2020-03-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad händer med bemanningsföretagen? Ursäkta att jag skrattar i tysthet... ( )
Bemanning, hotell, flyg, handel, turism, restaurang kommer förintas i första skedet.

Sen får vi se vilka som är näst på tur. Tror vi alla kommer drabbas på ett eller annat sätt.

Tur man är skuldfri åtminstone.
Citera
2020-03-20, 10:08
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Alla mina bekanta har köpt bil, båt och nybyddg villa under guldåren. Fy fan för att vara i deras situation.
De flesta jobbar inom tillverkningsindustrin.

Jag själv har haft anställning sen 4 månader tillbaka så jag är ganska körd jag med.

Ja, de som inte är pålästa och har tagit massvis med lån är de som kommer bli hårdast drabbade.

Skyller dock lite på media och staten här eftersom man inte gått ut med riskerna offentligt med den stora belåningen.
Citera
2020-03-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Utan reaktioner har man räknat ut att ca 70% av världens befolkning kommer dö, ca 50 miljoner om inte mer. Viruset är fortfarande till synes väldigt okänt, om det härjar ännu längre period kommer mer dö.

Jag tror stater runt om i världen vet något vi inte vet hur allvarligt viruset är, annars hade man inte reagerat såhär hårt och riskerat depression, som kommer slå hårt mot politiker som styr. Eller tänker du annorlunda?

70% dödlighet av alla smittade. OK, jag har nog hört varenda decimal nu från 0,1 till 20% senaste månaden. 70% var ju något helt nytt.
Citera
2020-03-20, 10:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vad ska vi göra? Hålla öppet? Vem ska vi exportera till? Med vilket material? Volvo stänger ju exempelvis igen för att resten av världen gör det.

Det är bara att inse faktum, vi har inget att säga till om i en globaliserad värld. Därför är den enda och bästa vägen att gå nu att stoppa smittspridningen och hindra sjukvården från kollaps och alla de samhällsproblem som kan komma till följd av det.
Viss produktion stannar ju av.
Men inte all. Netflix t ex ökar ju. Och tencent har ju snarare ökat "produktion".

Storföretagens mesta personal i Sverige är kontorspersonal. Den är oberörd. De som kan jobbar hemifrån. Ta t ex spelföretagen på Södermalm eller i Malmö. Det lär kunna jobba på obehindrat.
Citera
2020-03-20, 10:14
Medlem
Snälla kan någon förklara för mig vad som gäller i denna lagtext?

Såhär skriver expressen:

FAKTA
Korttidspermittering
Regeringens förslag om korttidspermittering innebär att staten kommer att ta tre fjärdedelar av kostnaden för att personal går ned i arbetstid, jämfört med korttidsarbete där kostnaden delas lika mellan arbetsgivare, arbetstagare och staten. Arbetsgivarens lönekostnader kan minska med hälften, samtidigt som den anställde får ut 90 procent av sin lön.
De nya bestämmelserna kommer att träda i kraft den 7 april, men tillämpas redan från 16 mars. De kommer att gälla under 2020.
Källa: Regeringen

Snälla någon, vad gäller i den svart markerade här ovan? Extremt otydlig text!
Är det så att arbetsgivaren få stå för 25% av kostnaden eller är det 50% av kostnaden??

Källa, läs långt ned efter intervju med Boris: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA5oXG/sa-slar-coronakaoset-mot-jattevaruhuset-gekas-ullared

Tack i förväg!
Mvh
Citera
2020-03-20, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja, viruset är ett i en familj om 7. Så det är hyggligt känt.

Om man lät allt fortgå utan åtgärder så skulle många få det till slut. Och de flesta vara ganska unga. Varvid det skulle vara som en förkylning och sedan skulle de vara immuna.
Snarare 1% än 70%.

Förstår inte hur någon räknat fram 70%

Tror han menar att 70% blir smittade. Dödstalet ligger ju bara på omkring 0,5% i värsta fall, och då är det sjuka och äldre, som ändå bara är en belastning på samhället (från ett ekonomiskt perspektiv då alltså).
Citera
2020-03-20, 10:21
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Utan reaktioner har man räknat ut att ca 70% av världens befolkning kommer dö, ca 50 miljoner om inte mer. Viruset är fortfarande till synes väldigt okänt, om det härjar ännu längre period kommer mer dö.

Jag tror stater runt om i världen vet något vi inte vet hur allvarligt viruset är, annars hade man inte reagerat såhär hårt och riskerat depression, som kommer slå hårt mot politiker som styr. Eller tänker du annorlunda?

Fetat. En felskrivning skulle jag tro. Du menar smittade? Det är den siffran som jag också har hört när det gäller smittade. Samtidigt hör jag att den överväldigande majoriteten kommer att få små eller lätta symtom.

