2020-03-19, 23:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Blir också förbannad. Det här funkar ju inte. Helt orimligt. Lås in pensionärerna så är det bara och köra på som vanligt. Folk märker inte ens att det blir sjuka när de är sjuka av corona. Ska vi låta folk dö av svält för att slippa en sjukdom som i princip är den lindrigaste sjukdomen som finns.

Jag förstår inte detta. Jag måste vara helt dum i huvudet, då det känns så verklighetsfrämmande.
Du borde skriva i trådarna i politik-forum. Där har folk (sin vana trogen) varit fullkomligt koleriska över Löfven och S för att inte de stängt ned Sverige totalt tidigare.

Personligen tycker jag att man kunde ha infört karantän på inresande ganska tidigt. Man kunde ha hyrt hotellrum och placerat de i. Sedan kunde Sverige ha kört på som vanligt.
Störningen hade blivit ganska liten då.
Citera
2020-03-19, 23:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Förklarade? Hon var ju hysterisk. Pengar är allt som betyder något för henne, det var uppenbart.
Då är det väl rätt person på rätt plats.
Folk brukar ju klaga över låga pensioner. Men du brukar kanske huta till kverulanterna med att dom inte skall vara så pengafixerade utan gilla pensionerna som de är. Har missat det i så fall.
Citera
2020-03-19, 23:29
Medlem
Jobbar inom fordonsindustrin, och kan bara tänka mig hur jobbig uppstartssträckan blir när fabrikerna ska börja rulla igen. Behövs inte många störningar bland underleverantörerna för att orsaka produktionsstopp. Själv känner jag mig ändå relativt trygg då jag jobbar inom R&D, men situationen känns minst sagt skakig.
Citera
2020-03-19, 23:35
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Du tänker inte steget längre, det handlar inte om att vara rädda 75+..
Om sjukvården kollapsar handlar det om att rädda alla 40+ och yngre med underliggande problem som diabetes, högt blodtryck m.m. Har kommit en hel del rapporter som säger att viruset är farligt för yngre med.
Klart det handlar om att rädda 75+ are. 80% av de som dör tillhör den gruppen. 92% är 60+. Bara 2% yngre än 40 så visst handlar det om att rädda en äldre generation på bekostnad av en yngre.

Citat:
Nej då är de lika bra att dra i nödbromsen, ta den ekonomiska smällen som alla andra länder gör, döda viruset och sen bygga upp alla världens ekonomier igen.
Det är mer än en ekonomisk smäll .. Det handlar om att förstöra livet och framtiden för många yngre människor. Den äldre generationen kommer att stå i en enorm tacksamhetsskuld för att de i arbetsför ålder räddade livet på dom .Jag hoppas verkligen att dom pensionärer som har råd visar stolthet nog att skänka bort sina villor och innerstadslägenheter till den bättre behövande yngre generationen. Vi får se om dom har det samvetet som krävs när den dagen kommer.
Citera
2020-03-19, 23:41
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Vi som jobbar med muppar klarar oss nog ett bra tag framöver , värre är det med Anna 22 på Kappahl eller Ali 19(31) som diskar nånstans i stan.
Citera
2020-03-20, 00:04
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Folk kommer inte behöva tvål. Folk kommer behöva anti-depressiva.

Tiotusen varslade. Flera hundra tusen varslade inom kort. Arbetslöshet på 10, 20, 30 - ja till och med 40% pratades om i Aktuellt.

Kvinnan från TredjeAPfonden var väldigt klara och tydlig. Mycket bra. Precis som hon säger. Vi kommer hamna i en värre ekonomisk depression än Tyskland på -20 talet. Vi är på väg mot Weimar Tyskland om några veckor. Detta är allvar! Riktigt allvarligt!
Citera
2020-03-20, 00:11
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Om någon är intresserad av en okulär besiktning från Stockholms epicentrum, dvs vid Sergels torg, så kan meddelas att igår var det vid lunchspaningen 0 respektive 0 kunder i varenda butik. Vi talar H&M Lindex, Intersport och så vidare. Gjorde motsvarande span på lunchen idag och då var det i alla fall någon, ibland två, kunder inne i samma affärer. Tillfällighet eller litet trendbrott?

You tell me! Ingen vet någonting om någonting i detta läge. Kommer halva befolkningen vara död om ett halvår? Kommer halva befolkningen vara uppsagd om ett halvår? Kommer varenda jävla marknad krascha? Kommer alla undra what the fuck the fuzz was about om ett halvår?

Det finns inga svar och inga s.k experter som kan tillföra något. Unchartered territory. Jag säger som Al Pacino i En kvinnas doft

"I'm in the fucking dark here".

Själv tvättar jag händerna så jävligt att jag blev tvungen att idag köpa en fuktbevarande handkräm enär annars min hud skulle generera öppna sår inom kort. Jag tvättar mina händer samtidigt som jag tvår dem för vad som komma skall. Fy satan vilket stålbad som väntar!!!! Rätt eller fel. Och vad händer när det inte längre finns pengar att pytsa ut till de "särskilt socialdemokratiska områdena"?

