2020-03-20, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Låter som en riktig analys av läget, det verkar inte som att folk inser att Stockholm verkar vara dagar ifrån karantän. Vad händer med börsen när det beskedet kavlas ut?

Det går väl ned antar jag.

Jag tror det stora hotet inte är denna vågen utan nästa.. och nästa... om man inte får grepp om det och då krävs det kanske vaccin.
Citera
2020-03-20, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Låter som en riktig analys av läget, det verkar inte som att folk inser att Stockholm verkar vara dagar ifrån karantän. Vad händer med börsen när det beskedet kavlas ut?

Jag tror inte världens börser bryr sig så mkt.
Citera
2020-03-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
https://www.barrons.com/articles/warren-buffett-berkshire-hathaway-bought-up-delta-stock-51583213763

Känner du samma sak kring detta?

https://www.di.se/live/sbbs-vice-vd-tankar-aktier-for-11-miljoner/

https://www.di.se/nyheter/svolders-vd-tankar-2000-aktier/
https://www.di.se/live/scandic-hotels-vd-tankar-aktier/
https://www.di.se/live/sagax-vd-david-mindus-tankar-for-drygt-19-miljoner/
https://www.di.se/live/lundbergs-vice-vd-tankar-aktier-for-42-miljoner-kronor/

Det är ju tämligen uppenbart att folk inte vill tjäna pengar på riktigt i denna tråden

Vad gör dom här

Har du nåt bra tips på var man kan hitta information om buffett/berkshire agerande just nu

Han har suttit på sina 100 biljoner i cash länge nu

Gubben kommer lyckas igen , han är ju outstanding

Skicka gärna ett pm , flertalet kommer ju förstå inte förstå iallafall

Nä bästa tipset nu är väl att köpa powercell
Där har hela ledningen vräkt ut sina aktier senaste tiden
Plocka hem vinst , nä nä
Ska väl bygga nytt hus eller nåt brukar det heta
Lurendrejeri på hög nivå , på gränsen till kriminellt enligt mig
Citera
2020-03-20, 09:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag tror inte världens börser bryr sig så mkt.

Nej, men stockholmsbörsen däremot, om inte den stängs då.
Citera
2020-03-20, 09:17
Medlem
Ser ju förövrigt ut att bli en riktig skitdag på börsen
Vi tar nästa ras på måndag istället
Citera
2020-03-20, 09:19
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Det är ju tämligen uppenbart att folk inte vill tjäna pengar på riktigt i denna tråden

Det finns olika sätt att tjäna pengar på börsen, min strategi är att gå in hårt i krascher (i de bolag jag tror på!) och det har fungerat för mig historiskt, medan andra håller sig utanför, vissa säljer osv. Men...

Citat:
Har du nåt bra tips på var man kan hitta information om buffett/berkshire agerande just nu

...det viktiga är att ha en strategi och hålla sig till den, och som svar på din fråga: Buffett gör ingenting annorlunda nu jämfört med när det inte kraschar eller krisar. Han har en strategi som på ytan är ganska enkel: Hitta världens bästa bolag och fortsätt investera i dessa. När de är billiga - köp mer (oavsett orsak).

Det viktiga är vidare att inte låta sig utvärderas av marknaden. Att du köper något som går ner 90% betyder inte att det du köpt är dåligt. Kolla Avis Budget Group (CAR) januari 2009 - ner från 60 USD till 60 cent. Hade du sålt i januari 2020 hade du gjort 75x pengarna - en miljon hade blivit 75. Men hade du verkligen köpt den januari 2009?

Det är här strategin är så viktig. Glöm kurserna. Tror du på bolagen? Köp. Tror du inte på dem? Köp inte. Du ska styras av din tro på bolagen, din värdering av deras verksamheter osv, inte av deras kurser på börsen. Sedan...

Citat:
Nä bästa tipset nu är väl att köpa powercell
Där har hela ledningen vräkt ut sina aktier senaste tiden
Plocka hem vinst , nä nä
Ska väl bygga nytt hus eller nåt brukar det heta
Lurendrejeri på hög nivå , på gränsen till kriminellt enligt mig

... ska även tilläggas att i såhär kraftiga nedgångar så kan man "kasta pil" på kraftigt röda dagar - det mesta studsar upp.

PS. Jag har en horisont på 10+ år och skiter fullständigt i om allt gått ner ytterligare 90% om 1 år.
Senast redigerad av Stig-Britt 2020-03-20 kl. 09:21.
Citera
2020-03-20, 09:19
Medlem
Spalkins avatar
Nu går Volvo Cars ut och säger att de stänger produktionen, drabbar ca 25 000 anställda. Nu är typ 50% av omx30-företagen nedstängda. Folk verkar inte fatta vad detta kommer innebära för Sverige, de ÄR Sveriges motor.
Citera
2020-03-20, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Nu går Volvo Cars ut och säger att de stänger produktionen, drabbar ca 25 000 anställda. Nu är typ 50% av omx30-företagen nedstängda. Folk verkar inte fatta vad detta kommer innebära för Sverige, de ÄR Sveriges motor.

