2020-03-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Ja, det förstår alla med en fungerande hjärna. Men det är ganska egalt. Oavsett vad vi väljer att göra åt denna pandemi kommer vårt val att leda oss till den ekonomiska avgrunden. Vad anser du att Sverige ska gå för väg?

1) kollapsa sjukvården (försöka uppnå en flockimmunitet) och gå mot ekonomisk avgrund

eller

2) försöka kväsa smittan och gå mot ekonomisk avgrund

Du borde titta upp och se hur läget ser ut i världen. Sveriges ekonomi går inte att rädda oavsett vad vi väljer att göra. Världsekonomin är redan fucked

Sjukvården kollapsar inte.

Döds-procent-talen är kraftigt överdrivna.
10-tals miljoner är redan smittade i världen (lågt räknat).
Och antalet döda är inte fler än ca 10 - 12 000
Jämför med 300 000 för säsongsinfluensan.
Citera
2020-03-20, 10:51
Medlem
Roskorss avatar
Tyskland har inte rapporterat in något nytt dödsfall idag däremot ett par hundra nya bekräftade fall. Mycket hoppingivande. Danmark +3 dödsfall. Danmark och Sverige liknar varandra väldigt mycket statistiskt sett.

Överlag så ser det definitivt mer hoppfullt ut i Germanska länder. Just nu ser inte ut som att vi kommer gå samma sväng som Italien.
Citera
2020-03-20, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Vi kommer inte få en lockdown. Inget tyder på det. Senast igår uttalade sig regeringen och förklarade tydligt att det inte är aktuellt att stänga ner grundskolorna, vi har inte ens fått ett inreseförbud till och från Stockholm. Sedan så pratas det allt mer om de ekonomiska konsekvenser en nedstängning kommer få.

Oroa dig inte, en nationell nedstängning är inte ens nära just nu, och det med rätta!

Lever du under en sten? Förstår du inte varför man inte är i lockdown och det inte finns signaler på att man ska gå i lockdown? Det är pga siffrorna. Kan du göra 1 + 1 borde du rimligen fatta att de länderna som infört lockdown är dem som blivit värst drabbade (Italien, Spanien, Frankrike etc samt länder som är mindre drabbade men sätter folks hälsa före ekonomin).
Så huruvida Sverige går i lockdown är helt relaterat till hur siffrorna för dödsfall/IVA man har i landet. Vilket är inget någon kan förutspå.
Skulle Sverige börja få exponentiellt ökat antal dödsfall kommer det per automatik leda till lockdown.
Och kanske du kommer ut ur stenen du lever under.
Citera
2020-03-20, 10:52
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/nytt-test-p%C3%A5-ki-visar-om-du-%C3%A4r-immun-mot-coronaviruset-12533521

Det här tycker jag är en bra intervju med Johan Giesecke. Han är mycket bättre medialt än Tegnell. Han ger ett samlat och förtroendeingivande intryck.

Bra att Karolinska har ett test (blodprov) för att se om man har haft Corona. Undrar hur snart det kan tas i bruk?

Sen säger han att ingen vet hur lång immunitet man har men sannolikt över detta utbrott. Min tolkning är att han inte verkar tro på något livslång immunitet.

Sen sade han att mängden virus man får i sig kan påverka hur sjuk man blir. Han såg det som en möjlig förklaring till att yngre dött.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Har du corona, är hyfsat ung och bara känner dig lite krasslig, så får jag verkligen gratulera! Härda ut 2 veckor eller bad det nu tar, sedan kan du gå ut o leva som vanligt och fullständigt skita i corona.

Det kommer behövas många händer inom sjukvård och äldrevård framöver, kan du hoppa in där o avlasta så samlar du lite godhetspoäng oxå 😁
Jo är inne på 1.5 vecka nu och idag har jag iaf inte feber, huvudvärk och nackvärk längre. Bara bröstvärken kvar, och att jag igår kväll förlorade precis ALL lukt och smaksinne. Helt sjukt. Alltså kan inte känna någon som helst smak. Testade att äta pepparrot i tub bara för att testa, inte ett skit kände jag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Håller med dig. Skulle också bli helknäpp om jag inte får röra på mig. Tror jag har nån halsfluss nu. Så det blir nån mil promenad avskilt i lugn takt i stället för löpning
Jävligt korkat att gå nån mil med halsfluss!
Du borde skriva på ett papper att du inte kommer belasta sjukvården om du får hjärtmuskelinflammation eller annan följd till att inte lyssnat på din kropp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det beror till stor det på de styrandes valhänta hantering. Kommunikatören (Tegnell) har uttryckt sig valhänt och otydligt, och verkar mest vilja gjuta olja på vågorna och har även sagt rena galenskaper.

