2020-03-20, 09:47
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har själv ställt om och konsumerar så lite som möjligt, köper inget onödigt, jag vill inte stödja regimen. Sorgligt att det skulle gå så långt men situationen blev ohållbar även innan Coronan. Så tyst det blivit i klimatrörelsen. Minskade skatteintäkter kommer också att knäcka kommunerna.

Helt rätt samma här.

Ja klimatalarmism, genus, godhet, mer invandring, mer bistånd av våra egna pengar allt detta kommer dö ut i framtiden när folk inte har råd.

Med andra ord, globalismen har dött och nationalism kommer växa.
Citera
2020-03-20, 09:48
Medlem
Covids avatar
Själv har jag lättat på plånboken. Köpte till exempel en ny cykel i går.

Regimen faller tids nog. Men vi kan hindra företagen att falla omkull.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har själv ställt om och konsumerar så lite som möjligt, köper inget onödigt, jag vill inte stödja regimen. Sorgligt att det skulle gå så långt men situationen blev ohållbar även innan Coronan. Så tyst det blivit i klimatrörelsen. Minskade skatteintäkter kommer också att knäcka kommunerna.
Citera
2020-03-20, 09:49
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Undra om alla de som gapade efter extrema åtgärder är nöjda nu.

Bransch efter bransch börjar klappa ihop nu. Min arbetsgivare är också tyst.

Vad ska vi göra? Hålla öppet? Vem ska vi exportera till? Med vilket material? Volvo stänger ju exempelvis igen för att resten av världen gör det.

Det är bara att inse faktum, vi har inget att säga till om i en globaliserad värld. Därför är den enda och bästa vägen att gå nu att stoppa smittspridningen och hindra sjukvården från kollaps och alla de samhällsproblem som kan komma till följd av det.
Citera
2020-03-20, 09:52
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Självklart är det så. Man får vara bra naiv om man inte tror det.

Det kommer bli ett stålbad utan dess like världen över med uppsägningar. Folk har inte fattat att denna extrema överreaktion på den här katastrofen har skapat finansiella skador som vi aldrig sett tidigare i världshistorien.

Sverige kommer klara sig relativt bra så länge vi INTE beslutar om total karantän som många andra länder har gjort, har vi fortfarande igång stora delar av industrin så kan vi bli väldigt konkurrenskraftiga på marknaden när resten av EU har totalt klappat ihop. Förhoppningsvis får vi tillbaka en hel del industriartiklar från Sydeuropa, vi tappa väldigt mycket dit under förra finanskrisen.

Utan reaktioner har man räknat ut att ca 70% av världens befolkning kommer dö, ca 50 miljoner om inte mer. Viruset är fortfarande till synes väldigt okänt, om det härjar ännu längre period kommer mer dö.

Jag tror stater runt om i världen vet något vi inte vet hur allvarligt viruset är, annars hade man inte reagerat såhär hårt och riskerat depression, som kommer slå hårt mot politiker som styr. Eller tänker du annorlunda?
Citera
2020-03-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vad ska vi göra? Hålla öppet? Vem ska vi exportera till? Med vilket material? Volvo stänger ju exempelvis igen för att resten av världen gör det.

Det är bara att inse faktum, vi har inget att säga till om i en globaliserad värld. Därför är den enda och bästa vägen att gå nu att stoppa smittspridningen och hindra sjukvården från kollaps och alla de samhällsproblem som kan komma till följd av det.
Vad händer med alla Inhyrda på Volvo?
Citera
2020-03-20, 09:54
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin

Avslutade kontrakt eller "uppehåll" tillsvidare.
Citera
2020-03-20, 09:56
Medlem
Alla mina bekanta har köpt bil, båt och nybyddg villa under guldåren. Fy fan för att vara i deras situation.
De flesta jobbar inom tillverkningsindustrin.

Jag själv har haft anställning sen 4 månader tillbaka så jag är ganska körd jag med.
Citera
2020-03-20, 09:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Vi som jobbar med muppar klarar oss nog ett bra tag framöver , värre är det med Anna 22 på Kappahl eller Ali 19(31) som diskar nånstans i stan.
Tills statens och kommunernas kassa sinar. Och det lär ju inte ta speciellt lång tid... Jag minns 90-talet, det var massupsägningar i offentliga sektorn. Lita på att det kommer.
Citera
2020-03-20, 10:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Vad händer med bemanningsföretagen? Ursäkta att jag skrattar i tysthet... ( )
Citera
2020-03-20, 10:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Utan reaktioner har man räknat ut att ca 70% av världens befolkning kommer dö, ca 50 miljoner om inte mer. Viruset är fortfarande till synes väldigt okänt, om det härjar ännu längre period kommer mer dö.

Jag tror stater runt om i världen vet något vi inte vet hur allvarligt viruset är, annars hade man inte reagerat såhär hårt och riskerat depression, som kommer slå hårt mot politiker som styr. Eller tänker du annorlunda?
Nja, viruset är ett i en familj om 7. Så det är hyggligt känt.

Om man lät allt fortgå utan åtgärder så skulle många få det till slut. Och de flesta vara ganska unga. Varvid det skulle vara som en förkylning och sedan skulle de vara immuna.
Snarare 1% än 70%.

Förstår inte hur någon räknat fram 70%
Citera
2020-03-20, 10:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Dom konkar nog. Varvid du och andra i stället blir långtidsarbetslösa. Och då sänker man statens bidrag till akassan, så ni får det betydligt sämre.

Bemanningsföretagen är er räddning. Önska inte dom något illa.
Citera
2020-03-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Jag iaf vill väldigt gärna veta om dom OCKSÅ går omkull. Bemanningsföretagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in