2020-03-20, 10:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Måste säga att jag är besviken på dig.

Du har hängt här sedan starten men nu spelar du av någon anledning dum.

Om 3 veckor kommer det vara ett tydligt trendbrott efter Norges åtgärder men vi kommer fortsätta upp i raketfart.

Det är så det sett ut på varje ställe i världen och en ”humanitär stormakt” som Sverige är inget undantag.

Du svarar inte sakligt på mitt inlägg, gish-galopp argumentation, indikerar troll.

Du vet inte hur läget i Norge ser ut om tre veckor, enbart en gissning, vi får se när den dagen kommer.

Du kan väl passa på att hålla dig till sakfrågan och beskriva vilka åtgärder som Norge har vidtagit som kommer att göra skillnad mot utvecklingen i Sverige?

Kan du det utan att försöka prata bort frågan med en ny fråga?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Sjukvården kollapsar inte.

Döds-procent-talen är kraftigt överdrivna.
10-tals miljoner är redan smittade i världen (lågt räknat).
Och antalet döda är inte fler än ca 10 - 12 000
Jämför med 300 000 för säsongsinfluensan.
Skriv "Corona hospital Italy" på Youtube och kika på några klipp.
Risken är stor att det kommer vara verklighet i Sverige om endast två veckor.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sant, och då vi vet att barn generellt inte blir allvarligt sjuka, snarare extremt mild sjukdom, så är det i mitt tycke en alltför kraftfull och omotiverad åtgärd att stänga ner skolsystemet i förhållande till vad vi uppnår.

Flockimmuniteten bland barn påverkar givetvis också R värdet i populationen i stort, barn utgör en ansenlig mängd individer i Sverige, således minskar R värdet ju fler barn som har genomgått sjukdomen, gäller såklart även övriga individer i samhället.

Som jag tidigare skrev så anser jag att det är bättre, nu när vi inte har ett vaccin, att barn och sjukvårdspersonal får sjukdomen nu innan trycket på sjukvården blir extremt stort, när smällen kommer kan vi inte ha sjukvårdspersonalen hemma i sängen eller i VAB.

Nej, jag tycker inte att vi ska köra en lockdown i kanske en månad då priset för samhället blir för stort när vi kan lösa det på ett billigare och smidigare vis.

Vi har olika åsikt, inget konstigt.

Många lärare tillhör riskgrupper så bättre om skolan stänger o barnen träffas själva på egen hand.

Bästa lösningen borde ju vara att alla flockimmunitets förespråkare samlas i en gigantisk corona-festival så är problemet löst. Vi andra kan då sitta hemma o vänta...
Citera
2020-03-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Igår på jobbet pratade jag med en av städerskorna där jag jobbar. Tydligen är 47 st städare på sjukhuset sjukskrivna. De andra städarna tror mest de är rädda för att få virus och att det är därför de är sjukskrivna

Förstår dom, vem vill städa toaletter och sjukas sovplatser?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
<klipp>

Den där Johan G verkar ju ha noll koll. Hoppas han inte har något inflytande över FHM m.m.

Nä tror han är läkarexpert till WHO.
Citera
Medlem
otellos avatar
Någon som vet hur det går för Nordkorea? Några kända fall?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
viktigt meddelande

Land efter land börjar ta sitt ansvar i världen, och stänga ner. Alla länder speciellt i Europa kommer sakta o säkert stänga ner.
Sverige är just nu hatade av resten i världsamfundet men kommer också vara tvungna att stänga ner förr eller senare, dock tror vi att resten av europa kommer behöva tvinga er.

Belgien blev det senaste EU-landet för att införa ett lockdown på onsdag och anslöt sig till Frankrike, Italien och Spanien som partners i kriget mot Corona

EUROPAS HJÄLTAR

BELGIEN
Belgiens rikstäckande självisoleringspolicy kommer att löpa fram till 5 april, längre än den 15-dagars lockdown som införs i Frankrike och Spanien.

Invånarna måste stanna hemma såvida de inte behöver gå till stormarknader, hälsovårdsanläggningar eller besöka människor i nöd. De får dock också gå ut för fysisk aktivitet.

FRANKRIKE

Stängningen i Frankrike liknar den i Belgien, förutom att fysisk aktivitet ska göras ensam.

Sammankomster av något slag har också förbjudits med premiärminister Edouard Philippe som på tisdag kväll betonade att människor inte ska delta i begravningar av vänner eller nära och kära under lockdownen, och erkänner att det kan vara "hemskt att höra".

Franska medborgare uppmanas att motivera sina rörelser med en form de måste presentera för myndigheterna. Underlåtenhet att göra det eller om de bedöms längre hemifrån än strikt nödvändigt kan resultera i en böter på € 135 Första gången, andra gången blir det fängelse.

ITALIEN

Italien
Italien var den första EU-medlemstaten som införde lockdowns. De nordliga regionerna var de första som berördes av insläppsåtgärder som utvidgades över hela landet förra veckan.

Mer än 43 000 personer hittills har visat sig ha brutit mot inneslutningsåtgärder, enligt siffror som inrikesministeriet släppte på onsdag.

SPANIEN
Samma regler som Frankrike

HAR GODA KÄLLOR PÅ ATT IRLAND GÅR I LOCKDOWN INATT!

Och England börjar vakna upp!