Börsen går ju upp, bolagen tvingas rationalisera och effektivisera och aktieägarna jublar då utdelningarna kommer bli större kommande åren! Mumma
Citera
2020-03-20, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det finns olika sätt att tjäna pengar på börsen, min strategi är att gå in hårt i krascher (i de bolag jag tror på!) och det har fungerat för mig historiskt, medan andra håller sig utanför, vissa säljer osv. Men...

...det viktiga är att ha en strategi och hålla sig till den, och som svar på din fråga: Buffett gör ingenting annorlunda nu jämfört med när det inte kraschar eller krisar. Har har en strategi som på ytan är ganska enkel: Hitta världens bästa bolag och fortsätt investera i dessa. När de är billiga - köp mer (oavsett orsak).

Det viktiga är vidare att inte låta sig utvärderas av marknaden. Att du köper något som går ner 90% betyder inte att det du köpt är dåligt. Kolla Avis Budget Group (CAR) januari 2009 - ner från 60 USD till 60 cent. Hade du sålt i januari 2020 hade du gjort 75x pengarna - en miljon hade blivit 75. Men hade du verkligen köpt den januari 2009?

Det är här strategin är så viktig. Glöm kurserna. Tror du på bolagen? Köp. Tror du inte på dem? Köp inte. Du ska styras av din tro på bolagen, din värdering av deras verksamheter osv, inte av deras kurser på börsen. Sedan...

... ska även tilläggas att i såhär kraftiga nedgångar så kan man "kasta pil" på kraftigt röda dagar - det mesta studsar upp.

PS. Jag har en horisont på 10+ år och skiter fullständigt i om allt gått ner ytterligare 90% om 1 år.

Håller med dig

10-15 år ligger jag på

Köper kvalite , avstår billiga

Men oavsett skulle det vara intressant att veta hur han agerar
Får leta vidare
Citera
2020-03-20, 09:27
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Men oavsett skulle det vara intressant att veta hur han agerar
Får leta vidare

Han köper mer. I lite snabbare takt när det är billigt, i lite långsammare takt när det är dyrt.

https://youtu.be/JvEas_zZ4fM
Citera
2020-03-20, 09:32
Medlem
Haddock93s avatar
Tror definitivt inte botten är nådd än, Volvo Cars stänger nu sin produktion i 1 månad berör ca 25000 anställda.

Dagens glädjeskutt är till stor del oljeprisets rekyl uppåt. Får se hur länge det håller tror oljepriset går ner snart igen.
Citera
2020-03-20, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Haha såna typer som dig är så märkligt avundsjuka och hatiska. Man märker direkt avundsjuka åt killens flera miljoner och sen säger du att du ogillar folk som köper billigt eller försöker få det låta som det är något hjärtlöst monster som profiterar på andras olycka.

Vi investerare skiter väl i om du får en influensa, om dina eller närståendes aktier eller bostadspriser rasat lika lite som vi bryr oss om vem som förlorar om mat säljs ut för halva priset på ICA. Vi ser siffror på avanza eller bostadspriser på hemnet och bryr oss inte om den personliga tragedin bakom. Vi är intresserade av att köpa saker billigt och slår till, alla vill tjäna pengar. Ska vi sitta och grina och ha enorm empati för okända personer som får en influensa och avstå köpa aktier/bostäder bara för dina aktier rasat eller du får sälja ditt hus med 50% rabatt i någon märklig empatisk orgie och godhet? Vi känner väl inte dig eller dina polare.

Ekonomiska krascher gör dom som gjort dåliga affärer olyckliga såklart, någon annan glad som kan köpa billigt. Menar du ingen ska köpa billigt för annars är dom svin? Då kommer världsekonomin aldrig repa sig då. Vad menar du egentligen?

Någon vinner, någon förlorar en period. En annan period kan rollerna vara utbytta. Vissa är alltid fattiga eller losers för dom använder inte hjärnan eller försöker prestera i livet, andra går det bra för inom det mesta genom större delen av livet.

Det enda det handlar om är att du är ett jävla narcistiskt svin och extremt avundsjuk på det går bra för någon annan medans det går dåligt för dig och din familj. Avundsjuka är en dödssynd. Du är du som är svinet, ett vidrigt svin och förlorare, medans den som sparat sina pengar, levt billigt, klokt och sparsamt med sina utgifter och har över en miljon och investerat rätt som kan köpa billigt vid rätt läge när blodet flyter på gatan och du blir ännu fattigare, är en bättre, mer kunnig och intelligentare person.

Oj, träffade en nerv där misstänker jag, en extremt öm punkt. För det första har du ingen aning om min likviditet, du kanske till och med jobbar för mig?

Jag missunnar inte någon något. Hitta det i något inlägg jag gjort. Jag sa att det finns en speciell plats för folk som gottar sig i andras olycka, om du gör det vem är då narcissistisk?

Att du sedan mäter människovärde i pengar får stå för dig, säger ganska mycket om din egen människosyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in