Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Tack för informationen.
Ja, då är det avdömt, Norge masstestar inte heller, då ligger vi lika i hur vi hanterar den frågan, 1-1 Sverige-Norge.
Då är det skolan kvar som skiljer, dock har vi partiell nedstängning i Sverige, vissa skolor och läroverk har stängt med hemundervisning, i Sverige kan grundskolor komma att stängas vid kraftigt utbrott.
Gårdagens siffror visar att Norge har fler döda per capita än Sverige, dock liten skillnad, för tidigt att se en trend.
Vad gör Norge bättre än vad Sverige gör, jag förstår verkligen inte kritiken mot Sverige och att Norge är så mycket bättre på att hantera epidemin?
Norge har absolutt i
kke gjort ting veldig bra, synes jeg.
Norge var ikke godt forberedt på en pandemi. Vi manglet kriselager av nødvendig verneutstyr m.m.
En lege (som hadde kommet hjem fra skiferie i utlandet) ønsket å bli testet, men fikk ikke bli testet (arbeidsgiver mente at det ikke var nødvendig, om jeg husker rett), og legen gikk på jobb og smittet kolleger.
Jeg har lest om nordmenn som kom hjem med fly fra risiko-områder, og de ble møtt av helsepersonell (tror jeg) på flyplassen og de fikk beskjed om å være hjemme i karantene, men allikevel reiste de hjem med kollektivtrafikk (noe som innebar at de kunne risikere å smitte andre dersom de var smittet).
Det er mye mer jeg kunne ha nevnt, av ting som ikke ble gjort slik som det burde ha blitt gjort i Norge.
Kronikken skrevet av Biljana Stangeland (jeg postet kun litt av denne i sitatet under), beskriver flere tabber som ble gjort i Norge.
Citat:
(Publisert: 2020-03-12)Kronikk: Biljana Stangeland, Ph.D, Principal Data Scientist og biomedisinsk ekspert i Mindshift AS:
Hvis man hadde testet flere pasienter som ble syke med Covid-19 lignende symptomer fra 1.–27. februar, hadde man kanskje fanget den gruppen. Vi som bor i Oslo og som var syke, vet hvor vanskelig det var å komme igjennom til nødnummeret 116 117 den siste helgen i februar. Jeg hørte også fra andre i min bekjentskapskrets, som var syke med influensalignende symptomer, at heller ikke de ble testet. Som nevnt var kriteriene til FHI strenge og inkluderte bare de som har reist til Italia, og ikke en gang denne gruppen ble testet nøye.
Beviset er det som skjedde på Ullevål. For mitt vedkommende tror jeg at vi i familien ble smittet med COVID-19 lignende sykdom via reiser til Sveits, Frankrike eller Spania (med mellomlandinger i Belgia og Tyskland). Vi ble ikke testet da vi ikke tilhørte «indeks»-gruppen.
Det er overskudd av beroligende og bekreftende ord som kontroll, tiltak og tidlig i politikertaler for tiden. Det er påfallende at politikere prøver å berolige istedenfor å handle og mobilisere mer aktivt. Alt som har skjedd, og som kommer til å skje i forbindelse med utbruddet i Norge, skyldes at norske myndigheter har handlet reaktivt og ikke proaktivt.
VI MÅ HANDLE FORT! Hvordan kan det være hensiktsmessig at 70 dager inn i pandemien, flere tusen døde og kraftig rystet global økonomi, sitter norske myndigheter og vurderer om de skal stenge skoler og barnehager. Hvordan kunne et fly fra selveste episenteret av utbruddet, lande på Torp flyplass uten at noen tar seg av passasjerene eller i det minste gi råd om karantene. Bare fem smittede på dette flyet kan føre til 500–600 syke innen to uker. Med en dødelighet på én prosent kan dette bety fem–seks flere døde.
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/12/70-dager-med-covid-19--og-fortsatt-forvirret/