Men visst, trots de hårda åtgärderna finns det folk i Italien som slarvar - och då talar jag inte om de som medvetet ”trotsar” påbuden ...
Polis är på folk, media/politiker/kändisar uppmanar, förmanar och kritiserar, folk säger ifrån. Men ändå händer det, så att du träffar på folk som du beskriver det är inte förvånande.

Istället för att åka till Somalia borde han ha mediatränats. Man måste skruva upp ljudet för att höra vad han säger och dessutom är han som sagt otydlig. Står och vaggar fram och tillbaka gör han också. Har aldrig sett någon som framträtt offentligt förflytta sig över tv-skärmen på det här sättet, han åker nästan ur bild emellanåt.
Citera
2020-03-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja i Kina har man förstått att det inte går att lita på folks förstånd och frivillighet i såna här situationer. Det krävs tvång och man skall inte lugna folk utan man skall skrämma folk för att det skall bli någon förändring i beteende.

Ja. Dedär va understatement of the year. herregud. Folk har sagt till mig att tvätta händerna ända sen dagis. Tror du det hjälper? Finns det ett hot så okej, då går jag o tvättar händerna. Samtidigt reser sig en av mina aktier med 300% på 1 vecka, så det blir lite svårt att komma ihåg tvålen.

Och förresten vad är poängen med att tvätta händerna när man ändå inte har en ansiktsmask? Då ser jag ju bara dum i huvet ut. Stå i 30 sek o tvätta händerna, samtidigt snortas 5mil^3 * 40N biljoner nanopartiklar chinese wirus rakt upp i näsan på en.
Citera
2020-03-20, 10:53
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Vi kommer inte få en lockdown. Inget tyder på det. Senast igår uttalade sig regeringen och förklarade tydligt att det inte är aktuellt att stänga ner grundskolorna, vi har inte ens fått ett inreseförbud till och från Stockholm. Sedan så pratas det allt mer om de ekonomiska konsekvenser en nedstängning kommer få.

Oroa dig inte, en nationell nedstängning är inte ens nära just nu, och det med rätta!

Fast jag ser inte riktigt de ekonomiska konsekvenserna av det, ingen som är ute på stan ändå längre och restauranger, butiker och dylikt har i princip stängt.

Då är det lika bra med karantän eftersom ekonomin inte kommer påverkas mer än vad de redan gör, speciellt eftersom vår ekonomi mest påverkas av hur andra länder agerar.

Däremot ser jag samhällskonsekvenserna av att inte införa karantän, som alla andra länder gör, massdöd och sjukvård i kollaps som kommer spilla över på annat. När folk inte får den vård man räknar med kommer det bli kaos.

Så lika bra att införa karantän.
Citera
2020-03-20, 10:54
Medlem
Govas avatar
Ålder och annan info på de döda i Sverige? Tack
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Stockholm är inte bara Södermalm. Kungsholmen och Lidingö dit bara det finns några få broar som leder, Stockholm är även Täby, Farsta, Upplands-Väsby. Svårt att spärra av en sån yta utan att kalla in hemvärnet och militären

För att avspärrning ska bli effektiv måste totalmobilisering av hemvärnet göras och sen måste hemvärnet posteras på andra orter än hemorten för att vänskapskorruptionen inte ska ske

Lidingö bör funka spärra av bron. Lägg vaktbåtar så ingen flyr med båt. Testa alla och för bort sjuka. Testa igen tills inga sjuka hittats.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Minskar dödligheten i Covid-19 men ökar risken för att dö av Plaquenil.

Har du läst bipacksedeln, ett läkemedel som sannolikt kan vara skadligt för just de individer som är i riskgruppen.

Spillolja kanske också tar död på viruset, att individen stryker med är underordnat, bara vi minskar antalet döda i Covid-19.

Jag kan inte se annat än att Plaquenil bör användas i yttersta nödfall, om ens det, man borde vara ärlig och säga att det kan innebära aktiv dödshjälp.

Men det är ännu effektivare att skjuta alla smittade! Dels sprider de inte viruset till fler, dels belastas inte vården överhuvudtaget. Vårdapparaten blir helt frigjord till det de vanlig verksamheten.

Synd synd om de unga spridarna men de gamla multisjuka måste bli glada när smittorisken minskar drastisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in