Mamma Mia.... 😱

Det här om något gör mig sömnlös på nätterna, de har vapen och gör uppror för minsta lilla. Tänk om polisen inte räcker till för halva kåren ligger sjuka, om dessa blir desperata blir det hembesök och länsa butiker..

Tänk på att även kriminella får de svårt i tuffa tider, alla har inte pengar att köpa deras knark för längre. Då måste de få sin inkomst på annat håll.

Förhoppningsvis behöver det inte gå så långt men alla som kan tänka steget längre oroar sig nog lite över sådant.
Citera
2020-03-20, 00:13
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Har kollat kvällens Aktuellt.
Både Hessius och Jacke hade vettiga synpunkter och argument anser jag.
Framförallt det som Hessius tryckte på - samhället måste komma igång igen. Annars kommer de statliga krisåtgärderna till näringslivet endast lindra symptomen?

Vad hjälper det om samhället kommer igång igen när det bara är det svenska samhället? Vad ska vi göra? Exportera till oss själva? Inga ordrar kommer det finnas heller och inget material för att bygga.

Ingen kommer gå till restauranger i risk för att bli sjuk.

Eftersom alla andra länder valt sin väg att stänga igen allt så är det lika bra vi gör det med, finns inget annat alternativ.
Citera
2020-03-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Kommer inte bli några stora varsel då Sverige lånar upp pengar, dvs. man skjuter eventuella problem på framtiden men några effekter av detta kommer vi inte se på arbetsmarknaden förren om kanske 10-20 år.

Skulle du själv behöva ändra ditt liv om du saknade inkomst i 2 veckor? Scandic varslar alltså för att de har lite lägre beläggning just nu vilket är befägt, självklart har de en tillräckligt stor kassa för att kunna "stå stilla" ett tag

Nänä, hela ekonomin står tvärstilla. Vi har ej heller mött krisen än. Det är redan stora varsel. Sverige är kört, det var det sista landet behövde med skuldsatta kommuner
Citera
2020-03-20, 00:15
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Spelar ingen roll vad Sverige gör ensamt. Utan export/import är det kört.
Globalism och frihandel gör en beroende. Mysigt, eller hur?

90-talet gällde det hundratals miljader i stödpaket.
Finanskrisen gällde det tusentals miljarder i stödpaket.
Nu krävs 10 000-tals miljarder i stödpaket.

Och nästa gång?

Lika bra att systemet kollapsar totalt. Att återuppväcka det döende landet ännu en gång, med konstgjord andning och defibrillering - nej...

Precis, det här borde alla läsa som ropar i tråden att samhället måste komma igång igen. Det FUNKAR inte så i en globaliserad värld, vi är beroende av omvärlden. Om de stänger allt har vi inget annat val än att också göra det.
Citera
2020-03-20, 00:16
Medlem
Citat:
Du tänker inte steget längre, det handlar inte om att vara rädda 75+..

Om sjukvården kollapsar handlar det om att rädda alla 40+ och yngre med underliggande problem som diabetes, högt blodtryck m.m. Har kommit en hel del rapporter som säger att viruset är farligt för yngre med.

Sen kan viruset få otroliga samhällskonsekvenser om det sprider sig, poliser kommer inte kunna jobba i full bemanning (smörgåsbord för kriminella att länsa butiker), sjukvårdspersonal blir sjuka, annan samhällskritisk personal blir sjuka. Kom ihåg att man inte återhämtar sig på 1 vecka utan kan ligga i 1 månad i vissa fall.

Tror du alla världens regeringar stänger samhället för att det är kul? Tror du verkligen alla världens regeringar bryr sig om gamla i 75+? Nej det gör man inte man bryr sig om ekonomin mer. Detta innebär att man ser en stor risk för stora samhällskonsekvenser av att både stänga ner samhället men även att låta viruset härja fritt.

Eftersom marknaden är global och ALLA länder stängt ner sina samhällen precis (bara det pekar ju på allvaret!!!), så spelar de Inge roll om Sverige har allt öppet, vad ska vi jobba med? Vilka ska vi exportera till när världen går in i depression?

Nej då är de lika bra att dra i nödbromsen, ta den ekonomiska smällen som alla andra länder gör, döda viruset och sen bygga upp alla världens ekonomier igen.
Det där var lite naivt resonerat och det måste finnas bättre sätt att ta hand om svårt sjuka än att stänga ner hela samhället en längre tid
Citera
2020-03-20, 00:23
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Kvinnan från TredjeAPfonden var väldigt klara och tydlig. Mycket bra. Precis som hon säger. Vi kommer hamna i en värre ekonomisk depression än Tyskland på -20 talet. Vi är på väg mot Weimar Tyskland om några veckor. Detta är allvar! Riktigt allvarligt!

Tim Pool gjorde en bra video.

This is THE END of Immigration and Globalization as we know it.

https://youtu.be/_kcG5_oy4kI

Citat:
This is going to create a boom in nationalism

Så ja, det finns väldigt många likheter med Weimar Tyskland och idag 100 år senare. Kommer bli mörka tider framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in