2020-03-20, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LulzSec
Tror ni det kan bli någon tvångskarantän i sverige eller inte en chans?

Ett genomtänkt svar på din fråga:

Låt oss ta hänsyn till följande parametrar:

1. Tegnell är rådgivare. Som vi alla förstår så är han en antiförespråkare mot karantän och nedstängningar gällande Corona. Han förespråkar den andra vägen. Flockimmunitet.

2. Vad i statistiken än så länge motiverar en karantän? Vi har bara 11 dödsoffer än så länge på upp emot 50 000-100 000 smittade, mycket tyder på att coronans effekt på den svenska befolkningen än så länge varit mildare än förväntat. Detta beror förmodligen på att riskgrupper som äldre har varit bättre informerade och att de isoleras effektivare än i exempelvis Italien. Att Sverige var ett av de länder i Europa som inte drabbades fört har också givit oss bättre förutsättningar, vi har varit förberedda.

3. Vilka åtgärder har vidtagits än så länge? En begränsning till 500 personer per sammankomst. Vi har inte ens sett en begränsning på 250 eller 50 personer än.

4. Den ekonomiska aspekten. En karantän kommer bli katastrofal för ekonomin, då blir det värre än vad det redan är, och idag är det illa. Regeringen och medier är väldigt uppmärksamma på den ekonomiska aspekten i dagsläget.

Karantän är inte ens nära.
Citera
2020-03-20, 10:59
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Jag har inget emot total lock-down om det blir Belgien-style. Om jag inte får motionera kommer jag bli knäpp.

Jag är snuvig nu och har slutat gå till gymmet samt afären för att spara in några gamlingar. Men att inte gå ut överhuvudtaget, där går min gräns.

Vi lever på samma planet, ibland måste man göra uppoffringar..
Citera
2020-03-20, 11:00
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Istället för att åka till Somalia borde han ha mediatränats. Man måste skruva upp ljudet för att höra vad han säger och dessutom är han som sagt otydlig. Står och vaggar fram och tillbaka gör han också. Har aldrig sett någon som framträtt offentligt förflytta sig över tv-skärmen på det här sättet, han åker nästan ur bild emellanåt.
Han kanske besökte nån medicinman eller shaman där för att få råd och tips. Eller tog en kurs i afrikansk dans, det kan vara de moven han kör med på presskonferenserna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Fördomar finns överallt.
Gå ut en dag när folk är i rörelse, på krogen, på konserter, i köplador, lunchrestauranger etc så får du se hur jäkla avståndstagande vi är, ärthjärna. Så du menar att hånglandet på ”klubben” kl 03 inte för över smitta?!?

Vaffan har pussandet med saken att göra, här kramas vi så det står härliga till. Skulle du krama en italienare på samma sätt skulle du åka på en käftsmäll som heter duga.

Varför ska jag inte jämföra gamlingars liv i Sverige med de i Italien? Får man inte jämföra nåt för dej?

Jag ger upp.
Dock vill jag isf ha din förklaringsmodell till varför fler kommer dö kring medelhavet än i norden.
Min var kulturskillnader, men det kallar du fördomar. Så vad är din förklaring?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Många lärare tillhör riskgrupper så bättre om skolan stänger o barnen träffas själva på egen hand.

Bästa lösningen borde ju vara att alla flockimmunitets förespråkare samlas i en gigantisk corona-festival så är problemet löst. Vi andra kan då sitta hemma o vänta...

Det påståendet(fetade) vill jag se ett underlag på, du kommer inte undan med en trådsanning så enkelt, kan du inte visa något konkret så man vi betrakta dina argument som oseriöst trollande.

Begreppet många är relativt, så hur många?
Citera
Medlem
Läste att vården väntar sig en jobbig helg och att sjuka väntas öka framåt. Vad händer i helgen och kommande vecka som gör att de väntar en anstormning?
Citera
2020-03-20, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det påståendet(fetade) vill jag se ett underlag på, du kommer inte undan med en trådsanning så enkelt, kan du inte visa något konkret så man vi betrakta dina argument som oseriöst trollande.

Begreppet många är relativt, så hur många?

Klart lärare är i riskgruppen, många äldre kvinnor är lärare.
Citera
2020-03-20, 11:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant modell för Kalifornien. 56% på 8 veckor....

"California: Governor Gavin Newson orders the state’s 40 million residents to “stay at home.” The order is “open ended.” Modeling predicts that 56% of the state’s population will be infected over the next eight weeks. Only essential businesses will be allowed to remain open. All indoor public and private gatherings with 10 or more people are prohibited "

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag fattar inte heller detta handtvättande, virus tränger väl inte in i huden och infekterar fok? Visst innan maten så tvättar jag händerna och det bör ju räcka.
Herregud. Man tvättar händerna därför att man rätt ofta är i ansiktet och tar med händerna (runt munnen, kliar i ögon/öron). Man kanske äter något med händerna. Då smittar det.
Senast redigerad av snurresnigel 2020-03-20 kl. 11:04.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Det innebär att 95 % av befolkningen i Wuhan är mottagliga för smittan när nästa våg kommer.
Och den kommer....

Corona ger ingen massdöd bland vanligt folk.
Bara bland multisjuka.

Om karantäner så klappar hela samhället ihop.
Massarbetslöshet och Masskriminalitet
Då håller folk sig hemma inte för att undvika förkylningsvirus, utan för att undvika att bli rånmördade.
Kina lär få fler utbrott ja. Skillnaden är att deras system och ekonomi inte behöver kollapsa, då
eftersom de har kontroll på smittan.
Citera
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NetworkRambo
Jävligt korkat att gå nån mil med halsfluss!
Du borde skriva på ett papper att du inte kommer belasta sjukvården om du får hjärtmuskelinflammation eller annan följd till att inte lyssnat på din kropp

Jag vet inte om jag har halsfluss. Men är öm i halsen och har inga andra symptom. Kanske jag har förkylning eller Corona. Vet du?
Citera
2020-03-20, 11:03
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Vilken sten bor du under? I Malmö och samhällen i dess omnejd är allt öppet. Folk går ut och dricker och äter och vissa restauranger är lika fullbokade som vanligt.

Är möjligtvis klädbutiker mm som tar största smällen.

Igår när det var vackert väder i Malmö håller jag med om att det var väldigt många ute och drack öl och satt i parker etc, men veckan innan det tycker jag betydligt färre rör sig utomhus överlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in