2020-03-20, 01:55
Medlem
Banankartongens avatar
Jag arbetar på en sluten palliativ avdelning. Vi får inte beställa skyddsutrustning då det materialet är 'tingat' för de större sjukhusen.
Trots detta har vi inte intagningsstopp och inte heller strikt besöksförbud.
Jag har idag blivit sjuk.
Citera
2020-03-20, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankartongen
Jag arbetar på en sluten palliativ avdelning. Vi får inte beställa skyddsutrustning då det materialet är 'tingat' för de större sjukhusen.
Trots detta har vi inte intagningsstopp och inte heller strikt besöksförbud.
Jag har idag blivit sjuk.

Yikes....
Citera
2020-03-20, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona1
Arbetar på boende och har själv köpt Sundström halvmask och korgglasögon, rengöres genom att lägga den 5 min i ytsprit och sedan låta den ligga och torka. Till och med vår region ser över inköp av sådana produkter enligt presskonferens. Läste någon skrev att den måste vara personlig, ser inte det behovet om den rengöres korrekt. Inköpt för min egen säkerhet och börjar användas när det finns behov. 😷

Dom maskerna formar sig efter ditt ansikte bara så att du vet, och ska vara personliga.
Citera
2020-03-20, 04:50
Medlem
Har "stormen" som ni väntar på kommit ennu?
Citera
2020-03-20, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Kan du ge mig en källa på det? Mycket intresserad av att läsa om det i så fall. Det låter fullkomligt orimligt och som att de i så fall valt att lägga redan hopplösa fall i respirator.
De var ju inte riktigt sanna i sina uttalanden. Mitt i reportaget säger de att en 23 åring vårdats där och överlevt. Men det verkade vara en sista anhalt för folk. Det var i princip bara ett fåtal patienter som man såg rörde sig i reportaget. Fruktansvärt.
Citera
2020-03-20, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finnsingenamn
Dom maskerna formar sig efter ditt ansikte bara så att du vet, och ska vara personliga.

Öh, va? Jag har en Sundström-halvmask och då den är gjord av gummi så formar den sig i viss mån efter ansiktet, men inte permanent.

Att den bör vara personlig är ju en hygienfråga. Sen finns det ju tre olika storlekar för olika stora ansikten.
Citera
2020-03-20, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Det finns fortfarande skyddsutrustning i byggvaruhandeln som borde funka utmärkt. Varför köper ni inte in sånt i väntan på leveranser från socialstyrelsens upphandlingar?
En helmask med P3-filter eller bättre borde väl funka utmärkt istället för engångsgrejer? Desinficera efter bruk, både mask och filter. Tag en annan medan den första torkar. Såna här finns fortfarande i lager, till och med i konsumentbutiker:
https://www.jula.se/catalog/klader-o...elmask-009665/
Det finns en hel del militära Skyddsmask 90 hos Räddningstjänsterna som inte får användas utan dispens eftersom den inte är CE-märkt. Men den borde vara oändligt mycket säkrare än enkla kirurgmunskydd. Likaså overaller. Finns ju engångsoveraller för asbetssanering och liknande som borde funka utmärkt. Har man overall med huva kan det räcka med skyddsglasögon också istället för visir.
De som står utomhus i tält och tar prover borde kunna ha regnställ istället för tygkläder och förkläde. Spola av med desinficerande medel då och då och tvätta med jämna mellanrum.

Jag arbetar inte inom vården och har ingen erfarenhet av sjukvårdsarbete. Så nån som har bättre koll för gärna förklara för mig varför ovanstående inte skulle fungera.

Det finns nu total dispens att använda skyddsmask 90
Citera
2020-03-20, 07:09
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Finns uppgifter från sjukhus i norra Italien om att behandlingen på IVA inte hjälper. Gäller inte bara gamla människor.

Har ni inom vården fått sådan information?

Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
De uppgifterna stämmer absolut inte. Men respiratorbehandling är ju i sig inte botande, utan ger en möjlighet att hålla patienten vid liv under tiden som lungorna får en möjlighet att återhämta sig. Huruvida de gör det eller inte beror i första hand på patientens egen förmåga till läkning och återhämtning vilket såklart är beroende av ett flertal faktorer som förekomst av andra sjukdomar, och där hög ålder såklart också spelar en roll.

Vad grundar du ditt påstående på?

Menar du att personalen på detta sjukhus ljuger i norra Italien?

Ingen av patienterna har återhämtas sig på denna avdelning.
Länk:
https://www.youtube.com/watch?v=rfkb...l=Channel4News
Citera
2020-03-20, 07:15
Medlem
Nicke08s avatar
Finns uppgifter från sjukhus i norra Italien om att behandlingen på IVA inte hjälper. Gäller inte bara gamla människor.

Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Så är det alltid, även vid "vanlig" lunginflammation. Alla har inte kroppar som orkar kämpa. Det blir värre av bristen på antivirala läkemedel.

Om det stämmer, enligt ditt påstående "Så är det alltid", varför över huvud taget behandla om det inte hjälper någon?
Citera
2020-03-20, 07:44
Medlem
Citat:
Citat:

Vad grundar du ditt påstående på?

Menar du att personalen på detta sjukhus ljuger i norra Italien?

Ingen av patienterna har återhämtas sig på denna avdelning.
Länk:
https://www.youtube.com/watch?v=rfkb...l=Channel4News
Det jag menar är att det går inte att säga att ”respiratorbehandling inte hjälper någon” baserat på ett enda youtube-klipp. Detta eftersom det INTE stämmer. Det är ju precis sådana ”sanningar” som driver på total panik hos många.
Citera
2020-03-20, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Ekonomin är det jag är verkligen är orolig över. Men det är ju något helt annat och om det nu skulle visa sig stämma så är det i så fall ett olycklgt resultat av att alla har överreagerat.
Är benägen att hålla med dig där.
Citera
2020-03-20, 08:58
Jobbar ni som kommenterar inom vården? Nä. Håll truten då.
Okej om ni ställer frågor men annars snälla, jag har inte lust att skrolla mig igenom era dumma kommentarer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in