Att politiker reagerar så kraftfullt beror på att folket "kräver" ett agerande. Folk har mer acceptans för att någon gör något (även om det är fel och kontraproduktivt) än den som inte gör något. Det här är ren och skär populism vilket är precis det som våra politiker även innan Corona sysslade med. Det är INTE ett bevis på att situationen är mer allvarlig än vad den är. Tvärtom. Många politiker kommer under lång tid skylla på Corona för att ta fokus bort från deras egna tillkortakommanden. Corona kommer vara en "välsignelse" för många politiker runt om i världen.

Vad gäller reaktionerna har du rätt i det du skriver (i andra inlägg) att det spelar inte så jättestor roll om Sverige öppnar upp när hela världen har stängt. Det kan dock underlätta för en del företag om vi inte stänger ned och det är alltid något. Vi har även en inhemsk konsumtion som inte är helt och hållet försumbar.

// CC
Citera
2020-03-20, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Alla mina bekanta har köpt bil, båt och nybyddg villa under guldåren. Fy fan för att vara i deras situation.
De flesta jobbar inom tillverkningsindustrin.

Jag själv har haft anställning sen 4 månader tillbaka så jag är ganska körd jag med.

Såg ditt tidigare inlägg också och kan bara hålla med! Jag har bra privat kontakt med min arbetsgivare och jag förvarnade redan i slutet av januari om vad som komma skall pga totalstoppet i Kina, alla jag sa det till sa bara att jag skulle lugna ned mig, sluta va så schitzofren (stavning) osv osv.

Jag förberedde mig, hämtade ut familjens viktiga receptbelagda mediciner, tog bort mina byggkrediter och baka in i huslånet dvs jag har nu en belåningsgrad på ca 65% av husets värde idag! Jag räknar iskallt med att bo kvar minst 5-7 år till så när huspriserna börjar falla kan det bli ända upp till 40%! Visst tog väl 6 år efter finanskrisen 2008 innan priserna kom tillbaka. Denna gång när ett vaccin kommer om ca 2 år så efter det kommer priserna börja stiga igen så gissar att mitt hus bör ligga på dagens nivå igen ca år 2025-2027 någonstans..!

Som sagt så tänker jag på alla stackare som sitter på dyra 5 miljoners lån för nybyggda radhus på fina adress med 80% belåning och leasade bilar och kreditköpt inredning med ännu värre räntor!!
När ena eller bägge blir av med jobben .... fy fan säger jag bara vilka stackare alltså :/

Självmord lär ju öka kommande åren pga depressionen som följer efter i befolkningen
Citera
2020-03-20, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Såg ditt tidigare inlägg också och kan bara hålla med! Jag har bra privat kontakt med min arbetsgivare och jag förvarnade redan i slutet av januari om vad som komma skall pga totalstoppet i Kina, alla jag sa det till sa bara att jag skulle lugna ned mig, sluta va så schitzofren (stavning) osv osv.

Jag förberedde mig, hämtade ut familjens viktiga receptbelagda mediciner, tog bort mina byggkrediter och baka in i huslånet dvs jag har nu en belåningsgrad på ca 65% av husets värde idag! Jag räknar iskallt med att bo kvar minst 5-7 år till så när huspriserna börjar falla kan det bli ända upp till 40%! Visst tog väl 6 år efter finanskrisen 2008 innan priserna kom tillbaka. Denna gång när ett vaccin kommer om ca 2 år så efter det kommer priserna börja stiga igen så gissar att mitt hus bör ligga på dagens nivå igen ca år 2025-2027 någonstans..!

Som sagt så tänker jag på alla stackare som sitter på dyra 5 miljoners lån för nybyggda radhus på fina adress med 80% belåning och leasade bilar och kreditköpt inredning med ännu värre räntor!!
När ena eller bägge blir av med jobben .... fy fan säger jag bara vilka stackare alltså :/

Självmord lär ju öka kommande åren pga depressionen som följer efter i befolkningen

Ajdå, det kan inte kännas roligt att sitta med så hög belåning, men finns ju faktiskt dom som har det ännu värre
Citera
2020-03-20, 10:40
Medlem
Knuxs avatar
När Rose Club i Stockholm ber om bidrag och säger att dom går på knäna så vet man att det gått för långt.

Snacka om att suga ur alla vinster under decennier av bra dagskassor för att minimera likviditeten. Och nu ber man om pengar.

Men det är väl lite så det funkar för krogbranschen i Stockholm just nu.
Citera
2020-03-20, 10:42
Medlem
lifeabroads avatar
Hörde att även Volvo tjänstemän kommer permitteras också. De stänger ner ALLT.
Citera
2020-03-20, 10:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Då är det väl rätt person på rätt plats.
Folk brukar ju klaga över låga pensioner. Men du brukar kanske huta till kverulanterna med att dom inte skall vara så pengafixerade utan gilla pensionerna som de är. Har missat det i så fall.
Nej, jag tycker vi ska ha pensioner som går att leva på för alla. Men att bygga pensionerna på aktis och fastighetsspekulation är naturligtvis idioti. Jag förespråkar nationell sammanhållning mellan generationerna. Inte globalism, upplösning av nationen och girig spekulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in