandra i butiken, eftersom alla känner varandra/är släkt med varandra.
Så var dock inte fallet idag.
Allt toa papper slut, alla såg trötta och rädda ut och fullkomligen sprang in och ut ur affären. Inga glada miner, och personalen bara fräste åt varandra.
Ingen med munskydd dock.

Andningsskydd är den enklaste och effektivaste åtgärden, men det ses som att gå med en foliehatt på huvudet. Vill man vara fin så får man lida pin.
Citera
2020-03-20, 11:38
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ventilo
Var på ICA och handlade nyss. Hörde på avstånd någon som hostade, vilket i vanliga fall inte hade varit något som väckt uppmärksamhet. Hostan fortsatte och fortsatte, och jag kände hur en olustkänsla väcktes i mig. Till slut ser jag den hostande - en äldre dam, 70+, mitt bland lösgodiset, helt obrydd. Jag vände på klacken och gick därifrån.
Det var inte lite ”oj nu råkade jag hosta, vad ska folk tänka?”-hosta, utan HOSTA som aldrig slutade.

Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Så det börjar märkas nu, om 2-3 dagar så är det dubbelt så märkbart och inget tyder än på en avtrappning på spridningen.

När jag har handlat har det varit host- och snuv friare än någonsin. Antar att folk passar sig att gå ut om de är sjuka för att inte skapa reaktioner.

Vet inte vad jag skulle gjort, men eftersom jag vanligtvis hatar snoriga hostande människor på offentlig plats och i synnerhet i mataffären hade väl en karatespark ändat kärringens liv.
Citera
2020-03-20, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Arbetslösheten är ointressant att räkna på. Omvärlden är nerstängd så det spelar ingen roll för alla bolag som sysslar med export eller nöjesindustrin varslar redan just nu.

Det är bara att göra som i, hör och häpna - ALLA ANDRA LÄNDER DÄR DE MED SAMHÄLLSUPPDRAG KAN LÄMNA SINA BARN PÅ DAGIS, för typ 349de gången.

Hur många kvinnor slås ihjäl? Ett hundratal på sin höjd kontra 30.000 döda

Helt jävla sjukt man diskuterar ”hur gör man med fångar” när man skiter i folket

Inte om personalen blir så sjuk i fängelserna så du får massrymningar av fångar vi absolut inte vill ha ut. eller att fångar får IVA platser i stället för helga 85 år. Då kan det kanske vara bra att släppa ett x antal som endast har korta straff. Norge och vissa delstater i USA funderar på släppa ut fångar.

Gick det bra Italien med att stänga skolorna? Det ökade troligen smittspridningen i riskgrupper.

Jag säger inte att man ska göra bu eller bä. Jag säger bara att man ska vara noggrann innan man tar beslut. Jag vill inte ha ett Italien i Sverige för man tar fel eller för snabba beslut. Eller 300 000 smittade stockholmare som rymmer innan man inför karantän i shtlm.
Citera
2020-03-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Det bästa är om folk kan sluta titta på vad andra länder gör och hur deras situation ser ut. Våra åtgärder ska utformas utefter den situation vi har här. Folk är helt uppskrämda och självmordsbenägna eftersom dom tittar på nyheterna och ser situationen i exempelvis Italien.

Vi ska följa vår egna situation. Vad andra länder gör får stå för dom. Än så länge så tyder inget på att Norge har ett bättre läge än oss trots deras alla tidiga åtgärder. Dom har 7 dödsfall på 5 miljoner invånare, vi har 11 dödsfall på 10 miljoner invånare.

Varför inte titta på andra länder i stället för att försöka uppfinna hjulet på nytt. När vi ställs inför en situation som det moderna samhället aldrig ställts inför tidigare så är det väldigt svårt att veta hur man skall hantera en situation. Då måste man se hur andra har gjort och bygga på deras erfarenheter.
Naturligtvis går det inte att kopiera rakt av, men vi kan lära oss väldigt mycket om vi till exempel ser hur man har gjort i Kina, Italien och Sydkorea.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det är uppenbart att smittan ökar och därmed samhällsförändringarna kring det.
Om man anpassar sig till problematiken så har man större chans att klara sig.
Att lita till andra i denna typ av kris är inte alltid det bästa.

I grunden har du ett eget ansvar.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
<klipp>

Vi ska bara titta på vår situation. Inte andras. Och än så länge finns inget som antyder att det skulle råda ett katastroftillstånd i Sverige och därför behövs ingen karantän.

Tills för cirka 1 vecka sen var vi en global värld, ska vi glömma det också?
Citera
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Man kan räkna baklänges. IVA i stockholm är för veckorna 10–12 följande: 5, 19, 27, med vecka 12 ännu inte klar.

Det stämmer fint med dubbling var fjärde dag, och på söndag har vi då 40 platser upptagna. Dubbling var sjunde dag ger:

v12: 80
v13: 160
v14: 320 <=== här skiter det sig

Aningen trevligare prognos än jag trott men ändå katastrof.

Sedan känns det som att man glömmer bort att kalkylera med att folk inte behandlas på en dag och skickas hem utan att det verkar handla om flera veckor per fall. Så när det väl skiter sig så är det kört frammöver.

Right?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Men generellt tycker jag att man måste se det ur sitt eget perspektiv och jag tycker inte det finns någon anledning att stänga skolor mm i Sverige. Sen att lärare får panik och sjukanmäler sig trots att de inte är sjuka är en annan sak.

Då vi inte testar och har riktlinjer att stanna hemma vid minsta symptom så blir det många hemma. Har en hostande sambo hemma o jag får inte gå till jobbet pga henne. Hade vi testats så kanske vi hade kunnat jobba? Så väldigt problematiskt att vara utan testmöjlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Vänta i 2-3 veckor så får vi se om de som förringar covid skriver samma inlägg igen!

Folk säger samma sak hela tiden. ”Vänta någon vecka till så ska ni se...”

Är nog ingen som inte ser allvaret i covid men det har gått till galenskap nu.

Av de som dött i Italien är medelåldern 80+ och 99,7% av dem har haft underliggande sjukdomar och majoritet har haft flera.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
På presskonferenserna blir det inte så påtagligt men när han är i tex nyhetsstudior är det annorlunda. Om han inte har lärt sig nu, nån måste väl ha sagt åt honom att stå still. Det blir ingen bra tv när folk studsar fram och tillbaka i rutan.
Kissnödig? Börjar han inte komma upp i den åldern då prostatan gör sig påmind..?

Det kanske ändå är bra TV, det händer nåt, lite action ... ... folk ska underhållas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in