Brittiska parlamentariker är också beredda att godkänna nödlagstiftning som kan bana vägen för ett lockdown.

I London, episoden av det brittiska utbrottet, stängdes 40 tunnelbanestationer på torsdag med borgmästare Sadiq Khan som uppmanade Londonborna att följa regeringens råd om social distans.
I Tyskland hotas det också med "lockdown":

Germany coronavirus lockdown imminent if people don’t reel in social activities

Saturday is a key day as officials battle on whether to lock the nation down. The government will closely monitor people’s behavior to see if they are taking the measures implemented this week seriously.

Angela Merkel’s Chief of Staff, Helge Braun, described Saturday as a crucial day in deciding on possible lockdowns because of the coronavirus.

"We will look at the behavior of the people this weekend," the CDU politician told Der Spiegel. "Saturday is a decisive day, and we will keep a close eye on that."

Chancellor Merkel wants to hold a telephone conference call with state premiers on Sunday evening. This is likely to include the question of whether and when lockdowns should be imposed.

"On Saturday, people traditionally meet each other because they have the day off," Braun said.

"Unfortunately, this is not possible outside the nuclear family at the moment. This must be stopped now. If this does not happen, it is possible that more far-reaching measures will also be decided in the federal states, although we actually want to avoid this."

https://www.dw.com/en/germany-coronavirus-lockdown-imminent-if-people-dont-reel-in-social-activities/a-52852286, nyss
Citera
2020-03-20, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fast jag ser inte riktigt de ekonomiska konsekvenserna av det, ingen som är ute på stan ändå längre och restauranger, butiker och dylikt har i princip stängt.

Då är det lika bra med karantän eftersom ekonomin inte kommer påverkas mer än vad de redan gör, speciellt eftersom vår ekonomi mest påverkas av hur andra länder agerar.

Däremot ser jag samhällskonsekvenserna av att inte införa karantän, som alla andra länder gör, massdöd och sjukvård i kollaps som kommer spilla över på annat. När folk inte får den vård man räknar med kommer det bli kaos.

Så lika bra att införa karantän.

Vilken sten bor du under? I Malmö och samhällen i dess omnejd är allt öppet. Folk går ut och dricker och äter och vissa restauranger är lika fullbokade som vanligt.

Är möjligtvis klädbutiker mm som tar största smällen.
Citera
2020-03-20, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du svarar inte sakligt på mitt inlägg, gish-galopp argumentation, indikerar troll.

Du vet inte hur läget i Norge ser ut om tre veckor, enbart en gissning, vi får se när den dagen kommer.

Du kan väl passa på att hålla dig till sakfrågan och beskriva vilka åtgärder som Norge har vidtagit som kommer att göra skillnad mot utvecklingen i Sverige?

Kan du det utan att försöka prata bort frågan med en ny fråga?

Du kan å andra sidan så självsäkert uttala dig om den framtida situationen i Kina, utan att ha det minsta på fötterna som kan övertyga andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Ja. Dedär va understatement of the year. herregud. Folk har sagt till mig att tvätta händerna ända sen dagis. Tror du det hjälper? Finns det ett hot så okej, då går jag o tvättar händerna. Samtidigt reser sig en av mina aktier med 300% på 1 vecka, så det blir lite svårt att komma ihåg tvålen.

Och förresten vad är poängen med att tvätta händerna när man ändå inte har en ansiktsmask? Då ser jag ju bara dum i huvet ut. Stå i 30 sek o tvätta händerna, samtidigt snortas 5mil^3 * 40N biljoner nanopartiklar chinese wirus rakt upp i näsan på en.

Jag fattar inte heller detta handtvättande, virus tränger väl inte in i huden och infekterar fok? Visst innan maten så tvättar jag händerna och det bör ju räcka.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Lidingö bör funka spärra av bron. Lägg vaktbåtar så ingen flyr med båt. Testa alla och för bort sjuka. Testa igen tills inga sjuka hittats.

Om vi visste att smittan finns på Lidingö kunde det ju vara effektivt. Men det kanske bara skyddar dem som bor där för viruset utifrån.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fast jag ser inte riktigt de ekonomiska konsekvenserna av det, ingen som är ute på stan ändå längre och restauranger, butiker och dylikt har i princip stängt.

Då är det lika bra med karantän eftersom de ekonomiska inte kommer påverkas mer än vad de redan gör, speciellt eftersom vår ekonomi mest påverkas av hur andra länder agerar.

Däremot ser jag de samhällskonsekvenserna av att inte införa karantän, som alla andra länder gör, massdöd och sjukvård i kollaps som kommer spilla över på annat. När folk inte får den vård man räknar med kommer det bli kaos.

Så lika bra att införa karantän.
Det är ju helt klart efter gårdagens uttalanden att strategin är att smitta så många som möjligt på så kort tid som möjligt men att samtidigt göra det utan att försöka skapa panik. Man försöker helt enkelt gasa igenom förloppet och ta dödstalen det medför för att så snabbt som möjligt vara igenom sjukdomen.

Det går inte få ihop deras uttalanden på något annat vis än att det är så strategin är.
Mkt möjligt att det är den enda rätta vägen eftersom vår sjukvård var så undermålig ändå. Men jag gissar att de som styrt detta inte kommer att ha de bästa eftermälena i kommande århundradens historieböcker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in